Un error mecànic i la mala resposta dels pilots van fer caure l'avió d’Air Asia a Indonèsia
Ho detalla un informe de les autoritats de transport del país, on es desmenteix que el mal temps que feia durant el vol fos decisiu a l'hora de provocar l'accident, que va tenir lloc el desembre de 2014 i va deixar 162 morts
BangkokUn error mecànic propiciat per un manteniment deficient i una resposta inadequada dels pilots. Aquestes van ser les causes principals que van fer que un avió d’Air Asia amb 162 persones a bord s’estavellés al mar de Java162 persones a bordmar de Java, davant de l’illa de Borneo, el 28 de desembre de l’any passat, segons l’informe sobre l’accident que aquest dimarts han presentat les autoritats de transport d’Indonèsia.
L’Airbus 320-200 servia el vol QZ8501, d’unes dues hores, entre Surabaya –la segona ciutat indonèsia, situada a l’est de l’illa de Java– i Singapur, quan va caure al mar a mig camí mentre travessava una forta tempesta. El mal temps, però, no va ser decisiu a l’hora de provocar l’accident, segons el Comitè Nacional per a la Seguretat del Transport d’Indonèsia, que, en canvi, atribueix el sinistre a una cadena de factors amb origen al sistema automàtic de control dels moviments del timó. L’informe conclou que unes esquerdes en una soldadura van provocar un mal funcionament del timó i que el sistema informàtic que el controla enviés diverses alertes a la cabina. Els pilots van intentar respondre a la situació reiniciant l’ordinador, acció que també va desactivar el pilot automàtic.
"Les diverses accions de la tripulació van donar com a resultat la incapacitat de controlar l’aparell i van fer que l’avió sortís de l’entorn de vol habitual i entrés en una condició d’aturada prolongada que va quedar més enllà de la capacitat dels pilots per recuperar-la”, diu el Comitè en el seu comunicat.
Els investigadors també assenyalen que el sistema que controla el timó (Rudder Travel Limiter) va fallar quatre vegades durant l’hora que l’avió va ser enlaire, i que els treballs de manteniment havien detectat en aquest mateix dispositiu 23 problemes durant els anteriors 12 mesos. "La investigació ha detectat elements inadequats en el sistema de manteniment que van conduir cap a un problema no resolt i repetit", ha dit un dels investigadors, Nurchayo Utomo.
Els tècnics també apunten a una fallada de la comunicació entre els pilots, que, mentre l’avió es precipitava, dirigien les palanques de control en direccions oposades. Segon Utomo, a més, els pilots d’Air Asia no havien rebut formació específica per afrontar situacions on l’avió pateix una desestabilització severa perquè no era una mesura que fos recomanada pel fabricant, Airbus.
"Són cicatrius que portaré sempre"
Aquest va ser el primer accident greu que va patir Air Asia, una de les principals aerolínies de baix cost de la regió, amb seu a Malàisia, creada fa 13 anys. L’avió del vol QZ8501 pertanyia a la filial del grup a Indonèsia, que assegura que des de l’accident ha adoptat 51 mesures per millorar la seguretat, inclosa la formació dels pilots per respondre a situacions com les de l’accident. "Aquestes són cicatrius que portaré sempre, però mantinc el meu compromís per fer d’Air Asia la millor de totes", ha dit el president de la companyia, Tony Fernandes, a través de Twitter després de la publicació de l’informe. Un document del qual ha assegurat: "Hi ha moltes coses aquí que Air Asia, el fabricant i la indústria aeronàutica poden aprendre”.
L’accident va anar seguit d’una operació de rescat, obstaculitzada pel mal temps i els corrents marins, que es va tancar tres mesos més tard sense haver pogut recuperar les restes de 56 de les persones que anaven a bord, la majoria d’elles d'Indonèsia. Aquesta, però, no va ser última catàstrofe aèria que ha patit el país asiàtic, on al juny un avió militar va provocar 142 morts en caure a una zona urbana de Medan, a l’illa de Sumatra, i a l’agost un aparell de la companyia local Trigana es va estavellar a la regió de Papua amb 54 persones a bord.