Grups mediàtics
Mèdia17/01/2023

Telecinco agreuja la crisi d'audiències en l'arrencada de l'era post-Vasile

La distància amb Antena 3 s'ha ampliat a 4 punts aquests primers dies de gener i les noves apostes no funcionen

BarcelonaDesprés d’una dècada dominant les audiències a Espanya, Telecinco ha estat desallotjada del tron per Antena 3. Durant el 2022 va perdre un de cada sis espectadors, aproximadament. I la sagnia no s’atura: després d’un any erràtic, en què sota la batuta de Paolo Vasile es van anar canviant peces i estrenant provatures per fer front a l’eterna rival, els últims moviments amb el veterà executiu ja fora del grup no han servit per canviar la tendència per a una televisió que, malgrat tot, encara aporta amplis beneficis.

El 2023 ha començat amb un eixamplament preocupant per a Telecinco de la distància que la separa d’Antena 3. En el conjunt de l’exercici anterior, la cadena de Berlusconi es va quedar a 1,5 punts del lideratge a Espanya (13,9 versus 12,4%), però en aquests primers dies de gener la bretxa s’ha ampliat a 4 punts, ja que el primer canal de Mediaset tot just marca un 10,1%, contra el 14,1% d’Antena 3. De fet, més aviat està lluitant per la tercera posició, perquè La 1 li amenaça la plata del podi, amb el seu 9,3%.

Cargando
No hay anuncios

La principal pedra a la sabata, ben cantelluda, és la franja prèvia a l’informatiu del vespre. El Pasapalabra –que, per a més inri, Telecinco va deixar marxar l’any 2019– marca ara el seu pas triomfal a Antena 3 amb una quota de pantalla aquest gener del 23,1% (16,8% a Catalunya). Mentrestant, el primer canal de Mediaset ha intentat fer-hi front amb un altre concurs, Reacción en cadena, presentat per Ion Aramendi. El resultat està sent ben pobre: els seus 731.000 espectadors només li permeten tenir una quota de pantalla del 6,2% (un 4,6% per a Catalunya, amb 80.000 fidels).

Tampoc un valor segur com Christian Gálvez –que justament presentava Pasapalabra amb èxit quan el tenia Telecinco– està aconseguint registres de dos dígits. Actualment, presenta el també concurs 25 palabras entre set i vuit del vespre, amb l’esperança (que ha resultat vana) de crear una base de seguidors per anar-los conduint a l’informatiu de les nou, passant per Reacción en cadena. Però el seu format també ha embarrancat: 8,3% aquest gener i 800.000 espectadors en el conjunt de l’Estat (85.000 i 6,3% de share a Catalunya). A aquella mateixa franja Antena 3 hi té Y ahora Sonsoles, que en el que portem del 2023 ha aconseguit un 13,4% de share (10,7% a Catalunya).

Cargando
No hay anuncios

Telecinco no es resigna, però, i aquesta setmana farà una maniobra per intentar popularitzar el concurs de Gálvez: a banda de les emissions vespertines, el programarà també aquest dissabte a la nit, en horari de prime time. Això deixarà com a perjudicat el Sábado Deluxe, que perdrà la seva tradicional ubicació, en aquest cas per saltar a la nit del divendres. I, per efecte dòmino, el Mediafest, que mirava de fer arrels els divendres, queda suspès fins a nou avís, després d’uns resultats pobres, que han sucumbit davant de les alternatives d’Antena 3. La cadena no renuncia a aquest format –una deriva musical del Sálvame–, però no hi confia prou per convertir-lo en espai de periodicitat fixa i el programarà tan sols amb especials ocasionals.

Aquest intent de fer servir el prime time per impulsar un programa té un precedent en el Reacción en cadena. I no va sortir bé. Durant una setmana, Telecinco va programar-lo per partida doble i, a banda de la franja habitual de les 8 del vespre, també el va instal·lar a les 10 de la nit. No va sortir bé: aquelles quatre edicions es van quedar en un minso 5,8% de quota de pantalla, molt per sota dels competidors de la cadena. El hormiguero, per exemple, anota aquests dies de gener un 16,8% (sense computar-hi les repeticions de la primera setmana, en què el programa estava de vacances).

Cargando
No hay anuncios

Problemes també al prime time

Aquest gener el canal ha intentat també sacsejar l’horari estel·lar amb la sèrie Escándalo: relato de una obsesión, que anava precedida de la polèmica perquè narra la història d’amor obsessiu entre una dona de 42 anys i un noi de 15, amb imatges promocionals carregades sexualment. Però l’estratègia del xoc no ha funcionat: tan sols va aconseguir un 10,9% de quota i es va estavellar contra el 16,8% obtingut per Antena 3 amb el primer dels seus especials commemoratius del concurs Atrapa un millón. A Catalunya, el debut va fer un 7,3% de share, contra l'11,4% del primer canal d’Atresmedia.

Cargando
No hay anuncios

En aquesta arrencada d’any, ni tan sols un valor que semblava segur com Pesadilla en el paraíso està funcionant. La seva mitjana és de 752.000 espectadors i tan sols un 7,8% de quota de pantalla. Aquests pobres resultats s’apunten com a motiu probable pel qual Telecinco vol estrenar aquest mateix mes la sisena temporada de La isla de las tentaciones, quan no ha passat ni un mes des que va acabar la cinquena edició d’aquest reality. Sandra Barneda repetirà com a mestra de cerimònies. Per escalfar motors, la cadena ha enregistrat dos especials, el primer dels quals es podrà veure en obert aquest dimecres, després d’haver-se estrenat dilluns a la seva plataforma MiTele Plus. Això comportarà la retirada de Pesadilla en el paraíso de la graella nocturna.