Damm compra la meitat de Cacaolat a Cobega i ja controla el 100% de la companyia
La cervesera i l'embotelladora de Coca-Cola van salvar la marca de batuts per 75 M€ fa deu anys
BarcelonaDeu anys després de la seva aliança per salvar Cacaolat de la fallida, Damm i Cobega trenquen llaços. El fabricant de cervesa ha anunciat aquest divendres la compra del 50% de l'empresa a l'embotelladora de Coca-Cola, de manera que passarà a controlar en solitari la marca de batuts de xocolata. Damm no ha donat més detalls sobre aquesta operació i s'ha limitat a destacar en un comunicat l'ambiciós pla estratègic de Cacaolat per renovar les instal·lacions de producció i el futur de l'estratègia comercial.
El 2012 Damm (propietat de la família Carceller) i Cobega (dels Daurella) es van unir per comprar l'empresa, aleshores en mans dels Ruiz Mateos i que arrossegava la crisi de Nueva Rumasa. Van pagar 75 milions d'euros i van invertir-ne la meitat en modernitzar una de les fàbriques de la cervesera a Santa Coloma de Gramenet per instal·lar-hi la firma de lactis. Amb la sortida de l'accionariat, Cobega confirma que no haurà recuperat ni de bon tros la inversió inicial. De fet, en l'última dècada Cacaolat mai ha arribat a repartir dividends. "Les relacions entre Damm i Cobega eren millorables. No s'han acabat d'entendre mai", expliquen fonts properes a l'empresa.
Aquestes mateixes veus asseguren que l'objectiu inicial d'aquesta aliança era "fer una prospecció". És a dir, si tot encaixava i el negoci funcionava, s'organitzaria una distribució conjunta de Cacaolat, Damm i Coca-Cola. "Hauria estat una unió imbatible, però el fet que Damm i Cobega mai s'entenguessin ho va dificultar molt", indiquen aquestes fonts. En aquest sentit, argumenten que es va arribar a un punt de no retorn, en què o ho comprava un grup o l'altre. "Hauria estat una unió imbatible, però el fet que Damm i Cobega mai s'entenguessin ho va dificultar molt", afegeixen.
La companyia encara no ha publicat els resultats del 2020, però l'impacte de la pandèmia en el sector de l'hostaleria fa preveure que les vendes se'n van ressentir. L'any anterior a la sacsejada del covid-19, els propietaris de Cacaolat ja van intentar fer alguns canvis per redreçar els comptes i van reformular tota la seva cúpula directiva, ara amb Josep Barbena com a director general. El 2019 va facturar 59 milions d’euros i el pes de la restauració en el seu benefici suposava la meitat d'aquesta xifra.
Batuts, càpsules i gelats
L'empresa dels famosos batuts compta amb una plantilla de 170 treballadors i els seus productes s'exporten a 17 països, segons ha destacat Damm en el comunicat. En els últims anys, l'empresa ha intentat adaptar-se a algunes de les noves tendències de mercat a través del seu equip d'R+D i ha desenvolupat un Cacaolat sense lactosa, una versió sense sucres afegits, una beguda amb el 95% de llet per a infants i un batut de xocolata amb cafè. A més, aquest any també s'ha introduït en el format de les càpsules als supermercats amb un acord amb la marca cafetera Baqué i en el sector dels gelats en col·laboració amb La Menorquina.