Plataformes de 'streaming'
Mèdia19/01/2024

Netflix vol ser el teu fons d'armari de sèries

Les companyies d'entreteniment es fan enrere en la seva estratègia de limitar els seus continguts a la plataforma competidora

John Koblin i Nicole Sperling / The New York Times
i John Koblin i Nicole Sperling / The New York Times

Nova YorkDurant anys, els executius de les empreses d'entreteniment van cedir feliçment pel·lícules i sèries clàssiques a Netflix. Les dues parts van gaudir del botí: Netflix rebia contingut popular com la sèrie Friends o la pel·lícula de Disney Moana i incrementava la seva base de subscriptors, i les empreses d'entreteniment rebien bosses de diners a canvi. Però fa uns cinc anys, els executius es van adonar que estaven "venent tecnologia d'armes nuclears" a un rival poderós, com va dir el CEO de Disney, Robert Iger. Els estudis de Hollywood necessitaven les pel·lícules i les sèries per alimentar els serveis de streaming que estaven construint des de zero, i cedir continguts a Netflix només els estava fent mal. Per això van decidir aturar-ho.

Aleshores, les dures realitats de l'streaming van començar a aparèixer. Amb una càrrega de deute considerable i davant el fet que la majoria de serveis de streaming encara no guanyen diners, estudis com Disney i Warner Bros Discovery han començat a relaxar les seves polítiques. Les empreses encara estan retenint el seu contingut més popular –les pel·lícules dels universos Star Wars i Marvel, propietat de Disney, i sèries originals de gran èxit com Joc de trons de la HBO no aniran enlloc–, però films com Dune i Prometheus i sèries com El joven Sheldon s'han enviat al gegant de l'streaming a canvi de diners. I Netflix torna a beneficiar-se'n.

Cargando
No hay anuncios

El co-CEO de Netflix, Ted Sarandos, va explicar en una conferència d'inversors la setmana passada que "la disponibilitat d'aquest tipus de continguts s'ha incrementat més que en el passat", i va dir que la decisió anterior dels estudis de retenir les obres audiovisuals era "antinatural". Segons Sarandos, "els estudis estan fets per cedir les creacions a través de llicències". En aquest sentit, David Decker, de Warner Bros Discovery, va subratllar que "les llicències estan tornant a estar de moda" i que, "tot i que no han desaparegut mai, ara hi ha més voluntat d'impulsar-les un altre cop perquè generen diners i fan que el contingut es vegi".

Els pròxims mesos, Disney començarà a cedir una sèrie de ficcions del seu catàleg a Netflix. Hi haurà, per exemple, This is us, Como conocí a vuestra madre, Prison break i diverses edicions de la sèrie de documentals esportius 30 for 30. També s'hi sumarà White Collar, una sèrie de Disney que seguia la mateixa línia que Suits –aquesta ha estat un dels èxits més grans de Netflix del 2023–. I també la popular Lost, un dels grans èxits de la dècada dels 2000, estarà disponible a Netflix.

Cargando
No hay anuncios

Necessitats financeres

Segons el CEO de l'agència United Talent, Jeremy Zimmer, aquest canvi d'estratègia dels estudis respon a una "necessitat financera". Zimmer afirma que, "perquè els estudis puguin competir en streaming amb Netflix, necessiten milers de milions destinats a generar subscripcions". On poden trobar els diners? "Tenen contingut que no s'està veient enlloc i decideixen vendre'l. És una progressió lògica", afegeix. El responsable de les llicències de contingut de Paramount, Dan Cohen, reconeix aquesta motivació i diu que un dels principals avantatges és que "els marges, sovint, són alts".

Cargando
No hay anuncios

Les pel·lícules i sèries provinents d'altres estudis han proporcionat, durant molt de temps, una columna vertebral a Netflix; li han permès omplir-se de continguts populars per complementar les seves sèries originals com The Crown, Miércoles i The Diplomat. Segons la companyia, des del gener fins al juny del 2023, un 45% de les visualitzacions provenien de produccions cedides amb llicència.

Els estudis també han venut contingut a serveis com Amazon, Tubi i Hulu, del qual Disney té la majoria de la propietat. En gran part dels casos, a més, Netflix no té accés exclusiu als continguts que li cedeixen; molts títols també estan disponibles a altres plataformes com HBO Max i Hulu. Tot i això, el retorn per a Netflix és notable. Quan Warner Bros començava a desenvolupar el 2020 el seu servei de streaming (ara conegut com a HBO Max), va frenar el contingut que enviava a Netflix. Ara la plataforma ja és un competidor directe i fort: Netflix té 247 milions de subscriptors arreu del món, mentre que HBO Max en té menys de la meitat.

Cargando
No hay anuncios

David Zaslav va deixar de banda aquesta política poc després d'assumir el càrrec de conseller delegat de Warner Bros Discovery l'abril del 2022. El novembre passat, la sèrie produïda per Warner Bros El joven Sheldon va passar al catàleg de Netflix i ràpidament es va posicionar com una de les 10 sèries més vistes de la plataforma. Molts títols de pel·lícules de Warner Bros també han començat a aparèixer a Netflix recentment. Per exemple: la superproducció Dune i pel·lícules com Man of Steel i Wonder Woman.

Durant anys, Netflix ha intentat posar les mans sobre el contingut de la HBO. Tot i que aquesta plataforma té un historial de llicències de sèries com Sexo en Nueva York i Los Soprano, la companyia es va negar fermament a concedir una llicència a Netflix. Això va canviar sobtadament fa uns mesos, quan Netflix va comprar els drets per incloure sèries com Insecure,Ballers, Six feet under, Band of Brothers i The Pacific. Gairebé totes es van convertir ràpidament en èxits de la plataforma.

Cargando
No hay anuncios

"Hi estem còmodes, i fins ara sembla que tot està funcionant", va dir el president de la HBO, Casey Bloys, en una conferència de premsa el mes passat. Bloys va afegir que totes les sèries disponibles a Netflix han experimentat "un creixement d'audiència" a la plataforma de streaming de la HBO.

Segons Netflix, una de les raons per les quals una sèrie de fa 22 anys com Six feet under o el drama Suits, del 2011, s'han convertit en èxits de la plataforma és la gran base de subscriptors i l'algoritme de recomanació. "És un reflex del que fem millor", afirma Sarandos. Tot i això, Netflix no preveu tornar el favor; la companyia no té cap divisió de llicències per distribuir les seves sèries originals, ni veu cap motiu per crear-ne una.

Copyright The New York Times