Un 25% de la televisió que es mira als EUA és per 'streaming'
El confinament ha pràcticament fet duplicar els minuts dedicats al consum de continguts de plataformes
BarcelonaEl confinament obligat a causa de la covid-19 ha canviat la manera de consumir mitjans i ha refermat tendències que s'havien començat a gestar abans de la crisi. Segons l'informe Total audience de la consultora Nielsen, que recull dades del segon trimestre del 2020 i posa èmfasi en les conseqüències que ha tingut el teletreball pel que fa al consum, un 25% de la televisió que es mira als Estats Units es consumeix per streaming. A més, ha crescut la proporció de persones de més de 55 anys que utilitzen serveis de continguts connectats a la xarxa.
Segons assenyala l'informe, el teletreball ha reduït el temps dedicat a traslladar-se de casa a la feina, i això ha tingut com a resultat l'augment del nombre d'hores de temps lliure, una situació que s'ha reforçat per la tendència a anar a dormir més tard que de costum. "En el context d'aquestes restriccions, el nostre afany col·lectiu per consumir via streaming –que ja era cada cop més voraç– s'ha accelerat encara més en totes les franges d'edat", explica la consultora. Les dades de Nielsen mostren un important augment del nombre de minuts dedicats a veure continguts per streaming. Durant el segon trimestre del 2020, els nord-americans van dedicar una mitjana de 142.500 milions de minuts setmanals (432 minuts setmanals per persona tenint en compte el global de la població) a veure continguts per streaming, mentre que per les mateixes dates de l'any 2019 s'hi van dedicar 81.700 milions de minuts de mitjana.
Els dos grups de població que més enganxats estan als continguts online són les persones d'entre 34 i 54 anys i les de més de 55 anys. Aquest últim segment de població és un dels que més han intensificat l'ús dels serveis de streaming en l'últim any. Si l'any passat només representaven un 19% del total de la població que feia ús d'aquests serveis, ara són un 26%. Pel que fa al grup d'entre 34 i 54 anys, representen el 27%.
Més subscripcions
De tot el ventall de serveis que pot escollir un espectador nord-americà, Netflix continua sent el més popular, amb un 34% dels consumidors, mentre que YouTube queda en segon lloc amb un 20%. Amb menys d'un any de vida –als Estats Units va començar a operar el novembre del 2019–, Disney+ és la plataforma triada per un 4% dels espectadors, la meitat dels que escullen Amazon Prime Video, que no passa del 8%. Hulu s'endú un 11% dels usuaris.
A més de Disney+, en els últims mesos el mercat nord-americà també ha sigut testimoni del naixement d'altres plataformes, com ara Quibi, que ha sigut un dels fracassos més sonats del sector amb la seva proposta de vídeos curts, Peacock, que va començar a funcionar als EUA l'abril d'aquest any, o HBO Max, llançada al maig. L'oferta aclaparadora de serveis, però, no ha desincentivat els consumidors, més aviat el contrari. Segons la consultora, les cancel·lacions són molt més baixes que les altes a serveis. L'informe de Nielsen mostra que només un 2% dels usuaris està reduint el nombre de subscripcions, mentre que un 25% de les persones enquestades asseguren que han sumat algun nou servei durant els últims tres mesos. Una de les incògnites que planteja l'actual de guerra de plataformes pels clients i els continguts és quin serà el marge de creixement de subscriptors. Una de les opcions que es plantegen és que el mercat acabi acusant una certa volatilitat: és a dir, que s'imposi un escenari en què el subscriptor mantindrà un únic servei com a estable i es doni de baixa i alta de la resta de les plataformes segons l'oferta de contingut que hi hagi en aquell moment.
Una de les curiositats que planteja l'informe Nielsen és la interacció entre la feina diària des de casa i el consum de mitjans. La consultora assenyala que molts treballadors han recorregut a la ràdio o la televisió per sentir-se acompanyats mentre teletreballen. Un 40% dels enquestats manifesten que escolten diàriament música –ja sigui via ràdio convencional o serveis de streaming– mentre treballen (un 35% diuen que ho fan almenys un cop per setmana).
Una de les sorpreses és que un 29% dels enquestats asseguren que cada dia posen la televisió o consumeixen continguts per streaming mentre treballen, mentre que un 27% diuen que ho fan un cop a la setmana. Els continguts informatius són els més consumits mentre es treballa (un 47% dels enquestats manifesten que és la seva tria prioritària), seguits de les comèdies (40%). "Donada la incertesa del moment i els canvis constants, les notícies són el contingut més popular per veure o consumir per streaming. I entre totes les opcions, la informació local és la reina, ja que la quarantena restringeix els nostres moviments i fa que ens centrem en el nostre entorn més immediat", expliquen des de la consultora.
'Contagio', la pel·lícula més vista per 'streaming' durant el confinament
Segons l'aplicació JustWatch, que indexa tot el contingut disponible a les plataformes arreu del món, la pel·lícula més popular en aquests serveis durant els mesos de confinament ha sigut Contagio, la cinta de Steven Soderbergh sobre un virus que causa el pànic entre la població. Segons el mapa de l'aplicació, mentre que Contagio ha sigut la pel·lícula més demandada a Europa, a Amèrica del Nord ha sigut Parásitos.