Els preus de les plataformes

Netflix torna a apujar preus enmig d'una facturació rècord: això és el que costarà ara la subscripció

Tot i la prohibició de compartir comptes i la publicitat, la plataforma ha sumat 5,1 milions de subscriptors respecte al trimestre anterior

Catàleg de sèries i pel·lícules de Netflix.
4 min

BarcelonaQuan el febrer del 2023 Netflix va prohibir compartir comptes molts usuaris van escriure missatges abrandats en xarxes socials assegurant que se'n donarien de baixa i que la plataforma es penediria d'haver limitat la llibertat dels subscriptors. La realitat ha estat ben diferent. Si bé inicialment hi va haver un petit èxode, Netflix continua creixent, com demostren els resultats del tercer trimestre de la plataforma: el servei d'estríming ha sumat 5,1 milions de subscriptors respecte al trimestre anterior. La dada ha superat les previsions dels analistes de Wall Street, que havien calculat un creixement de 4,52 milions de subscriptors. L'última previsió de facturació per al 2024 situa la companyia en 38.900 milions de dòlars i es creu que el 2025 arribarà a més de 43.000 milions.

Plataformes audiovisuals per ‘streaming’ a Catalunya

En plena eufòria pels bons resultats, Netflix acaba de fer efectiva una nova pujada dels preus de subscripció a Espanya. Tal com es pot veure a la seva pàgina, la companyia ha implementat un increment d'entre un i dos euros segons el pla de subscripció. Així, la tarifa estàndard passa de costar 12,99 euros al mes a 13,99 euros, mentre que la prèmium ara té un cost de 19,99 euros (abans n'eren 17,99). A més, per cada subscriptor extra caldrà pagar 5,99 euros al mes.

Una altra de les tarifes que canvia de preu és l'estàndard amb anuncis, que passa de 5,49 euros al mes a 6,99 euros. La decisió de crear un pla de subscripció més barat gràcies a la inclusió de publicitat va ser tan polèmica com la d'eliminar els comptes compartits, però també ha estat fructífera. A més, ha acabat marcant tendència en el sector: gairebé totes les plataformes ofereixen tarifes barates que inclouen el peatge de veure anuncis abans o durant una pel·lícula o un capítol d'una sèrie. A Netflix el model amb anuncis es va començar a implementar fa gairebé dos anys, primer en una dotzena de països i després de forma generalitzada. Els resultats han estat positius i, segons ha explicat la companyia en una carta als accionistes, un 50% de les altes del tercer trimestre han optat per la tarifa amb anuncis. A més, asseguren que els plans de subscripció amb anuncis han experimentat un creixement del 35% d'un trimestre a l'altre.

Malgrat els bons resultats, l'empresa ha volgut rebaixar una possible eufòria i a la carta ha assegurat que encara és aviat per treure conclusions del model amb anuncis. "Com vam dir el trimestre passat, cal temps per generar un nou flux d'ingressos i no esperem que els anuncis siguin el principal motor de creixement dels nostres ingressos el 2025. El repte a curt termini (i l'oportunitat a mitjà termini) és ampliar més ràpidament la nostra capacitat de monetitzar el nostre inventari d'anuncis en creixement", diu la companyia. Amb tot, la situació de Netflix és millor ara que el maig del 2022, quan l'empresa va anunciar que per primera vegada en una dècada havia perdut subscriptors. Des d'aquell moment baix, l'empresa ha remuntat sense defallir i ha aconseguit sobreposar-se a la competència dels altres serveis d'estríming. La companyia de Ted Sarandos és la plataforma líder al món, amb més de 280 milions de subscriptors.

Tot i les bones dades del trimestre, Netflix ha avançat que a partir del 2025 ja no compartirà amb els accionistes l'actualització del nombre de subscriptors perquè assegura que se centrarà en altres conceptes i factors com els ingressos i altres mètriques financeres.

Més quantitat que qualitat

La posició de líder de Netflix és indiscutible, però la cosa canvia quan es tracta de la valoració qualitativa dels seus projectes. En els darrers premis Emmy, la plataforma va aconseguir endur-se guardons en les categories de minisèrie perquè competia amb la britànica Mi reno de peluche, una producció arriscada que s'allunya força dels productes més convencionals pels quals sol apostar. En canvi, la seva presència era més residual en la categoria de drama, on va obtenir nominacions per The Crown, amb una última temporada molt menys reeixida que les anteriors, i El problema dels tres cossos, la nova sèrie dels creadors de Joc de trons que no ha acabat de ser el gran fenomen que s'esperava.

En realitat, les sèries de més èxit de la plataforma són, excepte alguns casos comptats, les més mainstream i menys lloades per la crítica, com ara Los Bridgerton i Miércoles. En el tercer trimestre del 2024 la situació s'ha repetit: els títols que més bon rendiment li han donat són La pareja perfecta, destrossada per la premsa especialitzada, Emily in Paris i Nadie quiere esto.

Amb més o menys qualitat, Netflix continua sent la capdavantera en un sector que sembla no tenir gaire clar cap a on tirar per poder quadrar els números. Una de les vies per sobreviure és unir forces entre plataformes. El darrer exemple d'aquesta estratègia és l'acord que han signat Amazon i AppleTV+ perquè els subscriptors de la primera tinguin accés als continguts de la segona pagant 9,99 dòlars al mes (la mateixa tarifa que paguen els usuaris quan se subscriuen directament al servei d'Apple). Qui surt a guanyar amb aquesta associació és la companyia fundada per Steve Jobs, que, tot i tenir una producció de sèries de gran qualitat, està molt per darrere de les altres plataformes pel que fa al nombre de subscriptors i capacitat de retenció.

stats