Advocats Cristians denuncia Lalachus per l'estampa religiosa amb la vaqueta del 'Grand Prix' de les campanades
L'especial de Cap d'Any presentat per la humorista i David Broncano es va imposar al de Pedroche i va ser la segona opció a Catalunya
BarcelonaL'associació ultracatòlica Advocats Cristians ha denunciat la humorista Laura Yustres, més coneguda com a Lalachus, per un delicte d'odi i un altre contra els sentiments religiosos per haver mostrat una estampeta amb la imatge de la vaqueta del Grand Prix, programa de TVE, com si fos el Sagrat Cor durant la retransmissió de les campanades de Cap d'Any. La denúncia també va dirigida contra el president de RTVE, José Pablo López.
Segons l'associació, el gest de Lalachus és un "atac als cristians per generar polèmica i augmentar l'audiència". "Aquests comportaments no poden quedar impunes si volem posar fre a la cristianofòbia, cada cop més present en el nostre país", ha remarcat Polonia Castellanos, presidenta d'Advocats Cristians.
La denúncia de l'organització ultracatòlica arriba després que el president de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), l'arquebisbe de Valladolid, Luis Argüello, mostrés també el seu enuig cap a Lalachus per un gest que la còmica va fer durant la retransmissió de les campanades a TVE. "M'entristeix que amb la coartada de la llibertat d'expressió i els excessos de les festes, TVE faci burla del símbol del Cor tan estimat per tots els catòlics. El més trist és que els responsables no són conscients del que fan. Una vegada més la banalitat ens rodeja", ha dit Argüello a través d'una publicació a X. La crítica d'Argüello se suma a les d'alguns usuaris de xarxes que, des de la celebració de les campanades, han mostrat el seu descontentament amb Lalachus assegurant que ha ofès els catòlics i que l'estampeta és una blasfèmia del Sagrat Cor de Jesús. A les crítiques també s'hi ha unit l'arquebisbe de Sevilla, José Ángel Saiz Meneses, que ha reaccionat a la polèmica a X preguntant-se: "Fins quan s'aprofitaran de la nostra paciència?"
Per la seva banda, l'associació ultracatòlica Hazte Oír també ha anunciat una denúncia contra Lalachus per "blasfemar" i "ofendre" els sentiments religiosos durant les campanades a RTVE amb David Broncano.
Lalachus va mostrar l'estampeta com una manera de lloar el concurs de TVE, del qual és fan confessa. La col·laboradora de La revuelta va voler fer un homenatge a un programa "amb el qual tots hem crescut" i reivindicar la importància de la televisió.
Entre els que han sortit a defensar Lalachus hi ha el ministre de la Presidència i Justícia, Félix Bolaños, que ha reiterat la voluntat del govern espanyol de derogar l'article del Codi Penal que castiga les ofenses a la religió aquest 2025. "Dia 1 i primer intent dels ultres d'espantar", ha lamentat a X.
TVE acaba amb 'l'efecte Pedroche'
Més enllà de la polèmica per l'estampeta, la tria de Broncano i Lalachus per acomiadar el 2024 ha demostrat ser un encert per a TVE. Gràcies a la nova parella, la televisió pública espanyola ha aconseguit recuperar el lideratge de les campanades, que va perdre el 2021 en favor de Pedroche i Antena 3. Aquest any, en el conjunt de l'Estat, l'opció més vista ha estat TVE. El tàndem de La revuelta ha aconseguit un share del 31,2% i 4,8 milions d'espectadors, mentre que Antena 3 es queda amb un 28,1% i 4,3 milions d'espectadors. En el minut d'or, el de les 12 campanades, TVE puja fins al 33,1% de quota de pantalla i els 5,6 milions i Antena 3, al 32, 6% i 5,5 milions d'espectadors. Si se suma la quota de pantalla de tots els canals de RTVE (La 1, La 2, canal 24h, Teledeporte i Clan), que van oferir en simultani les campanades de Broncano i Lalachus, el share puja fins al 41,9% i els 7,1 milions d'espectadors.
A Catalunya, Broncano i Lalachus també van triomfar. Tot i que les campanades de TV3, amb Miki Núñez i Laura Escanes, continuen sent les preferides dels catalans (32,2% de share i 824.000 espectadors), TVE és la segona opció amb un 27,4% de share i 680.000 espectadors.
Pel que fa a la resta de cadenes a l'estat espanyol, Telecinco queda en quarta posició, per darrere de La 2. La retransmissió de Mediaset, liderada per Ion Aramendi i Blanca Romero, es va quedar amb un trist 4,8% de quota de pantalla i 753.000 espectadors. La xifra empitjora en el minut d'or, quan la quota de pantalla va baixar fins al 3,5%, fet que suposa una pèrdua de més de tres punts respecte a l'any passat. El resultat de Cuatro, que també emetia les campanades de Romero i Aramendi, és pràcticament irrisori: un 1,5% de quota de pantalla general per l'especial i un 1% en el minut d'or. A Catalunya els resultats de Mediaset no van ser millors: la suma de Telecinco i Cuatro se situa en una quota del 2,8% i 70.000 espectadors.