“Què passa si tornes a guanyar?”
Les marques celebren el títol de Rafa Nadal a l’Open dels Estats Units
Barcelona“Si fracasses, estàs acabat. Si perds, estàs acabat. Si et lesiones, estàs acabat. Però què passa si tornes a guanyar?” Minuts després de la victòria a l’Open dels Estats Units, la Rafa Nadal Academy va difondre un vídeo per celebrar el títol del manacorí i reforçar la seva marca d’esportista que mai es rendeix. Com és habitual després de cada gran triomf, Nike va llançar una samarreta commemorativa. A la part del davant, el logotip del tenista. A la part del darrere, les dates en què ha aconseguit els seus 16 títols del Grand Slam.
El binomi entre Rafa Nadal i les marques comercials s’accentua amb els títols. “No esperis res, lluita per tot”, va ser el lema escollit per Babolat. Com que l’Open dels Estats Units estava patrocinat per Ralph Lauren, una de les seves competidores, Tommy Hilfiger, va aprofitar per fer ambush marketing i apropiar-se l’èxit del manacorí. Mapfre, Banc Sabadell, Kia, Movistar, Richard Mille i Mueller Sports també van ser molt actives a les xarxes socials i van posar en marxa diferents hashtags.
Segons el Baròmetre de Patrocini Esportiu publicat fa uns mesos, Nadal supera Pau Gasol i Andrés Iniesta com l’esportista espanyol més rendible per als patrocinadors. Carlos Cantó, conseller delegat de la consultora esportiva SPSG, professor de sport business a Esade i responsable de l’estudi, resumeix per què. “Que un esportista a qui estàs associat guanyi, i guanyi de la manera com ho fa Nadal, genera més notorietat de l’esportista i les seves marques associades i reforça aquests valors”, explica.
Mariano Rajoy també va aprofitar el triomf a Flushing Meadows per barrejar esport i política, una combinació que tan aviat critica com predica. “El nostre tenis s’escriu amb lletres d’or de la mà de dos grans. Rafa Nadal i Garbiñe Muguruza, sou un orgull d’una Espanya guanyadora”, va escriure a Twitter, on va acompanyar el missatge amb una fotografia del manacorí i la barcelonina sostenint una bandera espanyola.
Després dels títols guanyats en les edicions del 2010 i el 2013, Rafa Nadal ha tornat a brillar a l’Open dels Estats Units. En aquesta ocasió la víctima ha sigut el sud-africà Kevin Anderson, que als 31 anys va estrenar la primera final de Grand Slam de la seva carrera amb una derrota clara (6-3, 6-3 i 6-4). La il·lusió del sud-africà es va diluir als 40 minuts, quan el manacorí va desencallar un primer tram de partit amb molta agonia entre joc i joc. Amb el marcador a favor, Nadal va anar guanyant confiança i va impossibilitar que Anderson es reenganxés a la final. Sempre anava a remolc i ni tan sols aconseguia fer-se fort amb el seu servei.
“Faig el meu camí”
Amb el seu triomf a l’Open dels Estats Units, Rafa Nadal ja suma 16 Grand Slams. Han passat dotze anys des que el manacorí va aixecar el seu primer gran títol, l’any 2005, a Roland Garros. Ho va fer amb 19 anys i dos dies, irrompent amb força al circuit ATP. Nadal va superar l’argentí Mariano Puerta, el primer triomf dels 10 que des de llavors ha aconseguit sobre la terra batuda parisenca.
Per davant del tenista manacorí només hi ha Roger Federer, 19 vegades campió d’un Grand Slam. El suís va començar més tard que Nadal, i amb 21 anys va superar Mark Philippoussis a Wimbledon l’any 2003. Actualment té tres títols de Grand Slam més que Nadal, però els separen cinc anys d’edat. Tot i el frec a frec a nivell de títols dels dos tenistes, Nadal aparca la disputa amb Federer. “No necessito cap tipus d’estímul, no penso si Federer n’ha guanyat 2, 4 o 24, faig el meu camí i em motiva la meva carrera”, diu.