Les majordomes digitals amb IA ens empenyen cap al metavers
Amb una allau de nous xatbots, ulleres i visors, els gegants tecnològics s’han proposat fer realitat el metavers
Els gegants tecnològics ianquis han anunciat aquests dies tot un seguit d'assistents virtuals especialitzats que utilitzen eines d’intel·ligència artificial (IA) generativa i els complementen amb visors i ulleres de realitat ampliada, fusionant d’aquesta manera el món real amb el món sintètic en les plataformes multimèdia més populars. Se suposa que els consumidors i els professionals hem de tenir companys virtuals que ens ajudin en la vida quotidiana, proporcionant-nos a l’instant la informació que ens calgui, sigui textual, sonora o visual.
Dimecres va ser el torn de Meta, l'antiga Facebook. El seu màxim responsable, Mark Zuckerberg, va aprofitar la celebració del Connect, el congrés anual de l’empresa per a desenvolupadors d’aplicacions i serveis, per desvelar Meta AI, un xatbot generalista propi que permetrà als usuaris dialogar en llenguatge natural amb les seves plataformes gràcies a la IA. Aquest assistent conversacional funcionarà tant amb WhatsApp, Messenger i Instagram com amb el cercador Bing, en virtut d’un acord amb Microsoft.
Meta AI proporcionarà a l’usuari la informació en temps real que se li demani i admetrà variants especialitzades a càrrec d’empreses externes, amb l’exemple de les versions que imiten el raper Snoop Dogg i altres 27 personatges populars. Fa servir un model específic basat en dues tecnologies pròpies de Meta: Llama 2, per accedir a informació a l’estil de ChatGPT i Bard, i Emu, per generar imatges realistes amb l’ajut de la IA com ho fan DALL-E i Stable Diffusion. Per d’aquí pocs dies han promès versions preliminars de les dues eines.
Meta va acompanyar l’anunci de Meta AI amb la nova versió 3 del seu visor Quest de realitat mixta i amb una generació millorada de les ulleres de realitat augmentada Ray-Ban Meta, ara equipades amb dues càmeres de 12 megapíxels i la possibilitat de retransmetre vídeo en directe via Facebook o Instagram mitjançant el telèfon mòbil connectat. També porten micròfon i altaveu per dialogar amb Meta AI i estaran disponibles a partir del 17 d’octubre als EUA per 299 dòlars.
El nou visor Quest 3 té el doble de capacitat de processament gràfic que la versió anterior Quest 2 i incorpora el xip especialitzat SnapDragon XR2 Gen 2 de Qualcomm. L’aparell és totalment autònom, sense necessitat d’ordinador, consola o bateria externs, i per abans que acabi l’any prometen un centenar de títols nous i millorats per a tots els gustos, molts dels quals incorporaran realitat augmentada. El Quest 3 sortirà a la venda als EUA d’aquí dues setmanes, amb un preu de 500 dòlars.
“Meta AI és l’assistent bàsic amb el qual es podrà parlar com si fos una persona”, va dir Zuckerberg a Connect. El màxim responsable de Meta, evitant referir-se a aspectes més prosaics com la possibilitat de començar a cobrar als usuaris de les seves xarxes que no vulguin veure anuncis, va posar en relleu que la seva estratègia passa per crear diferents productes d’IA per a diferents usuaris i que no es tracta d’oferir només informació, també entreteniment. “Crec que transformarà la forma que la gent utilitza els nostres productes”, va afegir. Tot i que Zuckerberg no va mencionar la paraula metavers fins al minut 33 de la seva intervenció, ampliar l’adopció dels universos paral·lels per al futur de Meta és crucial, ja que hi ha invertit molt de temps i diners amb resultats fins ara molt minsos. Amb Meta AI, Zuckerberg aspira a fer aquest salt.
Meta no està sola
Meta no es troba sola en aquesta cursa per accelerar el desenvolupament del metavers. En els darrers dies de setembre, altres tecnològiques americanes també han presentat les seves iniciatives per crear capes d’assistència virtual personal. Des que OpenAI va llançar ChatGPT a finals del 2022, tant Google com Amazon, Apple i Microsoft s’han apuntat a la cursa d’una manera o altra.
Dimarts Microsoft integrava dins de Windows 11 un “company quotidià” que anomena Copilot, ara com ara disponible només a Amèrica i Àsia. Copilot pot resumir un text o crear un vídeo d’un àlbum de fotos, entre d’altres, i a partir del mes que ve hauria d’estar integrat amb les aplicacions ofimàtiques de la casa, com Word i PowerPoint.
En el cas d’Amazon, la seva majordoma virtual Alexa semblava anar cap a l’extinció, però el 20 de setembre l’empresa va anunciar que la posava al dia amb un sistema de IA que permetrà dialogar-hi de manera més natural. Per reblar el clau, dilluns Amazon va anunciar una inversió de 4.000 milions de dòlars en l’empresa Anthropic per desenvolupar el seu xatbot Claude.
Des del 19 de setembre, Google –també accionista d’Anthropic– permet que el seu assistent Bard es connecti amb els seus serveis principals, com el cercador web Chrome, Gmail, Docs, Drive, Maps i YouTube, entre d’altres. També ha presentat versions preliminars d'eines per als creadors, com un sistema de doblatge automàtic anglès-castellà amb sincronització del moviment dels llavis. Spotify també ha començat a experimentar amb la traducció automàtica de podcasts, aplicant la tecnologia Whisper d’OpenAI.
Apple també està immersa en aquest cursa, tant amb el visor Vision Pro com en la millora de Siri. De fet, l’anunci del Quest 3 al Meta Connect no va ser cap sorpresa: el mateix Zuckerberg ja l’havia avançat al mes de juny, precisament per anticipar-se ni que fos per unes hores a la conferència de desenvolupadors WWDC, on Apple tenia previst parlar del seu nou visor.
Els uns i els altres pretenen crear assistents intel·ligents tan universals com sigui possible, però està clar que també caldran assistents especialitzats, creats per empreses externes. Zuckerberg va suggerir a Connect que no es pot posar en risc la reputació d’una marca donant informació errònia, com han fet sovint i continuen fent les eines d’IA que ja existeixen.
Fins ara el debat principal ha sigut sobre les repercussions de la IA generativa en termes de fiabilitat, privadesa i respecte de la propietat intel·lectual, però amb l’allau de noves eines i plataformes controlar-ho sembla cada vegada menys factible. Els gegants digitals van signar fa pocs dies un pacte perquè la qüestió no se’ls en vagi de les mans, però tinguem present que l’únic horitzó d’aquestes empreses continua sent fer negoci.