L''APM?', la crossa de TV3 que ha passat per tots els dies de programació
Durant el mes d'abril l'espai ha saltat del 'prime time' del dilluns al migdia del diumenge
BarcelonaÉs el programa d'entreteniment més veterà de TV3 –es va començar a emetre el 2004– i un autèntic generador de frases i expressions humorístiques que formen part del vocabulari popular dels catalans. Tot i que l'APM? és un dels referents audiovisuals de Catalunya és difícil vincular-lo a un dia concret d'emissió perquè ha passat pràcticament per tots els forats probables de programació. Durant aquest mes d'abril, i de forma temporal, el programa d'humor s'emet els diumenges a les 13.50 hores, un espai que fins ara ocupava l'APM? Extra, que ha passat a emetre's a les 19.15 hores, just abans de l'Atrapa'm si pots, un concurs que també forma part del grup de pesos pesants de TV3.
El canvi, que va ser anunciat gairebé de passada per la cadena i va provocar que alguns mitjans utilitzessin la paraula "cancel·lació" per referir-s'hi, pot haver agafat per sorpresa alguns dels seguidors del programa, acostumats a veure'l en horari de prime time. En els últims temps, TV3 ha utilitzat l'APM? com un revulsiu fent parella amb programes de prime time que no funcionaven tan bé com esperava el canal. És l'estratègia que es va seguir, per exemple, amb La nit del karaoke, que després d'una prometedora estrena va començar a perdre espectadors i share. En la quarta setmana d'emissió de la comèdia, TV3 va decidir que l'APM? fes d'enllaç entre el Telenotícies vespre i la sèrie. El programa d'humor, però, no va aconseguir salvar la comèdia i, mentre l'APM? assolia unes bones xifres d'audiència, la sèrie va continuar naufragant fins a arribar a acomiadar-se amb un 5,7% d'audiència (havia arrencat amb un 17,6%).
Des de TV3 defensen els continus moviments de l'APM? argumentant que fa temps que aposten per una graella "líquida" i que el programa tornarà al prime time aviat. L'últim canvi que ha patit s'emmarca, a més, en una reestructuració global de la graella de TV3: la televisió pública ha apostat, de moment amb èxit, per convertir les nits del divendres en el moment de l'entreteniment familiar amb el talent show Eufòria i això ha fet que La gran pel·lícula, que normalment donava la benvinguda al cap de setmana, hagi passat al prime time dels dimecres. Per altra banda, amb l'estrena de Cucut, la cadena ha recuperat les nits dels dilluns com l'espai estel·lar per a la ficció. La sèrie basada en La vida sense la Sara Amat, que tindrà només cinc episodis, ha agafat precisament el relleu de l'AMP? i El foraster. Abans de fer parella amb el programa de Quim Masferrer, l'APM? tenia assignat el prime time del dimecres.
Un espai flexible
"L'APM? té la virtut que gairebé allà on el posis sempre funciona, perquè és una marca molt consolidada. Per als programadors és fantàstic perquè et permet tapar molts forats", assenyala el director del programa, Guillem Sans. Remarca que, a banda d'adaptar-se bé a qualsevol dia, també és un format molt flexible perquè, al tractar-se d'un espai d'edició de vídeo, té capacitat per allargar la durada si TV3 ho demana. "Això ha fet que es converteixi en un comodí", diu Sans, que reconeix, però, que els canvis de dia generen "un cert desconcert" entre els seus fans.
Sans explica que aquest últim salt de dia es deu, efectivament, als moviments tectònics provocats per l'arribada d'Eufòria i al fet que els tons radicalment diferents de Cucut i l'APM? feien que fos una parella de ball difícil per a les nits del dilluns. En el seu pas als diumenges es va decidir que el programa ocupés el lloc de la versió Extra, que és una franja que, segons el director, els espectadors ja associaven amb l'espai d'humor. Els resultats d'audiència del primer diumenge no van ser dolents: l'APM? va registrar un 13,3% de quota de pantalla i 184.000 espectadors. La seva disposició en la graella no li va permetre entrar en el rànquing dels deu programes més vistos del dia, una fita que sí que ha aconseguit quan ha estat programat en prime time, quan hi ha més espectadors davant la pantalla, en números absoluts. L'últim dilluns que es va emetre en horari de màxima audiència –el 21 de març– va ser el cinquè programa més vist del dia, amb una quota del 15,8% i 378.000 espectadors. "L'AMP? no ho resisteix tot: no és el mateix anar el diumenge i competir per 200.000 espectadors que està lluitant per 400.000 o 500.000, que és pel que sempre havíem estat batallant", explica Sans.
Els canvis de programació han fet que en els últims temps l'APM? hagi apostat per enfortir-se a les xarxes socials. "Finalment, aquests canvis de dia en la televisió lineal [emissió convencional] afavoreixen la cadena però és evident que no afavoreixen el programa", detalla Sans, que remarca que per cost i resultats l'APM? és l'espai més rendible de TV3.
En un principi, l'espai d'humor tornarà al prime time el 28 d'abril, data en què ja haurà acabat Caigut del cel i, per tant, podrà fer parella amb el Polònia (s'emetrà després del programa satíric). Tot i el que mareig de dies podria acabar amb la paciència de qualsevol, l'APM?, amb una base de fans consolidada després de 18 temporades en antena, es manté encara com un dels emblemes de la pública.