ARTS ESCÈNIQUES
Misc03/09/2019

Una Akadèmia amb clàssics universals

El teatre de la Diagonal recorre a Fellini, Pirandello, Shakespeare i Molière

Laura Serra
i Laura Serra

BarcelonaDesprés d’una vuitena temporada de creixement, amb 9.000 espectadors i un 79% d’ocupació durant el curs 2018-2019, el Teatre Akadèmia vol consolidar la seva proposta escènica aquesta temporada. I ho farà recorrent a mitja dotzena de noms propis del teatre universal, començant per Fellini i Pirandello, dos tòtems italians en un any en què el “fort vincle” de la sala que dirigeix Guido Torlonia amb els veïns del Mediterrani es farà més evident que mai. Mario Gas és l’artista que relliga els dos projectes. A Maestro Fellini, ell i Mar Ulldemolins posaran veu a cartes, entrevistes, escrits, notes de direcció i material audiovisual del director de cinema italià, de qui al gener es commemora el centenari del naixement. I també serà Gas qui dirigirà per primera vegada en català L’home de la flor als llavis, de Pirandello, a més d’una altra obra del dramaturg sicilià, amb actors com Àlex Casanovas.

Entre la programació italiana de la sala també hi haurà el retorn de Serena Vergano i el seu monòleg Lèxic familiar ; Francesca Cappelletti presentarà la conferència pedagògica Caravaggio, una vita barocca ; i l’artista multidisciplinari Moreno Bernardi presentarà dues peces fruit de l’estudi de l’obra de Bernard-Marie Koltès La nit just abans dels boscos, al qual ha dedicat set anys.

Cargando
No hay anuncios

El teatre mantindrà l’aposta per la producció pròpia, amb sis produccions i dues coproduccions, i exhibirà sis espectacles més. També seguirà defensant la feina de les companyies independents. En concret, servirà de plataforma a dues joves companyies que busquen en aquest espai ampliar el seu públic. Són Projecte Ingenu -que curiosament serà companyia resident de la sala i hi presentarà les seves tres obres de Shakespeare ( Hamlet, Romeu i Julieta i Vaig ser Pròsper o recordant la tempesta ), tot i que el seu director, Marc Chornet, actualment capitaneja l’Escenari Joan Brossa- i Els Pirates Teatre, que regenten la petita sala del Maldà i aquí estrenaran La mascarada, una de les seves adaptacions personals dels clàssics, en aquest cas una versió d’El burgès gentilhome, de Molière, en clau de comèdia ballet.

Inaugurarà temporada el 18 de setembre l’ Assaig sobre la lucidesa, de La Danesa, que portarà a escena el text del premi Nobel portuguès José Saramago, una obra estrenada al Grec 2018 que es qüestiona la democràcia. “Sembla que el món doni la raó a Saramago”, diu Jumon Erra, autor de l’adaptació. Elena Fortuny serà una de les actrius de l’espectacle i també dirigirà Per un sí o per un no, un text de l’escriptora francesa Nathalie Sarraute amb Vintana Teatre. Una altra obra que tocarà directament una temàtica contemporània serà Transbord, un text de Sebastià Portell dirigit per Miquel Gorriz i interpretat per Marc Joy i Assun Planas sobre transsexualitat, identitat i gènere, qüestions que ja abordava a la novel·la Ariel i els cossos.