Aerolínies

La Xina prohibeix a les aerolínies del país importar avions de Boeing

Pequín continua amb les represàlies comercials per la guerra aranzelària engegada per Donald Trump

Un Boeing 737-7 MAX en exhibició durant el Farnborough International Airshow el juliol de 2018.
ARA
16/04/2025
3 min
Regala aquest article

BarcelonaLa Xina ha ordenat a les seves aerolínies que no acceptin més lliuraments d'avions del fabricant dels Estats Units Boeing en resposta a la imposició d'aranzels del president estatunidenc, Donald Trump, de fins al 145% a productes xinesos. A més, també ha demanat a les companyies aèries que aturin qualsevol compra d'equips i peces relacionades amb aeronaus a empreses nord-americanes, segons recull Bloomberg.

El mateix mitjà diu que l'ordre arriba després que Pequín anunciés una represàlia imposant aranzels del 125% als productes nord-americans. Aquestes taxes per si soles haurien més que duplicat el cost dels avions i peces fabricades als Estats Units, cosa que dificulta que les companyies xineses acceptin avions de Boeing. Com a conseqüència, la Xina també estudia maneres d'ajudar les aerolínies que lloguen els models del fabricant i ara s'enfronten a costos més elevats. Després de saber-se la notícia, les accions de Boeing han arribat a caure fins a un 2,5% a la borsa de Nova York, tot i que el retrocés s'ha anat suavitzant una mica al llarg del dia.

En el moment actual hi havia una desena d'avions Boeing 373 Max preparats per incorporar-se a les flotes d'aerolínies xineses com China Southern Airlines, Air China i Xiamen Airlines. Alguns d'aquests avions, explica Bloomberg, estan aparcats a prop de la base de la companyia estatunidenca a Seattle, mentre que uns altres es troben en un centre d'acabats a Zhoushan, a l'est de la Xina. En cas que el pagament d'alguns dels avions s'hagués completat abans que els aranzels recíprocs anunciats per la Xina entressin en vigor el 12 d'abril, encara es podria permetre que entressin al país asiàtic.

Per a Boeing, aquesta aturada al seu negoci és un nou retrocés en un dels mercats més grans del món per a la venda d'avions. Es preveu que la Xina representi el 20% de la demanda mundial d'avions durant les pròximes dues dècades i el 2018 gairebé una quarta part de la producció de Boeing hi va acabar. De tota manera, Bloombergrecorda que el fabricant d'avions nord-americà no ha anunciat una comanda important a la Xina els últims anys a causa de les tensions comercials entre els dos països. Des del començament del 2025, ha lliurat al país asiàtic 13 aeronaus del model 737 Max i tres 787, segons dades de la companyia de dades del sector aeri Cirium.

Impacte en el negoci

"L'aturada dels lliuraments de Boeing a la Xina no és inesperada enmig de la seva guerra comercial amb els EUA i s'hauria de poder gestionar, atès que les comandes del país són només una petita part de l'endarreriment. Tanmateix, si Boeing no pot vendre aquests avions a altres companyies aèries (les aerolínies índies hi han mostrat un gran interès), redueix els seus esforços per reduir l'inventari i millorar l'eficiència", apunten els analistes de Bloomberg IntelligenceGeorge Ferguson i Melissa Balzano.

De totes maneres, l'anunci de la Xina suposa un revés dur per a Boeing, que havia arrencat l'any amb bon peu, superant el gener i el febrer Airbus en el lliurament d'aeronaus. D'altra banda, aquest enfrontament també posa en evidència la dependència de la Xina dels fabricants estrangers d'avions de passatgers per satisfer la demanda creixent de viatges entre els seus ciutadans. Encara que Airbus és el seu proveïdor més important i també compta amb els models produïts pel fabricant estatal xinès Comac, les companyies locals que compten amb models de Boeing continuaran necessitant manteniment i reparacions de la multinacional dels EUA.

stats