Una empenta contra el fracàs escolar
La Fundació Mans a les Mans guanya el premi Tatiana Sisquella per l'acompanyament educatiu que fa a infants i joves
BarcelonaEl 34,6% de la població barcelonina té estudis universitaris o un grau superior. Aquest percentatge baixa dràsticament en barris de la ciutat com el de la Marina del Port (Sants-Montjuïc), on només en tenen un 17,5%. Amb aquesta realitat, la Fundació Mans a les Mans té l’objectiu de reduir aquesta bretxa i donar les oportunitats necessàries a infants i joves del barri perquè puguin avançar en els estudis. "Tots els nens tenen dret a seguir correctament el curs escolar, però moltes famílies no tenen els recursos per fer-ho", explica la directora de la fundació, Neus Cerdà. Aquesta tasca, la d'acompanyar aquests menors vulnerables, ha estat valorada pel jurat del premi Tatiana Sisquella, que cada any atorga l’ARA a una entitat o servei que destaqui en la seva tasca social per millorar la qualitat de vida de la ciutadania.
La primera llavor de la fundació va sorgir el 1979, amb la creació de l’Esplai El Submarí, que cada dissabte reunia monitors i criatures a la parròquia de la Mare de Déu del Port. L'èxit de la iniciativa i la necessitat de portar més enllà el projecte van fer que un grup habitual de la parròquia endegués l'any 2004 Mans a les Mans, que actualment atén uns 280 infants i joves cada any.
Contra el fracàs escolar
L’entitat compta amb diversos projectes dirigits a infants i joves per oferir-los un acompanyament educatiu i per ajudar-los a entrar a l’entorn laboral. El centre disposa d’una UEC, unitat d’escolarització compartida, on joves d’entre 14 i 16 anys amb dificultats per adaptar-se al sistema educatiu actual reben atenció personalitzada que els permet seguir els cursos de l’ESO amb més facilitat. El projecte es porta a terme amb l’institut de referència de l’alumne i el Consorci d’Educació de Barcelona.
Als matins també ofereixen a joves no escolaritzats d’entre 16 i 22 anys tallers d’oficis com informàtica, hostaleria, esports, maquillatge, mecànica, atenció sociosanitària o producció i so, entre d’altres. "D’aquesta manera, ajudem aquests joves a trobar la seva vocació i que puguin encaminar un futur laboral que els agradi", explica Cerdà. Un cop acaba l’horari lectiu, es dona un reforç escolar a nens i joves d’entre 6 i 17 anys, una mena de classes de repàs, i els que volen també tenen la possibilitat de fer tallers com música o cuina. No tot són estudis i treballar, sinó que el centre també treballa la integració des del lleure perquè, com detalla Cerdà, si es diverteixen al centre, "tindran més ganes de venir".
La fundació, a més, ofereix un seguit d'activitats dirigides a pares i mares amb el propòsit ajudar-los a construir una dinàmica familiar que respongui a les necessitats emocionals, educatives i relacionals dels seus fills. "Les famílies estan molt contentes amb el que fem al centre i hi ha una gran resposta per part seva. Tenen clar que volen un futur millor per als seus fills que el que elles han tingut", diu la directora de Mans a les Mans.
Reptes de futur
"Per donar una educació de qualitat es necessita un espai adequat", argumenta la directora de la fundació. Fa poc van instal·lar un ascensor per poder facilitar l’entrada de nens amb mobilitat reduïda, però també "cal rehabilitar les aules, els lavabos i la façana i per això fan falta més recursos econòmics", admet.
Cerdà també destaca "la importància d’arribar a moltes més noies", ja que, sovint, quan han d'abandonar l'escola és "complicat que s'adonin que tenen altres oportunitats". De fet, en els tallers d’oficis, per exemple, és preocupant que les noies són minoria. Així mateix, fa una crida al voluntariat que durant la pandèmia va deixar d'anar-hi perquè hi tornin i anima a sumar-se a aquesta iniciativa a tothom que tingui una preocupació social. Mans per ajudar.