Recuperats 16 cossos de l'avió d'AirAsia, sinistrat al mar de Java
Només hi ha una víctima identificada, que ja ha estat enterrada
BangkokEls equips de rescat han recuperat fins al moment 16 cadàvers de l'avió d'AirAsia sinistrat diumenge passat a l'oest d'Indonèsia, ha assenyalat avui l'Agència Nacional de Recerca i Rescat (Basarnas). De moment, però, només s'ha pogut identificar una de les víctimes.
Els serveis d'emergència han traslladat vuit cossos a Surabaya, a l'illa de Java, on es troba el centre d'operacions i la majoria dels familiars. Un total de 29 vaixells i 17 avions de països com els Estats Units, Austràlia, Singapur, Malàisia, la Xina o Indonèsia participen en la recerca de les caixes negres de l'avió en condicions meteorològiques relativament bones, amb onades d'entre 2,5 i 3 metres, segons el canal de televisió Channel News Àsia.
Ahir, la primera víctima identificada, la passatgera Hayati Lutfiah Hamid, va ser enterrada en una cerimònia a la qual van assistir familiars i amics a la província indonèsia de Java Oriental, ha informat el diari 'The Jakarta Post'. La sogra, el marit i un fill de Hayati també viatjaven en l'Airbus 320-200 del vol QZ8501 sinistrat. Anteriorment, la víctima havia estat identificada erròniament pels mitjans locals com l'hostessa Khairunisa Haidar Fauzi.
L'avió d'AirAsia es va enlairar diumenge passat a la ciutat indonèsia de Surabaya amb 155 passatgers i set membres de la tripulació, i tenia previst aterrar dues hores després a Singapur, però es va estavellar al mar de Java uns quaranta minuts després d'enlairar.
El pilot va trucar a la torre de control a Indonèsia a mig camí i va sol·licitar permís per virar a l'esquerra i pujar des dels 32.000 peus d'altitud (9,76 quilòmetres) fins als 38.000 (11,59 quilòmetres) per esquivar una tempesta.
La torre de control va aprovar el viratge en el moment, però quan uns minuts després va trucar al pilot per aprovar un ascens, només fins als 34.000 peus, no va poder establir-hi contacte.
Segons dades de vol filtrades a la premsa, l'Airbus va realitzar una ascensió agressiva d'entre 3.000 i 6.000 peus per minut i a escassa velocitat de creuer per després desplomar-se al mar, cosa que encara no ha estat confirmada per les autoritats.
El pilot, el capità Iriyanto, era un experimentat professional amb 23.000 hores de vol, 6.000 amb Indonèsia AirAsia, i l'aeronau havia passat el seu últim test de manteniment al novembre.
L'aerolínia de baix cost és una filial del grup malaisi AirAsia.