Rússia i la IATA culpen Kíev del sinistre de l'avió per no haver tancat l'espai aeri
"Qualsevol persona normal es planteja per què els controladors aeris ucraïnesos han enviat un avió a una zona de combat", ha dit l'ambaixador rus a l'ONU. L'Associació Internacional del Transport Aeri comparteix l'argument de Moscou
Nova York / GinebraMentre bona part de la comunitat internacional mira cap a Rússia pel seu paper en la tragèdia aèria d'aquest dijous a Ucraïna —alimentant el conflicte dels separatistes contra Kíev—, Moscou apunta en direcció exactament contrària. Tot i que tot fa pensar que el míssil que va fer caure l'avió va ser disparat des de posicions pro-russes, el govern rus culpa Ucraïna de la catàstrofe, amb l'argument que hauria d'haver tancat l'espai aeri. Un argument que també defensa la IATA, l'Associació Internacional del Transport Aeri.
Rússia ha responsabilitzat les autoritats ucraïneses del sinistre de l'avió de Malaysia Airlines a l'est del país per no haver tancat l'espai aeri en una zona de combat. "Qualsevol persona normal es planteja per què els controladors aeris ucraïnesos han enviat un avió a una zona de combat, una zona on l'aviació s'utilitza per a atacs, sobretot contra objectius civils, i on hi ha en funcionament sistemes de defensa antiaèria". Així de contundent ha estat l'ambaixador rus a les Nacions Unides, Vitali Txurkin, durant la seva intervenció en el Consell de Seguretat, reunit aquest divendres. Un consell en què els Estats Units han acusat els rebels pro-russos de fer caure l'avió de forma deliberada, amb el possible ajut de personal rus.
"Cal investigar no només la catàstrofe, sinó la mesura en què les autoritats de l'aviació civil ucraïnesa han respectat les seves obligacions i han utilitzat els seus drets", ha dit l'ambaixador rus. "Han fet realment tot el possible perquè la campanya militar desencadenada per Kíev no porti a aquesta tragèdia?", s'ha demanat Txurkin, que ha defensat la posada en marxa d'una investigació internacional sobre el succés però ha demanat "no pressionar els investigadors intentant prejutjar els resultats amb declaracions i insinuacions".
Mentre això passava a Nova York, a Moscou el president rus, Vladímir Putin, insistia a acusar Ucraïna de ser la responsable de la tragèdia. La considera responsable amb un doble argument: el primer, que l'avió no hauria sigut abatut si Kíev no s'hagués enrocat en la seva escalada militar contra els pro-russos, en comptes de buscar un acord; el segon, que el responsable últim és el país on s'ha produït l'atac.
La IATA també culpa Kíev
L'argument defensat per Moscou al Consell de Seguretat de l'ONU és compartit per l'Associació Internacional del Transport Aeri. La IATA també responsabilitza el govern d'Ucraïna del sinistre del vol MH17 de Malaysia Airlines per no haver tancat l'espai aeri malgrat el conflicte existent amb els separatistes pro-russos a l'est del país. "Les companyies aèries necessiten que els governs i les autoritats de control aeri les avisin de quin espai aeri està disponible per volar, i elles s'organitzen en funció d'aquests límits", ha assenyalat el director general i executiu de la IATA, Tony Tyler. Per Tyler, "és molt semblant a conduir un cotxe. Si la carretera està oberta, assumeixes que és segura. Si està tancada, busques una ruta alternativa".