Estrena

Infidelitats, solteria, amistat: el final de l'amor al segle XXI

Amazon Prime Video estrena 'El fin del amor', l'adaptació audiovisual del 'bestseller' de Tamara Tenenbaum sobre les relacions mil·lennials

Una escena de la sèrie
3 min

BarcelonaFa temps que la idea de l'amor romàntic al segle XXI està contra les cordes, però el 2019 la filòsofa i escriptora Tamara Tenenbaum (Buenos Aires, 1989) va posar-hi paraules i va convertir-se en un fenomen mundial. Tenenbaum és autora de l'assaig El fin del amor. Amar y follar en el siglo XXI (Seix Barral, 2021), en què posa en qüestió el model d'amor monògam que impera en les societats occidentals. "Està en crisi la idea que la monogàmia és l’únic tipus de relació normal i que «conèixer algú, sortir un temps, anar a viure junts, tenir fills» és l’únic recorregut que pot fer un vincle", explicava Tenenbaum l'any passat en una entrevista amb l'ARA. L'èxit del llibre –n'ha venut milers d'exemplars a l'Amèrica Llatina i a Espanya– va atreure Amazon Prime Video, que li va proposar de fer-ne una adaptació audiovisual. La sèrie pren el mateix nom de l'assaig, té 10 episodis de 30 minuts de durada i s'estrena aquest divendres.

Per traslladar el text de Tenenbaum a la pantalla, Prime Video ha optat per convertir l'escriptora en la protagonista de la sèrie. Així, l'actriu i cantant Lali Espósito (Sky rojo) es posa en el paper d'una filòsofa de 30 anys que viu amb la contradicció de defensar públicament la llibertat i, alhora, no sentir-se lliure en l'àmbit personal. Per posar-hi remei, decideix rebel·lar-se contra els estàndards tradicionals de l'amor i contra la monogàmia, i això la portarà a explorar altres opcions que, fins aleshores, ni tan sols li havien passat pel cap. La decisió de la protagonista va lligada a la relació de Tenenbaum amb la religió. La filòsofa va créixer en una comunitat jueva ortodoxa de Buenos Aires, on la sexualitat estava envoltada de tabús i prohibicions que va trencar quan va entrar a estudiar en un institut públic. Allà va descobrir els codis i les dinàmiques del flirteig i va posar-se a estudiar-los amb una mirada pràcticament antropològica.

L'amistat, la gran xarxa de suport

La sèrie està pensada com una comèdia dramàtica que combat el clixé d'entendre una ruptura amorosa com un fracàs i l'estereotip de la solteria com un estat temporal i que comporta vergonya. La filòsofa ha format part de l'equip de la sèrie com a cocreadora, guionista i productora executiva juntament amb Erika Halvorsen, autora de la sèrie Amanda O (2008), entre d'altres. Letícia Dolera s'ha encarregat de dirigir els dos primers episodis d'El fin del amor. "Sento una gran fascinació per la contradicció humana i aquesta sèrie parla de les contradiccions internes d'una feminista en crisi. La Tamara està tot el dia reflexionant sobre la llibertat de la dona i s'adona que ella mateixa no se sent lliure", assenyala Dolera a l'ARA.

Tenenbaum prioritza els vincles d'amistat a les relacions de parella, perquè els amics són "una xarxa de suport que pot arribar a ser, fins i tot, la teva xarxa principal", afirma. Aquesta preeminència es tradueix a la sèrie amb personatges com el de la Sara (Brenda Kreizerman), una companya de classe de tota la vida de la protagonista que ha decidit seguir els preceptes de la religió i mantenir un estil de vida tradicional. El casament de la Sara generarà contradiccions a la protagonista, que dubtarà entre rebutjar la invitació o assistir-hi i retrobar-se amb una comunitat que va deixar enrere fa anys. Al repartiment de la ficció també hi ha Verónica Llinás, Vera Spinetta, Mike Amigorena, Candela Vetrano, Mariana Genesio Peña i Andrés Gil.

"A través del grup de tres veiem algunes de les arestes per on passa una relació d'amistat. Entre les amigues també hi ha crisis i tensions, no només en les parelles, i no ha de ser una cosa dolenta, al contrari, pot ser una oportunitat per conèixer-se millor i reforçar els vincles", explica Dolera, que subratlla com la mirada de la filòsofa sobre la religió canvia a mesura que avança la trama: "Al principi mira per sobre de l'espatlla tot aquest llegat i les seves amistats del passat que segueixen on eren. Però acaba amb una mirada més comprensiva, i no menys crítica, cap a tot aquest món".

El llibre serveix a la ficció com a treball de camp de la protagonista. "Veiem com la Tamara duu a terme una exploració de tota mena de vincles, i com d'aquestes experiències, a poc a poc, en sorgeix l'assaig", diu Dolera. La veu assagística de la filòsofa es manté a la ficció a través dels àudios de WhatsApp que envia a les amigues, de les sessions de teràpia i de les columnes que escriu en un diari. Més que marcar les bases de l'amor al segle XXI, la sèrie l'utilitza per reflexionar tant en l'àmbit personal com col·lectiu. "L'amor, la família, la parella... et poden oprimir, però alhora et contenen –assenyala Dolera–. Potser per sentir-nos lliures necessitem trencar amb alguna cotilla, però per poder-ho fer, aquesta cotilla ha d'existir prèviament. Per això crec que el més interessant és poder tastar diverses cotilles, o almenys saber que existeixen i, descobrir quina ens sosté o ens conté millor".

Una altra estrena lluminosa sobre l'amistat femenina mil·lennial

La cartellera seriòfila ha sumat en les darreres setmanes una altra ficció que porta l'amistat femenina per bandera: Las de la última fila, escrita i dirigida per Daniel Sánchez Arévalo i disponible a Netflix. La producció segueix cinc joves a la trentena, amigues de tota la vida, en un viatge ple de reptes pensats per reforçar el seu vincle. Itsaso Arana, Mónica Miranda, María Rodríguez Soto, Mariona Terés i Godeliv Van den Brandt són les cinc protagonistes de la ficció, que se serveix d'un fet que les ha unit encara més per fer avançar la trama: a una d'elles li han diagnosticat un càncer, i això fa que el viatge sigui encara més emotiu. A través de les seves vivències, la sèrie reflexiona sobre l'amistat femenina a la trentena, les expectatives que no s'han complert i els desencisos de la maduresa deixant-se endur per la comèdia dramàtica ben calculada i executada.

stats