‘The Guardian’ passa a tabloide per la crisi
El diari perd més de la meitat de la difusió des del 2005 i 43 milions d’euros l’últim any
BarcelonaFa dotze anys, el Guardian va renunciar al seu clàssic format de llençol per adoptar les mides més manejables dels anomenats berliners, tal com són, de fet, la majoria de diaris catalans. A partir del gener, però, el diari sotmetrà la seva edició en paper a un nou encongiment i passarà a ser un tabloide (amb una mida equivalent a la dels diaris esportius d’aquí).
El canvi té un punt de traumàtic, ja que al Regne Unit, durant molts anys, la premsa seriosa es diferenciava ja formalment de la premsa groga perquè les seves pàgines gegantines senyorejaven al costat del format tabloide de títols com The Sun o el Daily Mirror. I, de fet, el Guardian recorre ara al grup Trinity Mirror perquè es faci càrrec de la seva impressió i distribució. Això li permetrà vendre o desmantellar les tres rotatives que té en propietat a Londres i Manchester i que han resultat cada cop més deficitàries. El primer sacrifici, doncs, serà el de la cinquantena d’operaris dels tallers que té el rotatiu.
A l’hora d’explicar el perquè de la reducció de format, el diari reconeix sense embuts que la motivació és econòmica. La difusió d’aquesta capçalera, l’abril del 2005 -quan van adoptar el format berliner -, era de 341.000 exemplars diaris. Dotze anys després, ha caigut fins a les 154.000 còpies. “Això vol dir que, amb els anys, les rotatives han acabat sent cada cop més cares de fer funcionar”.
Durant el curs 2015/16, la històrica capçalera va perdre 74 milions d’euros. En l’exercici posterior preveu reduir aquesta quantitat a 43 milions. En tot cas, té reserves per a temps, ja que l’any passat va vendre’s diversos actius -sobretot accions de l’empresa Ascential, que li van reportar una entrada de metàl·lic de més de 1.100 milions d’euros-. El diari està editat per una fundació i rebutja dependre d’accionistes o bancs per assegurar el seu model de periodisme. Tot i que no han concretat quin estalvi suposarà el nou format, sí que asseguren que, l’abril del 2019, el grup haurà equilibrat ingressos i despeses o, almenys, tindrà unes pèrdues que no amenaçaran la seva singular forma jurídica.
Entre els motius ambientals que se citen per justificar la mesura hi ha “el descens acusat en el mercat publicitari del paper i el cost creixent de mantenir edicions de paper en un moment en què els consumidors estan marxant als mitjans digitals”. El diari explica també que la publicitat online s’està estancant “perquè Google i Facebook s’enduen la part del lleó d’aquest mercat”.
Per a la directora editorial del Guardian, Katharine Viner, esdevenir un tabloide no hauria de ser un problema: “El berliner és un format bonic que ha prestat un servei brillant als nostres lectors durant dotze anys, però sabem que és el nostre periodisme multipremiat, de qualitat i independent, el que valoren més els nostres lectors, més que no pas la forma o la mida del diari”. La reducció implicarà, en tot cas, un redisseny del rotatiu.
El Guardian no estarà sol com a premsa de prestigi en format tabloide. The Times va adoptar el format el 2004.