Mobilitat

Els ciclistes ja se senten tan insegurs amb els patinets com amb els cotxes

El RACC avisa que la mobilitat en bicicleta s'ha estancat i demana dimensionar els carrils segregats

3 min
Un ciclista circulant per un carril bici de Barcelona.

BarcelonaLa convivència entre els ciclistes i els patinets elèctrics als carrils segregats –que fins fa poc eren gairebé exclusius per a les bicis– cada cop és més complicada. Segons l'últim baròmetre de la mobilitat ciclista a Barcelona i als seus accessos del RACC, tres de cada quatre usuaris de bicicleta asseguren que els patinets elèctrics els fan sentir insegurs. De fet, segons l'enquesta que el RACC ha fet a 800 ciclistes, el percentatge d'enquestats que han assegurat sentir inseguretat davant dels patinets elèctrics (70%) és lleugerament superior als que en senten pels busos (68%) i frega el nivell de sensació d'inseguretat generat pels cotxes (73%). Tot plegat s'acompanya del fet que el 70% dels ciclistes també creuen que s'haurien de fer més controls als conductors d'aquests patinets.

Uns ciclistes que demanen més vigilància dels patinets, però que, d'altra banda, consideren que la policia hauria de ser més flexible amb ells mateixos. El 57% dels enquestats consideren que se'ls hauria de tractar com els vianants a l'hora de posar sancions econòmiques. És a dir, que saltar-se un semàfor no sempre sigui una sanció econòmica. Concretament, el 23% dels ciclistes enquestats admeten que han hagut de pagar una multa l'últim any, i d'aquests, una quarta part ho van haver de fer per excés de velocitat. De fet, el RACC creu que el límit de velocitat de 10 km/h és més "teòric que pràctic", en paraules del director de l'àrea de mobilitat, Cristian Bardají, perquè a la pràctica molt poca gent el compleix. Això sí, serveix, ha dit, per "tranquil·litzar consciències".

Al mateix temps, des del RACC constaten que la mobilitat ciclista a Barcelona s'ha "estancat". Arriben a aquesta conclusió després d'analitzar les dades de l'Enquesta de Mobilitat en dia Feiner, que elabora l'ATM, i que indiquen que les bicicletes representen el 4,2% de la mobilitat de l'àrea metropolitana. Ara bé, el RACC cada any comptabilitza quantes bicis passen per certs carrils de Barcelona i els resultats d'enguany és que han incrementat un 15%. De totes les bicis, un 67% són particulars i un 38% de lloguer.

Precisament per aquest "estacament", des del RACC adverteixen que seria un error construir més carrils bici a la ciutat sense dimensionar-ho bé, encara que, a hores d'ara, només el 9% dels enquestats poden fer el seu recorregut diari per carrils segregats. "En molts carrers l'espai segregat no està assolint un ús que vagi en consonància amb l'espai que s'hi dedica. La ciutat no es pot permetre espais segregats per cada perfil", ha afirmat Bardají. Els carrils on passen més bicis són els de Diagonal, el Paral·lel i el carrer Provença. En canvi, els menys freqüentats són el de Ganduxer, Creu Coberta i París. El carril que ha augmentat més el seu ús és el del carrer Pujades, segons les dades del RACC. Algunes de les recomanacions del club de mobilitat són eliminar els carrils que passen per les voreres i els bidireccionals.

La primera tinenta d'alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, ha reaccionat a aquest posicionament del RACC afirmant que l'aposta de l'ajuntament continua sent la millora de la xarxa de carrils segregats: "És això és el que fa incrementar l'ús de la bici", ha assegurat, i ha afegit que estan "decidits" a seguir apostant "per tota la mobilitat sostenible". "Seguirem millorant la xarxa i seguirem fent carrils bici", ha conclòs Bonet aquest dijous.

Menys accidents

Una de les bones notícies del balanç del 2023 és que hi va haver un 9,5% menys d'accidentalitat pel que fa a les bicicletes. En total, parlem de 687 accidents, gairebé dos cada dia. El 79% d'aquests sinistres es van produir entre setmana i l'Eixample va ser el districte on se'n van registrar més (un 40% del total). A més, gairebé la meitat dels accidents van ser en un desplaçament per oci o entreteniment. Amb tot, des del RACC continuen mantenint que hauria d'existir una mínima formació per als ciclistes, sobretot per a aquells que no tenen carnet de conduir i, per tant, no tenen una mínima educació en circulació.

El perfil del ciclista continua sent una persona jove (el 66% tenen entre 21 i 40 anys) i hi ha més homes (54,8%) que dones (45,3%) que fan servir la bicicleta. La gran majoria (un 88,5%) són persones que van a treballar. El gran repte continua sent que els usuaris de cotxe i moto es passin a la bici, ja que els ciclistes actuals només representen un 7% d'aquest col·lectiu i molts d'ells abans anaven caminant o en transport públic, però no en cotxe.

stats