La Fórmula 1 encara no deixa Catalunya: el Govern pacta que segueixi un any més
La Generalitat avalarà els 21M€ que costa celebrar el Gran Premi i tornarà a negociar l’any vinent una extensió més llarga
BarcelonaLa Fórmula 1 seguirà a Catalunya, com a mínim un any més. Segons ha pogut confirmar l'ARA, la Generalitat ha aconseguit que Liberty Media, l’empresa propietària de la competició des de fa tres anys, li concedeixi una pròrroga del contracte que totes dues parts tenien fins ara. Amb aquesta pròrroga, Montmeló tornarà a celebrar un Gran Premi el 2020 i, a canvi, el Govern s’ha compromès a seguir avalant per un import anual de 23,4 milions de dòlars (21 milions d’euros). L’aval és una exigència dels propietaris de la Fórmula 1 i, a la pràctica, implica que cada any la Generalitat es vegi obligada a cobrir les pèrdues que genera l’organització d’aquesta competició al Circuit de Catalunya, ja que la venda d’entrades no cobreix ni la meitat dels 21 milions que cobra Liberty Media cada any.
L’existència d’aquest aval obliga la Generalitat a realitzar constants injeccions de diners al Circuit. Entre el 2015 i el 2018, per exemple, el Govern va destinar prop de 15 milions d’euros a tapar el forat generat per la competició de cotxes més important del món.
A aquesta xifra cal sumar-hi els diners que les administracions ja destinen al Circuit de forma ordinària. El 2019, per exemple, la instal·lació té pressupostat rebre més de 9 milions públics en concepte de subvencions (6,2 milions del Govern i 3 de l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona). L’últim any en què el Circuit va obtenir beneficis va ser el 2008. Des d’aleshores, les pèrdues acumulades han superat els 50 milions d’euros.
Donada la delicada situació de les finances de la Generalitat, les negociacions amb la Fórmula 1 ja no són tan senzilles com ho eren en els anys de la bombolla, quan el Circuit assolia beneficis perquè la bonança econòmica va coincidir, a més, amb el boom de l’automobilisme provocat pels èxits de Fernando Alonso.
La dificultat de la negociació ha provocat que el Govern hagi optat per allargar el contracte un any a l’espera que d’aquí uns mesos la situació política s’aclareixi. A dia d’avui, la Generalitat està sense pressupostos i a Espanya no hi ha govern. L’esperança dels gestors del Circuit és que d’aquí un any el panorama sigui més clar i es pugui pactar un contracte més llarg.
Normalment, els contractes amb la Fórmula 1 duren períodes més llargs. Fa dues setmanes, per exemple, el circuit britànic de Silverstone va signar un contracte per a un lustre, a raó de 25 milions de dòlars anuals.
Escissió i actors privats
Aclarir el panorama polític –a Catalunya i a Espanya– és decisiu perquè el Circuit de Catalunya vol aplicar un nou pla estratègic que implicaria canvis importants en la instal·lació esportiva, controlada en un 78% per la Generalitat.
El Circuit sempre defensa que el seu impacte en l’economia catalana és molt més elevat que els seus magres resultats financers. És per això que des de fa anys busca la fórmula per implicar el sector privat, gran beneficiat de la Fórmula 1. Una de les idees que hi ha ara sobre la taula (sorgida d’una proposta de KPMG) és escindir del Circuit el negoci de la Fórmula 1 i crear un nou consorci que gestioni els grans premis per tal que aquesta competició no perjudiqui els comptes del Circuit. Idealment, en aquest consorci hi podria participar el sector privat, fins i tot es contempla que hi entri el govern espanyol. De fet, una proposta és que l’Estat pugui fer aportacions directes o oferir exempcions fiscals a les empreses que es prestin a col·laborar amb el Circuit, tal com passa en altres esdeveniments esportius. Però per això cal que hi hagi govern a Madrid.
Tot això, en tot cas, serà en els propers mesos. De moment, la Fórmula 1 seguirà a Catalunya en les mateixes condicions que fins ara.