Mèdia16/12/2019

El dia més meravellós de la vida de Quim Masferrer

‘La Marató’ obté un dels seus millors marcadors, amb 9,4 milions contra les malalties minoritàries

Albert Castellví Roca
i Albert Castellví Roca

Barcelona"Aquest ha sigut el dia més meravellós de la meva vida". Ho va dir Quim Masferrer a quarts de dues de la matinada, quan ja feia 16 hores que havia començat La Marató, i ho ha reiterat aquesta tarda, en conversa amb l'ARA. "L'adjectiu em va sortir en aquell moment, però ho segueixo pensant. Podríem qüestionar si va ser el més important, però com a viure una meravella durant tot el dia, sí que ho va ser", assegura el presentador de la 28a edició del programa solidari de TV3 i Catalunya Ràdio.

Cargando
No hay anuncios

Masferrer assegura que el va impactar la gran quantitat de gent que es va mobilitzar, des dels treballadors del programa fins als voluntaris o els ciutadans que l'esperaven a les diferents seus. "Pel camí ens anaven avisant que hi havia una gentada de por –explica–. Però no m'esperaven a mi, esperaven un autocar de vivències molt humanes. Tots junts tenien ganes de dir: «No esteu sols!» I anant per la carretera els cotxes que ens avançaven ens saludaven com si fóssim campions, però saludaven un autocar que recollia diners per als avenços mèdics".

Aquest dia "meravellós" va tenir com a colofó una última actualització del marcador que va fer pujar la xifra de recaptació fins a 9.404.256 euros, que aniran a parar a la recerca sobre malalties minoritàries. "Jo en cap moment havia pensat en el marcador, i quan vaig veure la xifra em va semblar molt alta. Però després va venir el Lluís Bernabé [director de la Fundació La Marató de TV3] i em va dir que era una autèntica bogeria, un resultat escandalós", relata el presentador. Efectivament, es tracta de la quarta xifra més elevada de la història del programa solidari, i podria convertir-se fins i tot en la tercera un cop es tanqui el termini per fer donatius, el 31 de març, i es doni a conèixer el resultat final.

Cargando
No hay anuncios

"Ens ha sorprès moltíssim", reconeix Bernabé, en declaracions a l'ARA. L’any passat s’havia arribat un marcador rècord de 10,7 milions d’euros (i el resultat final va créixer per sobre dels 15 milions, també màxim històric), però es va aconseguir amb un programa dedicat al càncer, una malaltia que "malauradament coneix tothom", diu Bernabé. En canvi, les malalties minoritàries són molt menys conegudes i per això des de la Fundació s’havia pres com a referència l’edició de fa dos anys, centrada en les malalties infeccioses. A l’hora de la veritat, però, el resultat s’aproxima més al del 2018 que no pas al de fa dos anys, quan el marcador es va tancar amb 7,2 milions recaptats i la xifra definitiva va ser de 9,8 milions d’euros.

Cargando
No hay anuncios

De totes maneres, Bernabé explica que durant les últimes setmanes ja havien detectat un gran interès per part de la ciutadania: el disc de La Marató va tornar a ser el CD més venut del món en un sol dia, el llibre se situa cada setmana entre el primer i el segon més venuts a Catalunya, i s'ha batut un rècord tant pel que fa al nombre d’activitats populars (aquest dilluns ja se n'havien registrat 3.891, però la xifra encara no és definitiva) com en la quantitat de xerrades divulgatives que s’han celebrat "a petició d'instituts, centres cívics i biblioteques", que han arribat a 5.703.

Un format exitós

"Sempre hi ha coses a millorar, però va ser un èxit", afirma Paulí Subirà, que, juntament amb Ximo Blasco, va idear el nou format de La Marató i va dirigir el programa de diumenge. "Teníem el repte de fer un format diferent, de canviar un programa d’èxit des de fa molts anys, i creiem que ha funcionat. La Marató és un projecte de país, el fa la gent, i la idea era explicar això. Crec que en aquest aspecte l’hem encertat, va ser molt bèstia", diu Subirà, que considera que el programa va fer visible el missatge que recollia l’eslògan d’aquesta edició, "Minories que fan una majoria": "Entre tots hem fet un megaprograma, ha sigut un programa de país", destaca.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, el director agraeix no només la implicació de la ciutadania, sinó també la col·laboració de la Xarxa Audiovisual Local, d’empreses privades, dels ajuntaments dels municipis que van acollir el programa i dels artistes, entitats i clubs esportius que s’hi van sumar. "La Fura dels Baus va fer un espectacle impagable, de manera desinteressada i totalment compromesa. Hem aconseguit que molta més gent que mai s’oferís de manera desinteressada, i gràcies a això hem pogut fer un programa molt més costós pràcticament amb el mateix pressupost", explica. En tot cas, deixa clar que l’equip que ell i Blasco dirigien ha hagut de fer "un esprint de molts mesos", i que ha arribat al final "tocat". Tot i així, diu, "el resultat ho compensa tot".

Cargando
No hay anuncios

El director del programa agraeix "immensament" la predisposició dels testimonis que van explicar la seva situació. "En vam tenir més que mai, i això diu molt de la gent que pateix malalties minoritàries, que sovint se sent sola i ara s’ha sentit ajudada", reflexiona. I també elogia la tasca de Masferrer: "Quan vam imaginar el format, teníem clar que l’havia de presentar ell. El to del Quim, aquesta manera natural de parlar amb la gent, és el to de La Marató. És el millor, s’hi ha entregat, ho ha viscut i ho ha posat molt fàcil".