I, llavors, l''streaming' va descobrir la televisió de sempre: en directe i amb anuncis
Amazon acaba d'anunciar que farà la nova edició d''Operación Triunfo', que serà el primer contingut en directe del servei a l'estat espanyol
BarcelonaLa televisió tradicional, de la qual fa anys que es pronostica la mort per obra i art de l'streaming, sembla que ara és el futur i, a més, de la mà del seu suposat botxí. El sector de les plataformes, cada cop més atapeït, busca noves vies de subsistència i aquestes impliquen tornar a les emissions en directe i buscar el suport de la publicitat. Prova d'aquesta tendència és el recent anunci que Amazon serà la nova llar d'Operación Triunfo, talent show que va néixer a la televisió convencional i que sempre s'ha emès allà. D'aquesta manera, el concurs de cant es converteix en el primer contingut setmanal en directe que s'estrenarà a la plataforma global.
Amazon ja fa temps que té l'ull posat en les emissions en directe. Als Estats Units, de fet, ja ha començat a desenvolupar aquesta nova línia de negoci quedant-se amb els drets de retransmissió de molts esports. L'any 2021 Amazon va arribar a un acord pel qual paga aproximadament 1.000 milions de dòlars a l'any per emetre els partits dels dijous de la lliga de futbol nord-americà, la NFL, des del 2023 fins al 2033. També ha manifestat la seva intenció de ser el nou propietari dels drets d'emissió de la NBA, que fins a finals de la temporada 2024-2025 estan en mans d'ESPN, del grup Disney, i de Warner Bros Discovery.
En el cas d'Amazon, cal tenir en compte un dels seus actius pel que fa a les retransmissions en directe, la plataforma Twitch, de la qual és propietari. De fet, aquest és el canal que ha utilitzat per posar en marxa projectes en directe com ara el late show que presentava fins fa poc Henar Álvarez.
L'emissió en directe fallida de Netflix
Totes les plataformes, en més o menys mesura, estan intentant veure què en poden treure de les emissions en directe. Netflix, òbviament, també. La seva primera incursió en aquest nou camp va ser el monòleg que Chris Rock va fer el 4 de març a Baltimore, un espectacle en el qual parla de la plantofada que li va clavar Will Smith als Oscars. L'emissió va començar a les set de la tarda (hora de la costa est dels Estats Units) i es podia veure en tots els països on el servei està disponible. Un cop acabat, el programa va quedar a la biblioteca de Netflix, llest per consumir quan l'usuari vulgui.
En aquesta emissió en directe, Netflix se'n va sortir, però no va tenir tanta sort amb la segona. La plataforma va triar un dels seus continguts estrella, el reality showLove is blind,i el capítol de reunió de la quarta temporada. Estava programat per al diumenge 16 d'abril, però els problemes tècnics van fer que comencés 75 minuts més tard de l'esperat. Quan per fi van poder connectar en directe, la presentadora del programa va demanar disculpes i va explicar que finalment l'emissió no es faria. "No vam assolir l'estàndard que esperàvem de nosaltres mateixos: servir els nostres clients i oferir-los una bona qualitat tècnica. Tenim la infraestructura. Simplement, vam tenir un problema tècnic que es va generar quan vam implementar alguns canvis per intentar millorar el rendiment de les retransmissions en directe després del monòleg de Chris Rock. No vam veure l'error en les proves internes perquè només es va fer evident un cop vam posar diversos sistemes interactuant entre si sota una càrrega de milions de persones intentant veure Love is blind", va explicar Greg Peters, coconseller delegat de Netflix, després del desastre.
El camí per fer emissions en directe és pedregós per a Netflix, que no hi té experiència prèvia, però no tant per a Disney, que entre moltes de les plataformes de streaming que té figura ESPN+, dedicada en part a les retransmissions esportives. El grup vol incorporar les emissions en directe a la seva plataforma principal, Disney+, i ja ha començat a fer els seus primers intents. La prova pilot es va fer amb l'anunci de les nominacions als Oscars, que es va poder seguir a través del servei de streaming però també d'altres plataformes del grup disponibles als Estats Units, com Hulu o ABC News Live. La diversificació va fer possible que Disney+ no es col·lapsés. El segon pas de l'estratègia va ser l'emissió el novembre del 2022 del concert de comiat dels escenaris nord-americans d'Elton John, que va tenir lloc al Dodger Stadium, una plaça de gran significat en la carrera del músic britànic. Com en el cas del monòleg de Chris Rock, un cop emès l'espectacle, l'enregistrament continua disponible a la plataforma.
Publicitat, nova (vella) font d'ingressos
Quan les plataformes van néixer, un dels seus principals atractius era que no tenien publicitat, un avantatge respecte a la televisió convencional, que sovint dedicava més temps als anuncis que als continguts en si. Amb el pas dels anys, els serveis de streaming han deixat de ser espais lliures de publicitat i la tendència és més aviat la contrària. L'alentiment del creixement de subscriptors –o directament la pèrdua d'ells– ha fet que les plataformes busquin la manera d'oferir tarifes més competitives i això només es pot fer si hi ha anunciants que paguen part de la festa. Netflix ja ofereix una quota de 5,99 euros al mes que inclou anuncis i altres plataformes, com Disney+ i HBO Max, també han seguit aquest camí als Estats Units.
L'altra pota de la reaparició de la publicitat televisiva és l'auge, sobretot als Estats Units, de les plataformes d'accés gratuït però amb anuncis, les conegudes com a free ad-supported streaming (FAST). Formen part d'aquest grup propostes com Pluto TV o Amazon Freevee, que aquí encara no es pot utilitzar. Si aquesta tendència de l'streaming es confirma, després d'anys de binge-watching podrem tornar a aprofitar les pauses publicitàries per anar al lavabo.