Plataformes

On són les grans sèries de guerra?

'Los hombres del SAS', a HBO, torna a apostar pel format minisèrie de només sis episodis

Els protagonistes de la minisèrie
4 min

BarcelonaAvui dia hi ha sèries de tot, fins i tot de jugadores d'escacs de principis del segle XX o de regidors municipals de parcs i jardins. Aquesta varietat contrasta amb la poca proliferació de gèneres que, fins fa no tants anys, han estat hegemònics en l'audiovisual, com els westerns o el bèl·lic. No semblen bons temps per als estils clàssics, que han anat perdent pes en les narratives d'avui, especialment pel que fa a ficcions televisives. Sigui per sobreexplotació en el seu moment o pels interessos de les noves generacions, l'oferta respecte a tot el que s'està fent és molt minsa, com a mínim comparat amb el seu pes històric. En contraposició, tots dos gèneres tenen títols de referència que apareixen sovint a les llistes de millors sèries de tots els temps: Deadwood, pel que fa a l'oest nord-americà, i Band of brothers, com a icona de la ficció bèl·lica. Tots dos títols, com es podia esperar, provinents de la factoria HBO, el segell que va marcar el camí de l'edat d'or de les sèries.

És per la falta de títols que els amants del bèl·lic han celebrat amb entusiasme l'arribada de SAS: Rogue heroes –traduïda aquí com Los hombres del SAS–, una minisèrie que allunya la segona guerra dels escenaris més habituals. L'acció no es desenvolupa ni a l'Europa continental ni a les illes del Pacífic, sinó al nord de l'Àfrica, més concretament a la decisiva batalla per controlar el canal de Suez, a Egipte, un punt estratègic per la seva localització. En aquest context, la ficció, també al catàleg de HBO, tot i ser una producció de la BBC, ressegueix els fets narrats en la novel·la original de Ben Macintyre. El llibre descriu les peripècies de l'oficial anglès David Stirling i la creació del Servei Aeri Especial (SAS), una petita unitat encoberta pensada per portar el caos a la rereguarda de les línies enemigues.

Guerra punk

Rere la càmera hi ha un dels noms més populars de l'última dècada si parlem de ficcions televisives, Steven Knight, creador de Peaky Blinders. "L'obra de Macintyre és una mina d'or pel que fa a històries fascinants. Aquesta és una història real que sorprèn perquè eren nois realment molt joves", ha explicat Knight durant la promoció de la sèrie. El director, a més, s'ha implicat especialment en aquest projecte, ja que el seu pare va combatre a la campanya del nord de l'Àfrica durant la Segona Guerra Mundial amb l'exèrcit britànic.

Finalitzada Peaky Blinders, el creador ha preferit apostar pel to més distès de la primera temporada de la seva sèrie més coneguda que no pas per les ombrívoles següents. Los hombres del SAS mira Quentin Tarantino i Guy Ritchie, i fa una aposta per l'humor, el desenfrenament i un cert esperit punk més que no pas aspirar a fer una ficció especialment realista. Knight crea una mena de Maleïts bastards de soldats britànics, amb un bon repartiment que encapçalen Connor Swindells (Sex education), Alfie Allen (Joc de trons) i Jack O'Connell, que apareix, precisament, en un dels grans westerns que ens ha regalat la televisió, Godless.

En qualsevol cas, com és habitual en les produccions britàniques, Los hombres del SAS s'estrena amb una primera temporada de sis episodis i, per tant, no cobreix el buit d'una gran sèrie bèl·lica de llarg format. Les minisèries han estat les grans dominadores del mercat i, fins i tot així, han aparegut amb comptagotes. La complexitat de recrear les batalles d'una guerra contemporània i el declivi en l'interès del públic han fet que les apostes siguin poques, però, això sí, segures. La més remarcable continua sent Band of brothers, estrenada el 2001 a la HBO, una superproducció sobre el front occidental de la Segona Guerra Mundial que ressegueix les peripècies d'un grup d'elit de paracaigudistes nord-americans des del seu entrenament fins a la victòria en territori alemany. Un exercici d'estil descomunal que va tenir les mirades de Steven Spielberg i Tom Hanks a l'ombra, com a productors executius. L'origen de la sèrie és la novel·la homònima de Stephen Ambrose, que també va escriure la història en què es basava Salvem el soldat Ryan, dirigida per Spielberg. Anys després, el director reconeixeria que la sèrie va servir perquè "no s'oblidin mai personatges com el major Dick Winters i tota aquella generació de nois que van servir a la nació i al món durant la Segona Guerra Mundial". Habitualment considerada la millor minisèrie de tots els temps, tindria una continuació en l'àmbit històric, que no argumental, amb The Pacific, que no va arribar als nivells d'excel·lència de la seva predecessora.

De Simon a Alan Alda

També en format minisèrie i centrada en una guerra més actual, David Simon va aprofitar que acabava The wire per crear Generation Kill, una ficció centrada en la Guerra de l'Iraq després de l'atemptat de les Torres Bessones. La sèrie seguia un batalló de marines nord-americans durant l'assalt a Bagdad l'any 2003. Molt centrat en la vida i els pensaments dels soldats, adaptava el relat d'Evan Wright, reporter de la revista Rolling Stone. ¿Un altre format curt bèl·lic? L'última temporada de L'escurçó negre, ambientat a les trinxeres de la Primera Guerra Mundial.

Si algú busca una sèrie bèl·lica per fer una marató, l'oferta de qualitat és més aviat minsa. Una de les opcions és l'alemanya Das Boot, d'Andreas Prochaska, ambientada a l'interior del submarí U-612 durant tres temporades, o la històrica MASH, inspirada en la pel·lícula de Robert Altman i que durant 11 temporades va tenir Alan Alda com a gran estrella d'un hospital militar durant la guerra de campanya. La primera està disponible a Movistar+, mentre que la segona forma part de la bossa de sèries clàssiques a les quals no es pot accedir de manera legal.

stats