'Euphoria', la droga televisiva que no para de guanyar adeptes

La sèrie ha duplicat l'audiència respecte a la primera temporada i s’ha convertit en l’actiu principal d’una HBO necessitada d'èxits després del final de 'Joc de trons'

Zendaya interpreta la Rue
4 min

Deprimits, desolats i desorientats. Així se senten els protagonistes adolescents d’Euphoria, la sèrie de la HBO sobre la vida d’un grup de nois i noies d’una ciutat qualsevol dels Estats Units. Però Sam Levinson, el creador, té pocs motius per compartir la tristesa dels personatges: la segona temporada de la sèrie, estrenada al gener (s’emet setmanalment), ha duplicat l'audiència respecte a la primera entrega i és la protagonista de les converses seriòfiles. Euphoria, un drama en què la presència de drogues és constant, s’ha convertit en l’addicció de milers d’espectadors que, després de cada emissió, comparteixen a les xarxes els sentiments generats per la sèrie.

Des que es va estrenar la segona temporada –el 9 de gener als Estats Units, el 10 a Europa–, la sèrie ha marcat setmana a setmana un nou rècord de visionats. Als Estats Units, on la sèrie es pot veure a través de l’emissió convencional al canal per cable de la HBO i també a través de la plataforma HBO Max, el primer episodi de la nova temporada va aconseguir aplegar 13,1 milions d’espectadors (sumant-hi els visionats en les diverses finestres de la HBO). Aquestes dades són gairebé el doble de les que va registrar la sèrie a la primera temporada, amb una mitjana de 6,6 milions d’espectadors. La línia ascendent només s’ha trencat amb el quart episodi, però des de Variety assenyalen que l’emissió del capítol va coincidir amb un partit del campionat de futbol americà.

Dos anys d’espera

Entre la primera i la segona temporada hi ha un interval de més de dos anys a causa de la pandèmia. Aquesta absència, que podria haver fet que la gent se n’oblidés, ha acabat sent beneficiosa per a la sèrie perquè els espectadors que encara no l’havien vist van tenir l’oportunitat de posar-se al dia. De fet, la HBO ha reconegut que l’estrena de la segona temporada ha sigut un revulsiu per a la primera entrega, molt més que no pas els dos especials que es van estrenar l’hivern passat per mantenir la flama encesa de la sèrie. Durant aquests dos anys, a més, Zendaya, la protagonista principal d’Euphoria, ha assolit l’estatus d’estrella participant en Dune i estrenant SpiderMan: No way home, pel·lícula que està a punt de convertir-se en la tercera més taquillera de la història dels EUA, tota una fita si es té en compte el funcionament a mig gas dels cinemes a causa del coronavirus i de la competència dels serveis de streaming.

Un dels aspectes distintius d’Euphoria és l'aposta per l’estètica, un element que fa que li ploguin tant elogis com crítiques. Un exemple paradigmàtic de com Sam Levinson gaudeix amb la narració visual és el quart episodi d’aquesta temporada. En menys de tres minuts Levinson, que escriu i dirigeix tots els episodis, se les empesca per reproduir algunes de les obres capitals de la història de l’art sobre amor, des d’El naixement de Venus de Botticelli fins al retrat que Annie Leibowitz va fer de John Lennon i Yoko Ono, passant per Els amants de René Magritte. També explica l’amor de la Rue (Zendaya) i la Jules (Hunter Schafer) reproduint escenes mítiques de pel·lícules com Titanic, Brokeback Mountain, Blancaneus i Ghost. Tot plegat, mentre sona el tema country I’ll be here in the morning, de Townes Van Zandt.

Algunes de les referències de Levinson són més difícils de detectar i, precisament per això, generen converses entre els fans que intenten entendre tots els significats ocults de les imatges que serveix el creador. És el que ha passat amb l'última imatge del quart episodi, en què es veu una de les protagonistes, la Cassie, totalment enfonsada emocionalment i envoltada de flors. Mentre alguns hi veien una referència a la pel·lícula de terror Midsommar, Levinson ha assegurat que s’havia inspirat en els murals mexicans.

La Cassie és un dels personatges que més està destacant en aquesta temporada
Una de les imatges més comentades d'aquesta temporada

La narració visual de la sèrie no és l’únic element que genera rebombori a les xarxes. També el vestuari i el maquillatge, que ja en la primera temporada van saltar de la pantalla a les passarel·les. Només a TikTok, el hashtag #Euphoria té 17.000 milions de visites. Sota aquest epígraf es poden trobar vídeos en què s’analitza el vestuari de la sèrie, tutorials de maquillatge i recreacions dramàtiques d’algunes de les escenes. La presència de la sèrie a TikTok és només un exemple de la tirada que té a les xarxes socials. La HBO assegura que el primer episodi de la segona temporada va ser el capítol més comentat a les xarxes d’una sèrie de cable després del final de Joc de trons.

Una de les principals queixes d’alguns dels seguidors de la sèrie és que Levinson queda atrapat en l’estètica i no fa avançar la trama. Però, de moment, les xifres de visionats donen la raó al creador.

stats