Rocío Carrasco i l'Eurocopa marquen el pas del curs televisiu
Les ficcions són les més damnificades d'una temporada en què han triomfat la telerealitat i el futbol
BarcelonaSi altres anys la temporada televisiva en obert estava marcada per realities que donaven la campanada sense que ningú esperés gaire d’ells, el curs 2020-2021 serà recordat pel rebombori generat per l’emissió de Rocío, contar la verdad para seguir viva, l’entrevista trossejada a Rocío Carrasco que no només va rebentar audímetres, sinó que va posar a prova el mantra segons el qual la fragmentació del sector audiovisual ens ha deixat sense experiències televisives col·lectives. Analitzem els principals encerts i errors dels canals generalistes durant aquest curs (amb xifres referides al conjunt d’Espanya, excepte en el cas de TV3).
TV3
‘Moebius’, la cara; 'Nexes', la creu
Encara paint les conseqüències econòmiques derivades de la crisi del coronavirus, el curs 2020-2021 ha estat ple de llums i ombres per a TV3. Al cantó de la llum hi hauria Moebius, la nova ficció per al prime time dels dilluns, que ha superat amb solvència el repte d'ocupar una franja que, en el passat, ha donat grans alegries a la cadena amb sèries com Merlí. A falta de l'emissió del seu últim episodi, el thriller protagonitzat per Aida Oset ha marcat una mitjana del 15,4% de quota de pantalla.
L'altra aposta arriscada de la temporada, Nexes, no ha tingut tanta sort. El talk show presentat per Mònica Terribas i Jordi Basté es va acomiadar amb una audiència mitjana de 235.000 espectadors i una quota de l’11,3%. La competència de La isla de las tentaciones o el futbol li han posat les coses difícils a l'espai, que en els seus pitjors moments va marcar shares per sota del 10%.
Els qui no han de patir per les seves dades d'audiència són Crimsi Polònia, que continuen sent dues de les locomotores de la televisió pública. El programa de Carles Porta ha tancat la temporada amb un 18,7% de quota de pantalla i una audiència mitjana de 459.600 espectadors. Pel que fa al veterà espai d'humor, el 2020-2021 ha obtingut un share del 17,2% i 335.000 espectadors. L'altre espai de la factoria Minoria Absoluta que continua gairebé imbatible és l'Està passant, tot i que aquest any Pasapalabra li ha posat les coses una mica més difícils. L'informatiu satíric s'apunta un 16,1%, una xifra per damunt de la mitjana de TV3, que en el que portem del 2021 és de 14,5% (una dada que fa la televisió pública líder malgrat la distància amb Telecinco és cada cop més petita).
Com cada temporada, el Telenotícies vespre i el Telenotícies migdia segueixen sent els mascarons de proa de TV3 i apareixent en els primers llocs dels rànquings gairebé cada dia.
Telecinco
De crear la teleescombreria a hissar la bandera del feminisme
La primera cadena de Mediaset, que porta deu temporades consecutives liderant a l'estat, ha tingut el seu millor curs dels últims 12 anys amb una quota del 15,2%, el seu share més alt des de la temporada 2008-2009. La pujada té una doble causa, la docusèrie dedicada a Rocío Carrasco i l'Eurocopa. Amb el primer format, Telecinco ha passat a ser assenyalada durant anys com el màxim exponent de la teleescombreria a liderar el discurs mediàtic contra la violència de gènere. Rocío, contar la verdad para seguir viva ha sigut la novetat amb l'estrena de més èxit de la temporada gràcies a un primer episodi que va marcar una quota de pantalla del 27,5% i 2,5 milions d'espectadors (la temporada completa va fer una audiència mitjana de dos milions de seguidors i un 25% de share).Carrasco, que ara és col·laboradora de Sálvame, no només ha marcat aquesta temporada, sinó que promet influir en la pròxima, ja que la cadena ha anunciat una nova docusèrie sobre la vida de la seva família.
Amb tot, ha sigut l'Eurocopa el contingut que ha solidificat el lideratge de Telecinco: la competició pràcticament monopolitza el rànquing dels deu espais més vistos del curs, amb la tanda de penals de la semifinal entre Itàlia i Espanya al capdamunt, amb 14 milions d'espectadors i un 33,9% de quota de pantalla.
Deixant de banda aquestes dues novetats, altres vells coneguts de la graella de Telecinco han continuat donant bons rèdits. És el cas La isla de las tentaciones, que enguany ha emès dues temporades –una que va començar a mitjans de setembre del 2020 i una altra que va arrencar el gener del 2021– que han sigut líders d'audiència. La segona temporada va registrar un 22,5% de quota de pantalla i 2,8 milions d'espectadors i la tercera un 26,3% de share i 3,1 milions d'espectadors.
També ha contribuït al bon curs de Telecinco Cantora: la herencia envenenada, els especials sobre les baralles familiars del clan Pantoja. La tonadillera, però, no ha sigut prou talismà per salvar Top star: cuánto vale tu voz, que amb shares per sota del 10% s'ha de comptar en la banda dels fracassos de la cadena.
Cuatro
Una cadena sense rumb
Des de fa temps la segona cadena de Mediaset ha perdut la identitat i s'ha convertit en una mena de traster de Telecinco, incorporant aquells projectes que la primera cadena descarta. És el cas de les sèries de producció pròpia, com ara Caronte o Señoras del (h)ampa, que han passat de ser grans apostes a emetre's, en el cas de la comèdia, en la franja de late night. A banda del fracàs de les sèries, aquest curs també ha estat marcat per la cancel·lació de Mujeres, hombres y vicerversa després del seu enèsim intent de reanimació. L'espai de cites, que quan es va estrenar el 2008 a Telecinco feia shares del 18%, es va acomiadar registrant audiències del 3%.
Actualment, els programes de referència de Cuatro són Cuatro al día, que ostenta un share del 5,1%, i el Todo es mentira de Risto Mejide, que té una quota de pantalla del 5,9%. Des del 30 de juny Mejide presenta amb Marta Flich Todo es verdad, un programa de periodisme d'investigació que ocupa el buit de Supervivientes: en tierra de nadie, un dels pocs espais que, junt amb l'Eurocopa, ha aconseguit aconsegueixen insuflar una mica de vida a la cadena.
Antena 3
Èxit de 'Pasapalabra' i de les sèries turques
Si la temporada passada Pasapalabra es consolidava però no era un èxit rotund, aquest curs pot respirar tranquil. El concurs presentat per Roberto Leal no només segueix tenint seguidors fidels, sinó que ha eixamplat la seva base fins a ser un dels fonaments sobre els quals se sustenta Antena 3 (amb una mitjana global del 13,9%). El concurs és el líder de les tardes i durant el 2021 ha aconseguit un quota mitjana del 24,5%. El pic d'audiència del concurs va ser l'entrega del pot el 2 de juliol, que va registrar un 33% de quota de pantalla.
L'entreteniment és el pal de paller d'Antena 3 i, a banda de Pasapalabra, té una constel·lació de concursos i talents. Mask singer va donar la campanada amb la primera temporada (23,8%), però la segona sembla que tancarà amb una petit descens de quota a causa de la competència de l'Eurocopa.
Malgrat que Atresmedia és una potencia de producció de sèries pròpies, han sigut les turques les que millor resultat li han donat aquest any. Mujer, que s'emet ininterrompudament des del juliol del 2020, quan es va convertir en un fenomen inesperat, i Mi hija són dos dels bucs insígnia de la cadena. Mentre la primera comença a donar símptomes de desgast, la segona segueix tenint el favor del públic i aconseguint shares que gairebé sempre estan per damunt del 15%.
Pel que fa a les sèries de producció pròpia, La cocinera de Castamar ha obtingut un discret però decent share del 11,8%, amb el consol de ser la ficció més vista en diferit. Pitjor acollida van tenir en obert La valla (10,3%) i El nudo (8,5%).
La Sexta
Una temporada continuista
El curs que s'acaba no ha portat gaires novetats a La Sexta, que va fer una aposta continuista per una temporada que en plena pandèmia ha sigut força difícil per a tots els canals. Els canvis arribaran a partir d'aquest setembre, quan es materialitzarà el ball de presentadors i Iñaki López i Cristina Pardo es posaran al capdavant de Más vale tarde en substitució de Mamen Mendizabal. Nuria Roca assumirà les tardes dels diumenge, i José Yélamo, La Sexta noche.
En l'aposta conservadora de La Sexta, els reis han continuat sent els seus rostres de referència, com Jordi Évole, que ha millorat les dades de Lo de Évole (11,2%) principalment gràcies a l'entrevista a Miguel Bosé en dos episodis (el primer va marcar un 15,4% mentre que el segon es va quedar en 15,2%). També va tenir bona acollida Eso que tú me das, l'última entrevista a Pau Donés, que va aconseguir un share del 15,3% i 2,8 milions d'espectadors.
Qui tampoc ha afluixat el ritme és Aruseros, que s'ha convertit en una l'autèntica alternativa per a aquells qui volen escapar dels magazins matinals més clàssics. Els d'Alfons Arús, que encara no han tancat la temporada, estan en el 15,8% de quota de pantalla.
La 1
'Masterchef' i 'HIT', els salvavides
La primera cadena de TVE no aixeca el cap. Al juny va marcar un nou mínim (8,1%) i la mitjana del que portem d'any és de 8,6%. El programa que la salva continua sent Masterchef, que a falta de la gala final registra una quota del 14,6%, molt per sobre de la mitjana de la cadena. De totes les versions del talent show, la que arrasa és la Celebrity, que amb la final va marcar un 25,1%
Més discretes han sigut les dades d'una de les grans apostes de ficció de la televisió pública, HIT, el seu propi Merlí. La ficció protagonitzada per Daniel Grao va acabar el curs amb una nota del 9,2%, una xifra per damunt de la mitjana de la cadena que li ha permès rebre la renovació per a una segona temporada. En canvi, Estoy vivo s'hauria de posar al cantó dels fracassos en la balança. Sorprenentment, la sèrie, que el 2017 era un dels valors forts de TVE, s'ha estavellat aquest 2021. La quarta temporada d'aquest drama amb tocs de ciència-ficció ha experimentat una caiguda lliure de les seves audiències fins a arribar a mínims del 4,9% (aquesta última entrega s'ha tancat amb un 5,9%, mentre que la primera va obtenir un 14,1%). En l'apartat de ficció tampoc han tingut fortuna ni La caza. La tramuntana, ni Historias de Alcafrán, ni l'última a arribar, Leonardo.
La 1 no només té problemes en el prime time, la franja de sobretaula també se li resisteix. Dos vidas, que ha substituït Mercado central, ha tingut una repercussió mínima (té una mitjana de 7%).
Un dels grans reptes del nou president de RTVE, José Manuel Pérez Tornero, es treure La 1 del pou on fa temps que està enfonsada.