Proves cotxes

Skoda Octavia iV Combi, el veritable malson dels totcamins

Ens posem al volant de la versió híbrida endollable de l’Octavia, que, associada a la carrosseria familiar, es converteix en una gran alternativa al fenomen SUV

El cotxe fa molta patxoca
10 min

Ara fa uns mesos ens posàvem al volant de la nova generació de l’Skoda Octavia en la seva versió dièsel, i fent la prova (que es pot llegir fent clic aquí) vam constatar la gran evolució que el model txec havia experimentat. No només perquè ara es tracta d’un cotxe més atractiu a nivell estètic, sinó perquè la seva relació qualitat/preu continua sent de les millors del mercat.

El cotxe fa molta patxoca
El cotxe fa molta patxoca

Ara ha tornat a passar per l’Ara Motor un Skoda Octavia, però en aquesta ocasió ho ha fet una versió que és, sens dubte, una de les més interessants i racionals del mercat. Es tracta de l’Octavia iV Combi, o el que és el mateix: una versió híbrida endollable amb carrosseria familiar. El primer dels atributs el fa especialment atractiu a l’hora d’afrontar les cada cop més habituals restriccions de circulació urbanes gràcies al fet de lluir l’etiqueta zero emissions de la DGT. El segon el converteix en una alternativa perfecta als omnipresents totcamins. Així doncs, coneguem aquest model en profunditat.

DISSENY EXTERIOR

L’anterior generació de l’Octavia (que també vam tenir l’ocasió de provar) seguia la mateixa filosofia que l’actual, però a nivell estètic la marca va apostar per un disseny frontal relativament polèmic, amb uns grups òptics dividits en dos que no van agradar a tothom. Ara el nou model abandona aquest tret característic i torna a unir els fars en una sola peça, però realment més enllà d'això els canvis són poc destacables.

I és que ni Skoda és una marca que arrisqui en els seus dissenys ni l’Octavia és un model que necessiti grans remodelacions estètiques. Així, malgrat tractar-se d’una nova generació, aquest cotxe podria passar perfectament per una actualització del model anterior. Sigui com sigui, ara la part frontal disposa d’una graella més gran que llueix un contorn completament cromat, així com d’un para-xocs senzill i poc recarregat però que equipa una motllura horitzontal que incrementa la sensació d’amplada del cotxe i integra els llums antiboira.

Nou Skoda Octavia Combi iV
Nou Skoda Octavia Combi iV

Vist per davant, l’Skoda Octavia iV Combi d’aquesta prova és exactament igual que la resta de la gamma, així que les primeres diferències les trobarem a la seva vista lateral. Aquí el primer que ens sorprendrà serà la tapa de l’endoll de càrrega, situada a l’aleta davantera esquerra. I el segon, la seva part posterior, que al tractar-se de la versió familiar presenta un volum més gran. En qualsevol cas, vist de perfil aquest cotxe és senzill, dinàmic i elegant.

Hi trobem poques línies de tensió, però les que hi ha estan molt ben marcades: la primera recorre el cotxe de banda a banda i uneix els fars davanters amb els posteriors, i la segona comença a la part inferior de la porta davantera i va pujant a poc a poc, fins a arribar al para-xocs posterior. A més, la cintura lateral és força elevada, les finestres disposen d’un marc cromat força elegant i les llandes d’aliatge poden arribar fins a les 18 polzades, com en el cas de la nostra unitat de proves.

Detalls estètics de la carrosseria
Detalls estètics de la carrosseria

Finalment, el disseny posterior és evidentment el que més canvia respecte a la versió Sedan. Si bé la forma dels pilots és la mateixa i en general Skoda no ha introduït grans canvis, la forma del tercer volum s’adapta a la carrosseria familiar i ofereix un maleter més gros. Això sí, pel que fa a mides, la versió Combi és exactament igual que la versió Sedan en gairebé totes les cotes: té la mateixa longitud (4,69 metres) i la mateixa amplada (1,83 metres), però és un centímetre més alt (1,48 metres).

Skoda ha renunciat a introduir les cada cop més habituals sortides d’escapament simulades i, a més, aquesta versió iV només es pot identificar, a més de per l’endoll de càrrega lateral ja citat, per la inscripció identificativa situada a la porta del maleter.

DISSENY INTERIOR

Generació rere generació l’Skoda Octavia ha destacat sempre per oferir un interior còmode, pràctic i molt, molt espaiós. Aquesta generació no és pas una excepció i, de fet, m’atreviria a assegurar que sap aprofitar l’espai millor que molts totcamins. D’entrada l’element que més crida l’atenció és el volant, que té un disseny diferencial a causa de la presència de només dos radis (normalment els volants en tenen tres), un detall vist anteriorment en models com el Mercedes-Benz Classe S.

Detalls interiors
Detalls interiors

D’altra banda, i en la línia de la majoria dels últims productes del Grup VAG, Skoda aposta per un quadre de comandaments molt minimalista i en el qual la presència de botons físics s’ha reduït a la mínima expressió. Sí que és cert que al volant hi trobem una gran quantitat de controls, però més enllà d’això pocs botons més hi trobarem. Això es tradueix en una pantalla central de mida generosa (de sèrie és de 10 polzades) que engloba fins i tot les funcions de la climatització, un fet cada cop més habitual però que no m’acaba de convèncer.

Just a sota Skoda ha mantingut una sèrie de botons físics que donen accés directe a algunes funcions del climatitzador, a l’assistent d’aparcament o als modes de conducció, de manera que en aquest sentit disposa de més botons que un Seat León. I evidentment la instrumentació també és digital, tot i que Skoda ha mantingut els indicadors del nivell de gasolina i de la càrrega de la bateria fora del monitor central.

La palanca de canvi no ens acaba d'agradar
Detall fars Skoda

Els materials de bona qualitat i tacte agradable, la presència de detalls cromats i la il·luminació ambiental acaben d’arrodonir un habitacle sorprenent pel seu disseny i que, com és habitual, integra diverses solucions pràctiques i espais portaobjectes. D’altra banda, un fet típic en la filosofia Simply Clever de Skoda.

HABITABILITAT

Estem davant d’un Skoda Octavia familiar, una de les millors alternatives als SUV que es poden trobar al mercat. I sí, ja sé que a l’hora de muntar una cadireta per a nens un totcamí serà més còmode perquè la seva distància a terra és superior... però més enllà d’això l’Octavia és millor en tot.

Detall seients i maleter
Detall seients i maleter

D’entrada els seients davanters poden emprar opcionalment la tecnologia Ergo Seat, que permet una gran quantitat de regulacions i s’adapta a qualsevol tipus d’usuari. Però, més enllà d’això, on realment es nota la bona feina dels enginyers de Skoda és a les places posteriors. L’accés és còmode i un cop a dins l’espai és fantàstic tant per a les cames com per al cap. I parlant de cap, precisament els reposacaps disposen d’uns elements extraïbles que ens permeten dormir plàcidament sense que el cap ens caigui cap als costats. Pel que fa a la plaça central, l’espai no és tan bo com als altres seients, però no es pot considerar una plaça d’emergència sinó que és plenament funcional.

Mereix una menció especial la gran quantitat d’espais portaobjectes de què disposem a la segona filera de seients: a les portes, al túnel central (amb dues connexions USB de tipus C i fins i tot un endoll de 230 V), al reposabraços central i fins i tot darrere dels seients davanters, amb unes bosses pensades específicament per deixar-hi el telèfon.

Les bateries i endolls fan perdre una mica de capacitat al maleter
Detall endoll places posteriors

Pel que fa al maleter, és aquí on l’Skoda Octavia Combi iV perd espai respecte a la versió de combustió. I és que al final les bateries del sistema elèctric s’han d’ubicar en alguna banda, de manera que aquí la capacitat final passa dels 640 litres als 490, perdent un total de 150 litres. Això sí, l’espai resultat és molt diàfan i aprofitable i la boca de càrrega força baixa ens permet carregar objectes voluminosos sense dificultat.

MOTOR

La mecànica híbrida endollable de l’Skoda Octavia és una vella coneguda al Grup VAG, ja que la fan servir models de Seat o Volkswagen. Es tracta d’un motor de gasolina 1.4 TSI de 150 CV que es combina amb un altre propulsor elèctric de 85 kW (116 CV) per generar, de manera conjunta, un total de 204 CV i 350 Nm de parell. Una xifra molt competitiva però que en la versió RS encara pot augmentar fins als 245 CV i 400 Nm de parell.

En qualsevol cas, el més destacable d’aquest model és com entrega els 204 CV de potència. La tracció sempre és davantera, de manera que la gestió electrònica s’ha d’encarregar de mantenir l’adherència en tot moment. I realment el cotxe ha de fer un esforç en aquest sentit, perquè la barreja de motor de gasolina més elèctric genera una acceleració molt contundent, fins i tot sorprenent per a un vehicle de gairebé 4,7 metres i més de 1.600 kg de pes.

Detall motor i punt endoll
Detall motor i punt endoll

És capaç d’arribar als 100 km/h en només 7,8 segons i establir una velocitat màxima de 220 km/h, però el més sorprenent és que ho fa amb un consum homologat d’1,1 litres cada 100 quilòmetres. En aquest article vam fer servir un BMW 530e per explicar que aquests consums no s’ajusten a la realitat i que les homologacions s’aconsegueixen en unes circumstàncies gairebé impossibles de reproduir a la vida real, però no deixa de ser significatiu que la dada de consum real, tot i ser superior, sigui molt competitiva.

Durant la prova, l’Skoda Octavia Combi iV va fer un consum d’uns 3 litres quan la seva bateria tenia encara càrrega, i amb prou feines va pujar dels 5 litres quan es movia en mode híbrid. Amb tot, cal tenir present que amb el cotxe carregat aquesta xifra pot pujar, però, sigui com sigui, el registre és realment bo. Especialment si tenim en compte que l’Octavia iV ens permet moure’ns en mode 100% elèctric gràcies a una bateria de 13 kWh de capacitat que homologa una autonomia de 60 km, de manera que es veu beneficiat per tots els avantatges que atorga l’etiqueta 0 de la DGT.

I quina és l’autonomia real del sistema elèctric? Doncs es poden obtenir uns 50 quilòmetres aproximadament sense gaire esforç i, a més, és possible recarregar completament la bateria en un Wallbox de 3,6 kW en poc més de tres hores. Skoda també ofereix la possibilitat de carregar el cotxe en un endoll convencional de 230 V, mitjançant el qual el temps de càrrega complet és de cinc hores.

DINAMISME

El que li faltava a un model tan noble i equilibrat com l’Octavia era afegir-hi la presència d’una bateria per poder-se moure en mode 100% elèctric, sense soroll ni vibracions. Ara continua sent tan còmode com sempre, però amb el plus de moure’s com un híbrid o com un elèctric quan així ho desitgem.

Per defecte el cotxe intenta desplaçar-se fent servir la càrrega de la bateria tant com pot, tot i que el conductor pot seleccionar en quin mode de conducció vol circular. Així, es pot seleccionar entre els programes E-Mode (conducció 100% elèctrica), Hybrid Auto (el vehicle determina quin és el millor mode de propulsió en tot moment) o Hybrid (podem mantenir un nivell de bateria determinat i prioritzar el motor de combustió).

El cotxe es mou amb una agilitat sorprenent
El cotxe es mou amb una agilitat sorprenent

A més, Skoda també ofereix tres nivells de regeneració d’energia per a la bateria, podent allargar al màxim l’autonomia final. I com sol ser habitual en aquest tipus de models, l’Octavia incita a practicar una conducció eficient, anticipant al màxim les frenades i dosificant les acceleracions. Una conducció que es veu maximitzada per la bona insonorització de l’habitacle i per un comportament molt apamat tant a l’hora de moure’s en entorns urbans com, sobretot, per autopista.

Mereix una menció especial el tacte del canvi automàtic DSG de sis velocitats –que ajuda a maximitzar la sensació de confort amb unes transicions entre marxes gairebé imperceptibles– i el tacte de les suspensions, molt neutre i còmode per tractar-se d’un vehicle híbrid endollable que ha de carregar amb el pes extra d’una bateria i un motor elèctric.

CONCLUSIÓ

Si analitzem el mercat buscant alternatives reals al SUV que puguin resultar interessants per als que estan buscant un vehicle eficient i pràctic per viatjar en família, el que és cert és que cada cop apareixen menys models a la llista. Però aquest Skoda Octavia Combi iV n’és un. Disponible en les versions Ambition i Style, ofereix un equipament de sèrie que inclou la instrumentació digital, el control de creuer adaptatiu o l’assistent de manteniment de carril, entre d’altres. I tot plegat des de 37.120 euros, un preu força competitiu per un vehicle híbrid endollable. Així doncs, estem davant d’un cotxe pràctic, molt eficient i que ofereix un equipament molt complet. Si a tot això hi sumem una capacitat de càrrega destacable i un confort elevadíssim, el resultat és un model que pot arribar a posar les coses molt complicades als totpoderosos SUV.

Skoda Octavia Combi iV Style

  • Preu: 38.620 euros
  • Combustible: gasolina+elèctric
  • Motor: gasolina 1.4 TSI de 150 CV i elèctric de 85 kW
  • Potència combinada: 204 cavalls i 350 Nm de parell
  • Tracció: davantera
  • Mides i pes: 4689 mm llarg / 1829 ample / 1468 alt. / 1.620 quilos
  • Nota: 8/10

stats