24 Hores de Le Mans: Alonso lidera la revenja de Toyota
L’asturià forma part d’un dels equips favorits per guanyar la prova
Le Mans (frança)Dissabte a les tres de la tarda, seguint la tradició, començarà una nova edició de les 24 Hores de Le Mans, la vuitanta-sisena. Aquest cop la celebritat encarregada de donar la sortida a la prova serà el manacorí Rafa Nadal. Com va passar l’any passat amb les 500 Milles d’Indianàpolis, quan alguns van descobrir una prova que ja té cent-dues edicions d’història, la participació de Fernando Alonso ha disparat l’interès per aquesta competició. De moment, l’asturià forma part de l’equip favorit: Toyota. Però, vista l’experiència prèvia dels japonesos en aquesta prova, fan bé de no cantar victòria fins que s’acabi.
Els últims anys s’han quedat a les portes d’un èxit que fa anys que empaiten, i en el qual han esmerçat molts recursos i milions i milions d’euros. Per una raó o altra, la mítica prova se’ls resisteix, i no només no l’han guanyat mai durant trenta anys sinó que l’han perdut de manera dramàtica en més d’una ocasió quan ja la tenien a tocar. Però els fracassos al circuit de l’Automobile Club de l’Ouest (ACO) no són els únics de la història d’aquesta marca en competició. Del 2002 al 2009 van participar en 140 Grans Premis de F1 i no en van guanyar cap, tot i que era l’equip amb el pressupost més alt de tota la graella. Cansats de fer el ridícul, van abandonar l’especialitat. El Ral·li Dakar és una altra de les seves assignatures pendents, ja que, tot i l’interès comercial que aquest raid té pels seus productes i malgrat que sovint han tingut grandíssims pilots per defensar-los, mai no han pogut pujar al lloc més alt del podi de l’aventura creada per Thierry Sabine.
Però aquest cop pot ser diferent. Als entrenaments de la setmana passada l’asturià va ser el més ràpid al volant del TS050 Hybrid número 8 que comparteix amb el suïs Sébastien Buemi i el japonès Kazuki Nakajima. A només sis dècimes es va situar el Rebellion R13 de Beche-Laurent-Menezes, que també corre a la categoria LMP1, encara que sense disposar de tecnologia híbrida, una característica que ha quedat exclusivament en mans dels cotxes japonesos de l’equip Gazoo Racing, l’únic representant d’una marca oficial a la màxima divisió.
Si tenim en compte la llargada del circuit (13,5 quilòmetres), el marge és molt petit. Per això n’hi ha que pensen que els Toyota no ho tindran tan fàcil com consideren alguns, però també n’hi ha que creuen que aquesta marca encara no ha mostrat totes les cartes. El cas és que l’ACO ha limitat el flux de carburant dels cotxes nipons per igualar-los als LMP-1 que no porten tecnologia híbrida. Tot i que el Toyota dona gairebé 1.000 cavalls de potència (uns 350 més que els Rebellion), no la poden utilitzar tota per no quedar-se sense combustible, i això fa que a les rectes no corrin tant com podrien, i -de moment- s’han quedat amb una velocitat màxima de “només” 338 quilòmetres per hora. Alonso, que ve de guanyar la cursa inaugural del mundial de resistència (WEC), les 6 Hores d’Spa-Francorchamps, ha preparat molt bé la cursa del circuit de La Sarthe. S’ha fet un tip de veure vídeos de càmeres “ on board ”, i de fer voltes en bicicleta per la pista. Sap que no pot fallar si vol guanyar la triple corona (GP Mònaco F1, 500 Milles d’Indianàpolis i Le Mans) com busca. D’aquesta manera igualaria la gesta de Graham Hill o empataria amb Juan Pablo Montoya, a qui només li quedaria la victòria a la prova de resistència (aquest any corre amb un modest Ligier com el que va dur l’asturià a Daytona) perquè te dos dels tres asos.
Jackie Chan, a les portes
L’any passat un Oreca de la categoria LMP2, de l’equip que és propietat de l’actor Jackie Chan, va estar a punt de guanyar. De moment el cotxe de l’equip DragonSpeed pilotat per l’agressiu Pastor Maldonado, entre d’altres, ha sigut el millor d’aquesta segona divisió, menys ràpida però més fiable mecànicament que la LMP1.
Els Porsche són els grans favorits a la categoria GTE Pro, per la qual estrenen el nou model 911 RSR. Entre els seus rivals hi haurà els Ford GT, el Chevrolet Corvette del madrileny Antonio García i el Ferrari 488 del pilot de Lloret de Mar Miquel Molina, l’únic català participant i que correrà la cursa de Le Mans per segona vegada.
El pilot més jove entre els seixanta equips participants tornarà a ser l’americà Matt McMurry, de 20 anys, que el 2014 va trencar el rècord de precocitat en aquesta cursa amb 16 anys i 202 dies. I els més veterans tornaran a ser Jan Lammers i Jacques Nicolet, els dos de 62 anys.