Novetat

‘Rise of the Rōnin’ introdueix el Japó més fosc i l’acció més visceral

El videojoc de Team Ninja, exclusiu per a PS5, convida els jugadors a descobrir l’època històrica més convulsa del País del Sol Naixent

Art principal de 'Rise of the Rōnin'
6 min
  • Llançament: 22 de març
  • Plataformes: PS5
  • Gènere: Rol d’acció
  • Classificació: +18
  • Desenvolupament: Team Ninja
  • Publicació: Sony Interactive Entertainment

El mes de març passat, Sony va publicar un nou joc exclusiu per a la PlayStation 5, però va passar una mica desapercebut al compartir data de llançament amb la princesa Peach i la fantasia medieval de Capcom. Rise of the Rōnin va començar amb unes vendes discretes però ja s’ha convertit en el joc que s’ha venut més ràpidament de Koei Tecmo, l’empresa mare de Team Ninja. L’estudi és conegut per haver creat sagues històriques des del 1995 com Dead or Alive o Ninja Gaiden, però també més recentment per altres títols de rol d’acció com les dues entregues de Nioh o Wo Long: Fallen Dynasty. El nou videojoc de l’estudi es nodreix de l’experiència obtinguda en aquests darrers títols d’acció però deixa a banda la fantasia per explicar una de les èpoques històriques més fosques del Japó. El títol convida el jugador a capbussar-se en l’espiral personal de venjança del protagonista però amb un teló de fons molt interessant, el període conegut com a Bakumatsu (1853-1867).

El joc presenta un Japó bonic però salvatge

La trama de Rise of the Rōnin s’ubica en els últims anys del període Edo i fins a la guerra Boshin, que acaba amb el shogunat de Tokugawa, en ple procés de transició del País del Sol Naixent després que s’obrís al món. El joc fa molt bona feina en presentar la influència de l’arribada de les forces occidentals al Japó més tradicional: la pèrdua d’una identitat pura i autèntica, la introducció de noves tecnologies i armes, les possibilitats i temptacions del comerç, i els estratagemes retorçats vinculats a la geopolítica. L’usuari viu la narrativa a través de tres capítols extensos que succeeixen en diferents regions del Japó –Yokohama, Edo i Kyoto–, en un format de món obert però separades entre elles. Tot i així, malgrat l’èmfasi en la història i en la representació d’alguns personatges històrics, l’acció i el bon disseny del combat tornen a ser els protagonistes indiscutibles del nou títol de l’estudi.

Acció intensa i visceral

Els jugadors que hagin jugat a algun dels últims títols de Team Ninja sabran reconèixer el seu combat. Un combat agressiu i precís que demana reaccions exactes, però també estratègia, premeditació i cap fred. El joc té una extensa selecció d’armes que van des de la tradicional catana a cessions occidentals com la pistola o el fusell, així com uns estils de combat variats vinculats a cada tipus d’arma. Aquests afegeixen noves habilitats i donen més profunditat als enfrontaments, com per exemple en afegir una mecànica tipus pedra-paper-tisora on certes armes o estils dominen sobre uns altres i obliguen el protagonista a adaptar-se. Les habilitats especials redueixen l’energia Ki màxima dels enemics, i un cop la perden tota, poden ser executats amb brutals desmembraments que justifiquen la majoria d’edat necessària per jugar al títol. El joc no s’amaga de presentar un combat molt cru i explícit però també exuberant que, malgrat mostrar-se en un context històric, acaba afegint una mica de mística a la proposta.

El domini del bloqueig és un element clau del combat.

Rise of the Rōnin dona diverses eines al jugador per empoderar-lo que també fugen una mica del realisme i temptegen amb la fantasia. El desplaçament pels escenaris és molt fluid gràcies al típic ganxo lligat a una corda, que permet moure’s i escalar punts concrets ràpidament, i a l’Avicula, unes ales desplegables que permeten sobrevolar el terreny i no morir en saltar des d’algun punt elevat. Ambdues eines són molt útils, juntament amb els cavalls, per explorar cada racó dels detallats escenaris que presenta el joc. Els tres mapes, plens de secrets i col·leccionables, tampoc pretenen revolucionar la fórmula més establerta de món obert però són realment un espectacle visual, en especial per als amants de la cultura nipona, ja sigui per l’arquitectura, la vestimenta o els costums i les tradicions.

El Japó més tradicional

Un element clau de la jugabilitat són els vincles que es poden establir amb els territoris segons el protagonista els allibera dels bandits o hi completa missions, però sobretot, els que el jugador estableix amb els personatges que coneix pel camí. El joc compta amb molts diàlegs i opcions que poden ramificar la història i brindar una experiència molt diferent segons les decisions del jugador, com per exemple pel fet de posicionar-se amb el bàndol que mostra suport al shogunat i la influència occidental, o al que s’hi oposa. A part, algunes opcions de conversa estan limitades a la manera com es construeix el personatge, amb quatre diferents arbres d’habilitats i beneficis vinculats a un atribut principal: força, destresa, intel·ligència i carisma. Establir nous vincles i cuidar els existents a través de missions i regals és clau per a una progressió fluida en el joc, a part que permet aprofundir en les històries personals dels personatges implicats.

Els paisatges tradicionals contrasten amb les noves tecnologies d'Occident.

El títol de Team Ninja s’estructura principalment, com ja hem dit, en un món obert, però algunes de les missions principals que fan avançar la trama són missions lineals tancades amb uns objectius concrets. Aquest tipus de missions es poden completar amb l’ajuda de personatges que el jugador ha conegut pel camí o fins i tot de manera cooperativa amb altres jugadors. Però que el fet de ser un grup no doni massa confiança, perquè aquests nivells guarden els reptes i els enemics finals més durs, per enfrontar-se als quals el jugador haurà de conèixer bé el seu personatge i les seves capacitats. El joc ofereix una història principal d’unes 30 hores de duració, però es pot allargar fins a les 70 per a aquells jugadors que vulguin experimentar-ho tot. A part, un cop es completa la campanya, es desbloquegen nous reptes encara més difícils i caldrà tenir la catana ben afilada i a punt per desembeinar. Rise of the Rōnin ja està disponible exclusivament per a PS5 i, si hi ha dubtes, fa ben poc que han afegit una versió demo per provar de primera mà l'experiència i acabar de decidir-nos.

Tràiler del presentació

Ja hi hem jugat!

Ens ha agradat...

  • El control del combat és molt fi, després d’un petit període de pràctica. El parry, o bloqueig, varia en la seva implementació més clàssica i permet encadenar diversos bloquejos per aturar les combinacions d'atacs dels enemics en què haurem de reaccionar al ritme de forma precisa.
  • L'equilibri de la mescla d'un joc realista i dins un context històric –amb referències, dates, llocs i noms reals– però amb una capa subtil de fantasia i girs versemblants que empoderen el jugador i fan més divertida l’experiència final.

No ens ha agradat...

  • El sistema d’equipament, sota una aparent complexitat, és molt lineal. La sensació és que s’acumulen tones de nous objectes banals a l’inventari, i que el seu únic ús és convertir-se en matèria primera o, directament, ser venuts per unes poques monedes.
  • Algunes ramificacions o parts de la trama sembla que condueixin d’una manera forçada a algun desenllaç, de manera que provoquen enfrontaments amb personatges que a priori eren amics o ens obliguen a ajudar alguna facció amb la qual no havíem simpatitzat gaire.

És per a tu si...

  • Et crida l’atenció el Japó tradicional i el rol d’acció amb un combat exigent i sanguinari. Veuràs molts temples i castells preciosos, però també molts caps rodolar. No és apte per a menors i tampoc per a persones aprensives.
  • Ets seguidor de Team Ninja i t’agraden els seus jocs. Si has gaudit amb algun Nioh o l’últim Wo Long, el combat t’atraparà i ben segur que el joc t’agradarà encara que no siguis gaire fan dels mons oberts.

No és per a tu si...

  • T’agrada el Japó en la seva versió més contemporània. Rise of the Rōnin mostra l’època on la catana era la llei absoluta i encara faltaven molts anys perquè s’inventessin el manga o els videojocs.
  • Busques una experiència relaxada i que no ofereixi un gran repte. Hi ha una opció de dificultat baixa per gaudir de la història obviant el combat, però es perd una part clau de l’experiència del títol.

[Codi cedit per Sony i provat en PS5]

stats