Dia 0: Internet que cau del cel
Antenes a l'espai.
El MWC encara no ha començat i ja es confirma una de les tendències que apuntàvem ahir: l’ús generalitzat de satèl·lits en òrbita baixa per oferir cobertura de mòbil en llocs on no es poden posar antenes terrestres (alta mar) o no surt a compte fer-ho (zones rurals o molt remotes). El grup britànic Vodafone ha presentat aquest diumenge l’aliança amb la firma AST SpaceMobile per disposar en exclusiva a Europa durant cinc anys dels seus satèl·lits, començant per l’enorme BlueWalker 3, de 64 metres quadrats, que porta des de novembre fent voltes al nostre planeta com a primer node d’una xarxa que arribarà a tenir-ne un centenar si els inversors –entre ells Rakuten, American Tower i la mateixa Vodafone– aguanten. Les implicades no han posat data ni preu al servei comercial, però asseguren que acabarà abastant el 95% del territori de l’Estat. Des del punt de vista tècnic, serà molt distret veure com s’ho fan per evitar interferències en els llocs on ja hi ha cobertura entre les ones d’aquesta i les que baixen del cel.
Més mòbils via satèl·lit.
La peculiaritat de la cobertura ampliada que Vodafone –com AT&T, Zain, Rakuten i altres telecos internacionals– donarà gràcies a AST SpaceMobile és que per gaudir-ne no cal tenir un telèfon especial: funcionarà amb els que ja tinguem, amb prestacions a cavall entre la 4G i la 5G. Tot i això, al MWC també es presenten diversos mòbils que segueixen l’exemple dels iPhones 14 Pro i incorporen xips específics amb funcions via satèl·lit limitades a la missatgeria per a situacions d’emergència. La britànica Bullitt, especialista en mòbils resistents, ha adoptat els xips de Mediatek en els nous models que comercialitza amb les marques CAT i Motorola Defy. En el preu s’inclouen els missatges per demanar auxili, però a partir de 5 euros al mes pots abonar-te a un servei per enviar també missatges de text geolocalitzats. Si no voleu canviar de mòbil, per 119 euros us vendran el Defy Satellite Link, un clauer amb cinc dies d'autonomia per accedir a la mateixa xarxa satel·litària de missatgeria d’emergència.
Que santa realitat augmentada et conservi la vista.
Alguns ja donaven per mortes les ulleres a l’estil Google Glass, que superposen informació digital a la nostra visió del món real. Tanmateix, alguns fabricants persisteixen. L’any passat va ser Oppo amb un sorprenent monocle, i en aquesta edició ho prova l’alemanya Tooz, filial d’enginyeria del grup Zeiss. Aquesta presenta la gamma Essnz Berlin de muntures connectades per a aplicacions industrials on l’usuari pot posar els seus vidres graduats. TCL té les RayNeo X2, amb imatges bicolors i funció de traducció simultània. La firma xinesa també ha mostrat a Barcelona el prototip d’un telèfon intel·ligent amb pantalla NxtPaper de baix consum i bona visibilitat en llocs amb molta llum, una tecnologia que fins ara només ofereix en les tauletes.