Plataformes

El final dels comptes compartits de Netflix: "Inicialment, els costarà milions d’usuaris"

Experts i usuaris valoren la decisió de la companyia amb preocupació que no s'estengui a altres plataformes

L’accés a Netflix s’ha convertit ara en més restringit.
20/02/2023
3 min

Palma"Em sembla una jugada capitalista horrible", denuncia Sara, una usuària de Netflix davant la decisió de la companyia de posar fi als comptes compartits. Després de setmanes de confusió, Netflix va anunciar a principi de febrer que eliminava aquesta pràctica, que no ha agradat als seus abonats, com aquesta jove de Mallorca. "Òbviament, volen competir, però ara suposa un gran esforç econòmic. No em pens tornar a obrir un altre compte a Netflix", assegura.

La justificació de Netflix va ser clara: "Més de 100 milions de llars comparteixen els seus comptes, un fet que redueix la nostra capacitat d'invertir en la creació de grans històries, explicades en sèries i pel·lícules de la màxima qualitat". Usuaris com Sara es mostren conscients d'això, però no ho consideren just. "Em sembla bé pagar pel cinema i les sèries, perquè són un art. Però amb aquestes condicions has de triar el que va amb els teus principis, i em sembla una jugada", critica.

En el seu cas, de la mateixa manera que en el de moltes altres famílies, cada membre del nucli paga una plataforma, de manera que tots se'n poden beneficiar. "Jo compartesc amb els meus pares i la meva germana, i tots tenim ca nostra, no vivim junts. I era meravellós poder compartir. Ma mare paga Netflix; jo, Disney, i la meva germana, Filmin", argumenta la jove. Però ara això s'ha acabat.

A la inversa de la intenció de la plataforma –potenciar el contingut–, la seva decisió també provoca que en alguns casos, com el de Sara, els usuaris prefereixin tornar a descarregar-se el contingut. "Em perdré sèries, segurament, però faré el que feia abans: mirar-les pirates, tot i que no em sembli bé", admet.

La visió experta: rendible a mitjà termini

Per la seva banda, l'expert audiovisual i director de la Mallorca Film Comission, Pedro Barbadillo, considera que Netflix ha pres una "decisió lògica, per maximitzar els beneficis per subscriptor", però ja preveu que no tot seran ingressos en un principi. "Tot i que inicialment els costarà una pèrdua d'alguns milions d'usuaris, a mitjà termini els permetrà créixer fins a arribar a una xifra propera al nombre real dels que estaven subscrits a través dels dobles i triples usuaris per quota".

De fet, Barbadillo opina que mesures com aquestes eren previsibles. "En la fase inicial, aquests operadors van donar més facilitats de pagament als subscriptors, perquè estiguessin disposats a pagar les quotes, davant la gratuïtat dels operadors tradicionals de televisió", apunta. Així, van fer "els ulls grossos i van permetre que amb una única quota de subscripció poguessin estar accedint al seu contingut diferents persones". Però ara aquesta "permissivitat", juntament amb "la gran inversió de producció de continguts", ha provocat un ràpid creixement de les plataformes, que "sembla haver tocat sostre el 2022" i ha precipitat "mesures per augmentar els ingressos".

El futur de les plataformes

Ara, un dels principals dubtes és si la resta de plataformes copiaran el nou model de Netflix. Sobre això, el màxim responsable de la Mallorca Film Comission declara que, en tot cas, la decisió "tindrà efectes en la resta de plataformes amb tota seguretat". Barbadillo assenyala que "aquests nous models de negoci que es comencen a explorar ara, i d'altres que apareixeran, no seran exclusius d'una plataforma: cadascun, amb les seves peculiaritats, oferirà fórmules que els permetin augmentar la competitivitat", matisa.

Una altra de les prediccions que fa l'expert és que "algunes plataformes desapareixeran, per manca de rendibilitat, altres es fusionaran o es crearan aliances de tipus agregadors, que aglutinin continguts de diverses plataformes". El resultat, afegeix, serà "una transformació del model, que durà a una major concentració d'operadors, amb empreses globals més grans, però amb una gran capacitat de segmentar els continguts per sectors d'interès".

stats