EGM
Mèdia19/04/2023

RAC1 i Catalunya Ràdio perden 225.000 oients en un any

La pública aconsegueix ser líder en podcast en el primer cop que l'EGM mesura aquesta modalitat

BarcelonaMala collita de primavera per a la ràdio en català. RAC1 continua liderant amb comoditat, però cau dels 967.000 oients (que era la seva segona millor dada històrica) fins als 855.000, tal com indica l'Estudi General de Mitjans fet públic aquest dimecres. La seva principal rival, Catalunya Ràdio, no pot aprofitar-ho per tornar a retallar distàncies i també baixa, en aquest cas dels 644.000 als 531.000 seguidors. Això vol dir que les dues principals emissores en català es deixen 225.000 oients respecte a un any enrere. La diferència entre la pública i la privada és de 324.000 fidels, la quarta bretxa més gran registrada a l'EGM. La SER és tercera a Catalunya (355.000, en tenia 387.000), seguida de la Cope (256.000, baixa poc respecte a 259.000), Onda Cero (140.000, també lleu pèrdua comparant amb els 145.000 que tenia) i RNA (l'única que puja, de 75.000 a 81.000). Tot plegat implica que la ràdio en català baixa un 14,0% mentre que la que és en castellà només es deixa enguany un 3,9%.

Hi ha una novetat important, en aquest estudi: per primera vegada es mesuren les escoltes de podcasts. I aquí Catalunya Ràdio aconsegueix liderar, amb 81.000 oients diaris. En segona posició hi ha un empat, entre RAC1 i la SER, i els seus 53.000 usuaris cadascun.

Cargando
No hay anuncios

A la FM, en tot cas, tots dos programes matinals baixen, en percentatges similars. Jordi Basté marca 647.000 oients (en tenia 756.000), mentre que Laura Rosel n'aconsegueix 394.000 (respecte als 466.000 de l'abril de l'any passat). En general, la ràdio informativa baixa tant a Catalunya com a Espanya i una explicació plausible és que les dades de l'abril del 2022 estaven influïdes a l'alça encara per la pandèmia de coronavirus i l'inici de la guerra d'Ucraïna.

Pel que fa a la resta de programes de RAC1, baixada generalitzada excepte tres casos. D'una banda, Toni Clapés continua incombustible i guanya 1.000 adeptes per assolir els 303.000. Es tracta de la seva tercera millor dada històrica, en 25 anys de programa. La seva competència, La tarda de Catalunya Ràdio, baixa dels 152.000 als 102.000 seguidors, que continuen sent més dels 59.000 que marcava, el 2021, l'Estat de Gràcia. També guanya oients l'Islàndia, que puja dels 130.000 als 137.000. El Tot costa, fent mitja hora més, cau dels 109.000 als 81.000. I el Tu diràs també aconsegueix un saldo net, al pujar dels 106.000 als 117.000. La comparativa amb Catalunya Ràdio, en aquest cas, és complexa: el programa competeix de 23.00 a 24.00 h amb l'XL (que retrocedeix lleugerament dels 43.000 als 40.000) i amb la primera hora de les dues que dura La nit dels ignorants. El clàssic de Catalunya Ràdio aconsegueix en aquestes dues hores sumar oients: puja dels 41.000 als 58.000.

Cargando
No hay anuncios

Més enllà d'aquests tres casos, la resta d'espais de RAC1 tiren enrere. La competència anota 168.000 oients, en una caiguda rellevant des dels 213.000 que tenia l'abril de l'any passat, i 250.000 l'abril del 2021. El Vostè primer també té una evolució descendent: els seus 124.000 seguidors actuals són menys que els 141.000 del 2022 i que els 185.000 aconseguits un any abans. Això sí, manté una distància còmoda amb el Popap de Catalunya Ràdio, que aquest EGM ha caigut dels 74.000 als 65.000 fidels. El RAC1 migdia passa de 101.000 a 93.000, però també lidera respecte a l'informatiu de la pública (de 78.000 a 69.000). I el No ho sé d'Anna Vallhonesta cau dels 108.000 als 85.000.

A Catalunya Ràdio, per la seva part, aconsegueixen sumar oients a banda de La nit dels ignorants tant el Catalunya nit (que pràcticament dobla els 32.000 seguidors fins als 63.000) com El búnquer (de 46.000 a 62.000). Els canals secundaris de la pública també pateixen aquest EGM. Només se salva Catalunya Música, que repeteix els resultats d'ara fa un any, amb 31.000 oients. En canvi, iCat baixa dels 44.000 als 33.000 i Catalunya Informació retrocedeix dels 114.000 als 86.000.

Cargando
No hay anuncios

Canvis al cap de setmana

En la batalla pels caps de setmana, el Via lliure segueix com a programa preferit de l'audiència, però amb Roger Escapa retallant distàncies els dissabtes. Mentre l'espai de RAC1 baixa notablement dels 543.000 als 445.000 seguidors, El suplement de Catalunya Ràdio gairebé manté el que li donava l'EGM de l'any passat i passa de 370.000 a 351.000. Ara bé, Xavi Bundó es pren la revenja els diumenges: aquell dia també baixa (de 440.000 a 416.000) però més ho fa el seu rival (de 351.000 a 316.000).

Cargando
No hay anuncios

I, quant als esports, el Superesports de RAC1 pateix davallades fortes tant dissabte (de 370.000 a 150.000) com diumenge (de 351.000 a 220.000), mentre que el Tot gira de dissabte retalla distàncies (puja de 136.000 a 182.000 oients i es converteix en líder aquell dia). Els diumenges, tanmateix, són per a la privada: els 220.000 oients que obté són considerablement menys que els 351.000 de l'any passat, però s'imposa a Catalunya Ràdio, que anota 106.000 seguidors (4.000 menys que l'abril del 2022).

Los 40, líders a la ràdio musical

Si el públic desconnecta de la ràdio informativa, la ràdio musical es frega les mans. I Los 40, l'emissora líder en aquest àmbit, ha fet el seu agost. Els 414.000 oients diaris a Catalunya són 100.000 més que fa un any. La segona és Flaix, que també puja però més moderadament: de 235.000 a 273.000. El bronze és per a Flaixbac, que en aquest cas acusa un petit revés i passa de 280.000 a 268.000. RAC105 és la quarta i també fa un pas enrere: de 190.000 a 174.000 fidels.

Cargando
No hay anuncios

La SER baixa a Espanya, però la Cope més

En el cas de la ràdio espanyola, també hi ha un descens generalitzat, del qual només se salva Onda Cero: puja d'1.963.000 oients a 1.997.000. La SER continua liderant, però torna a cedir distància respecte a la COPE. La cadena de Prisa marca 4.143.000 oients, però fa un any en tenia 4.366.000, és a dir, un 5,1% menys. La seva immediata competidora també cau, tot i que en proporció menor: de 3.643.000 seguidors de l'any passat aterra en els 3.557.000: és un 2,4% de retrocés. Això sí, Àngels Barceló pot respirar una mica tranquil·la. Per bé que baixa un 2% i es queda en 2.945.000 fidels, el seu rival Carlos Herrera, a la Cope, marca 2.646.000 adeptes, un 7,2% menys dels que tenia l'abril del 2022. Pel que fa a RNE, també s'encongeix: d'1.147.000 a 1.035.000.

En ràdio musical, Los 40 continuen al capdavant del rànquing i pugen de 2.955.000 seguidors a 3.382.000. Segona és C100, a molta distància, que a més baixa: tenia 1.731.000 fidels fa dotze mesos i ara ja només són 1.612.000.