Netflix rescata l'essència de 'La casa de papel' amb 'Berlín'
L''spin-off' acompanya el germà del Professor en un robatori rocambolesc que passa per París i per Madrid
BarcelonaMés glamur, més romanticisme i més reflexions existencials. Després que La casa de papel es convertís en un fenomen mundial, Netflix continua esprement-ne l'univers amb Berlín, un spin-off protagonitzat pel germà del Professor que relata la història d'aquest lladre en la seva època daurada. La sèrie s'estrena aquest divendres i està feta a mida per a aquells que trobin a faltar els personatges carismàtics característics de La casa de papel i els robatoris rocambolescos per endur-se botins sucosos. Com passava amb la predecessora, Berlín vesteix d'èpica els atracaments d'un grup de delinqüents extremadament hàbils, però a diferència de la sèrie del Professor aquí tot transcorre en un entorn de rics i aristòcrates de primer nivell.
D'entrada, Berlín serveix per fer reviure un dels personatges més estimats pels fans de La casa de papel. Andrés de Fonollosa, interpretat per Pedro Alonso i conegut amb el sobrenom de la capital alemanya, es trobava en les seves hores més baixes a la ficció original –li havien diagnosticat miopatia de Helmer, una malaltia degenerativa i terminal– i als últims trams de la sèrie ja havia assumit que li quedava poc recorregut vital.
A l'spin-off, en canvi, tot això encara no ha passat. L'Andrés i la seva banda es troben a París per cometre un dels robatoris més monumentals (i complicats) de la història. Volen aconseguir les joies de les famílies més adinerades de la ciutat, que es guarden en una casa de subhastes i que estan valorades en 44 milions d'euros. Per aconseguir-ho sense que els enxampin hauran de dur a terme un complex número d'il·lusionisme que posarà les seves capacitats al límit.
Incorporacions noves i velles
El personatge de Pedro Alonso és el pal de paller de la nova ficció, que està produïda per Vancouver Media –impulsors, també, de La casa de papel– i és una creació d'Álex Pina, que ha exercit de showrunner acompanyat d'Esther Martínez Lobato. Per a la nova banda de lladres, Netflix ha fitxat un repartiment estrella: Michelle Jenner interpreta una tímida eminència en enginyeria electrònica, Julio Peña Fernández és un delinqüent abnegat i manipulable, Joel Sánchez sap fer anar qualsevol mena d'aparell i Tristán Ulloa encarna la mà dreta de Berlín. A tots ells cal sumar-hi també Begoña Vargas, que interpreta el personatge d'una dona al límit disposada a seduir qualsevol que se li posi al davant.
Però, malgrat que pràcticament tot el repartiment és nou, la història de Berlín serveix per esbrinar també les vides passades d'alguns personatges de La casa de papel. És el cas de les policies Raquel Murillo (Itziar Ituño) i Alicia Sierra (Najwa Nimri), que es veuran implicades en els estira-i-arronses dels delinqüents, però aquesta vegada amb alguns anys menys d'experiència i amb l'entusiasme propi de la joventut.
La trama més romàntica, a París
Berlín consta de vuit episodis d'una hora de durada pels quals Netflix ha tirat la casa per la finestra (de fet, que s'estreni pels volts de Nadal indica que la plataforma la considera una gran aposta). La sèrie ha comptat amb més de 1.400 figurants, 65 intèrprets i gairebé 150 localitzacions. Al llarg dels nou mesos de rodatge, l'equip ha passat per Madrid, Almeria, Lleó, Àvila, Segòvia, Toledo i París. És a la ciutat francesa on la trama adopta l'atmosfera més romàntica. El protagonista queda captivat per la dona de l'home a qui volen atracar i això l'abocarà a un laberint de contradiccions i dilemes personals que, fins i tot, arribaran a condicionar el resultat de l'atracament.
De fet, un dels objectius de la sèrie era fusionar la comèdia, el romanticisme i el thriller sense que cap dels tres gèneres passi per davant dels altres. "Trobar el to ha estat un exercici de funambulisme molt complicat. Buscàvem una atmosfera feel good, una sensació de benestar, lúdica, estil dandi", explica Pina. En aquest sentit, el personatge de Berlín els ha donat l'oportunitat d'aprofundir en un home fosc, però alhora ple d'ironia i completament enamorat de la poesia i la bellesa. "És algú inestable que ja per si sol genera molts conflictes. Té uns nivells de passió enormes i una mala llet descomunal, tot a la vegada", subratlla el showrunner.
Per a Alonso, encapçalar aquest spin-off ha implicat buscar l'evolució inversa d'un personatge que, al principi, havia de tenir un recorregut relativament curt. "És un Berlín més lluminós, però això pot ser perillós perquè, al cap i a la fi, és el seu passat. La sèrie va de l'alegria de viure i ha de semblar que tot és fàcil, que s'ha fet sense esforç, encara que hi hagi moltíssims pilars que l'apuntalin –diu l'actor–. Aquí hi ha moltíssima comèdia que transmet un estat d'ànim general i que, artísticament, fa aparèixer escenes que d'una altra manera serien inconcebibles".