Novetats
Mèdia10/10/2022

Programes, podcasts i 'influencers': tot el que has de saber del nou Super3

El canal muta a SX3, activa la interacció dels espectadors i se'n va a buscar-los a les plataformes globals

BarcelonaLa Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) llança les xarxes per recuperar l’audiència infantil i juvenil que en els últims anys ha deixat de tenir en TV3 el seu referent i ha migrat a altres plataformes (amb presència entre migrada i nul·la de la llengua catalana). Aquest dilluns s'ha inaugurat el nou Super3, que s’escriu SX3 i es desdobla en dos mons: l’S3 per als més menuts i l’X3 per a un públic més crescut. A partir de les sis del matí, les noves propostes d’aquest univers ja estan disponibles des de les aplicacions, que caldrà baixar o actualitzar, també s’ha renovat el web i la skill d’Alexa, a banda d’estrenar-se els espais a la televisió. 

Aquesta marca ocuparà el canal habitual de la TDT en franges diürnes però, sobretot, lliurarà la seva batalla en l’àmbit digital, a partir de la premissa que els joves espectadors fan el gruix del seu consum audiovisual ignorant la pantalla tradicional. De fet, a internet hi haurà un canal 24 hores digital i en alta definició i una apli pròpia molt millorada en usabilitat, i també es treballa en un entorn de xarxes que, segons han insistit els responsables de la casa, tindrà "garanties de seguretat". Alhora, amb la voluntat d'anar a buscar els joves espectadors, no només es disposarà d'eines pròpies, sinó que s'assumeix la presència a plataformes alienes, de YouTube a Instagram, passant per Spotify.

Prop de 200 persones van seguir fa un parell de setmanes, als estudis de Sant Joan Despí, la presentació oficial del projecte i els seus continguts més rellevants. En un acte conduït per la directora del Super3, Laia Servera, es va explicar que es tracta d'un esforç molt rellevant no només des del punt de vista de continguts, sinó com a procés de digitalització i estratègia transmèdia per a la CCMA. Fins ara, s’invertien uns 4,5 milions d’euros en el Super3, que enguany seran 10 i que el 2023 es vol que siguin uns 15. Amb tot, el Govern encara no ha confirmat que la CCMA podrà comptar amb un pressupost més gran que li permeti fer aquesta aposta de captació d’espectadors des de la base sense haver de desvestir un altre sant.

Tot i que alguns dels clàssics del Super3 seguiran –des del Mic a Misha, la gata violeta, passant per Ladybug– s’incorporen noves sèries i, sobretot, nous programes que estan pensats per funcionar a les xarxes i buscant la màxima interacció amb els Súpers actuals, per reprendre la idea de comunitat. De fet, una de les novetats serà la tornada de la icònica festa anual, que en els últims anys s’havia desdibuixat, en un format desdoblat entre el públic més petit i el de més edat.

“Nosaltres tenim clar que hem de tenir un catàleg potent i unes plataformes digitals potents... però hi ha una cosa que ens fa ser nosaltres: la proximitat, el territori i la interacció”, explicava a l’ARA Servera. “Podem parlar amb els nostres nens i nenes de tu a tu perquè els coneixem, perquè Catalunya és un país relativament petit. I aquesta proximitat amb el dia a dia dels nens que ens miren és una de les característiques de l’SX3. Amb les noves formes de comunicació, estan acostumats a no ser subjectes passius. I tenim molt de recorregut. Per qüestions tècniques no hem pogut tenir el 100% del que volíem. Però els mesos vinents encara anirem més enllà en aquest camí”.

Aquests són les novetats més destacades de l’S3.

'Titó'

És l’únic personatge de carn i ossos de l’S3. A cada capítol, aquest expressiu excursionista anirà a un lloc atractiu per als infants i es trobarà amb en John C., un australià que només parla anglès i que aporta el to de comicitat. És un espai que s’orienta a la descoberta del territori i l’entorn.

Cargando
No hay anuncios

'L’hora de berenar'

Un centenar d’escoles de Catalunya participen en aquest projecte, consistent a fer que els alumnes presentin en cada programa un parell de propostes de berenars saludables a partir de vídeos autoeditats.

'Fa la là'

Sèrie animada en 3D amb animals autòctons com el tritó del Montseny, l’os bru del Pirineu o l’oca empordanesa que es troben amb la versió també animada del Titó i el Ruquicorn, un animal fantàstic, per repassar els temes del cançoner tradicional català i tenir-los associats a vídeos de bona factura. L’adaptació va a càrrec de Dani Vega, de Mishima. Sol solet, Si la barqueta es tomba i L’esquirol (plim, plim, plim) són alguns dels temes amb què es començarà.

'Uau Ka Kau'

En Uau i la Ka són dos alienígenes que han estavellat el seu platet volador a la Terra i miraran de trobar sentit al planeta, acompanyats de tres ocellots entremaliats: en Jep, en Bep i en Pep. Coproducció amb IB3, amb personatges de pelfa i actors a dins, farcit de cançons creades per dos dels components d’Els Catarres.

'Jasmine & Jambo'

Sèrie musical animada que vol captar el públic més petit, però també els pares, a partir de cançons de Marc Parrot amb les veus d’Anna Moliner i Tomeu Penya. Guanyadora del gran premi a la millor sèrie d'animació internacional a la segona edició del Festival Écran Jeunesse de Banhèras de Bigòrra, al departament francès dels Alts Pirineus. La Jasmine i en Jambo buscaran enllaçar la música amb el món d’emocions dels infants.

Cargando
No hay anuncios

'Numberblocks'

Aprendre matemàtiques de la manera més visual possible, no tant a partir dels números com dels volums. Aquesta introducció a l’abstracció és el que proposa la sèrie britànica Numberblocks. Quan un personatge salta sobre un altre, es converteix en algú nou, resultat de la suma dels dos elements anteriors.

En el cas de l’X3, que manté èxits com l’Info K o el Manduka, els títols estrella que s’afegeixen són aquests:

'Ràndom'

Magazín interactiu presentat per David Its Me i Maria Bouabdellah que funcionarà a partir de connexions amb una plèiade de joves col·laboradors experts en música, videojocs, anime, tendències, parkour, prejudicis i bullying. De dilluns a divendres, a les 20 h, els conductors faran un recorregut únic i diferent, amb els nens i preadolescents assumint un paper actiu, ja que podran fer sentir la seva veu i generar contingut per al programa.

'Projecte Beta'

Ficció transmèdia al voltant de quatre joves que toquen en una banda anomenada Beta. Però, més enllà de les trames de ficció –centrada en una misteriosa intel·ligència artificial que sembla haver-ho organitzat tot– els personatges sortiran de la pantalla per tenir expressió pròpia a les plataformes digitals i signar un videopodcast. La primera demostració d’aquest esperit, amb els personatges encara per desemmascarar, és el videoclip Creu-me, que s’estrenarà també el 10 d’octubre.

Cargando
No hay anuncios

'Lara i Kali'

La Lara va néixer en un refugi de la Vall d’Aran i ha dedicat tota la seva vida a la muntanya. Acompanyada de la seva gossa Kali, cada capítol plantejarà una missió i explicarà consells bàsics de supervivència, respecte per la natura, propostes d’aventures... tot això mentre els espectadors poden votar quina és l’opció més assenyada en els dilemes que es plantegin.

'InfluenX3r'

La Masia per als joves influencers en català. El projecte es vol centrar en trobar nois i noies de menys de 18 anys amb habilitats comunicatives. Serà un concurs en què el programa plantejarà un parell de reptes i, a partir d’aquí, hauran de lliurar un contingut acabat, que els espectadors votaran. Al final de les deu setmanes que durarà el programa, el guanyador podrà participar en una futura producció de l’SX3 i rebrà 3.000 euros per millorar el seu equipament. Estarà presentat per Laia Oli i comptarà amb la participació d’influencers ja consolidats perquè hi aportin la seva experiència.

'L’hora boomer'

Els abonats a la nostàlgia podran repescar programes mítics de la història del Super3 en aquest espai on reapareixeran clàssics com la Noti, el Petri, la Nets, el Tomàtic o la Ruïnosa, al costat dels animes que han marcat època i personatges icònics com el Capità Enciam o en Cliptoman. Serà també l’ocasió perquè els nous infants coneguin part de la història audiovisual del canal.

'Animes'

Una de les velles reivindicacions dels internautes era la recuperació de les animacions japoneses que, en el seu moment, van ser espina dorsal del Super3. Entre els títols que s’incorporaran a la graella hi ha Inazuma Eleven, nascut arran d’una saga de videojocs on es combina futbol i fantasia; Guardians de la nit: Kimetsu no Yaina, basat en un manga supervendes entorn de la clàssica batalla grandiosa entre el bé i el mal; Ronja, la filla del bandoler, la primera producció del cèlebre Studio Ghibli (El meu veí Totoro) on es veu el pas de la infantesa a l’edat adulta d’una nena, seguint històries de l’autora sueca Astrid Lindgren, o Haikyu!!, un altre supervendes a l’entorn en aquest cas del voleibol.

Cargando
No hay anuncios

Altres sèries

Qui ho diu que les sèries sobre morts vivents només van de sang i fetge? ZombieLars és una sèrie noruega fantàstica amb valors inclusius protagonitzada per un noi, mig humà mig zombi, que se sent fora de lloc. Aviat descobrirà altres companys que també són especials. La francesa Theodosia també és de gènere fantasiós, ara amb protagonista femenina: una noia de 14 anys de principis del segle XX, filla d’arqueòlegs. Hoodie, de procedència belga, es ven com a història de superherois sense poders, amb el seu protagonista, un mag del parkour (encarnat per l’estrella d’aquesta disciplina i cantant Maarten Cop). Mòpies, per part seva, és la primera sèrie conjunta de TV3, IB3 i À Punt. Són quatre episodis de 55 minuts ambientats al santuari de Lluc, a la serra de Tramuntana de Mallorca, on una jove pateix una experiència traumàtica.

Els podcasts

Catalunya Ràdio també s’involucra en el projecte del nou SX3 amb podcasts com L’ofici d’educar (amb Elisabet Pedrosa al timó), Kidsx3 (la comunitat radiofònica i digital de pares i mares), Kids amb David Its Me i Farners Pei Hong, Van fer història! (en format de conte radiofònic), Superheroïnes (sobre estrelles femenines de l’esport) o els contacontes en anglès de Tell me a tale, amb Rebecca June Moon.