El xoc entre la realitat virtual i la realitat de debò
Especialista en tecnologia“Parlar sobre realitat virtual és com ballar sobre arquitectura”. Així descrivien Chris Milk i Aaron Koblin al Sónar+D la dificultat d’explicar una tecnologia que només es pot experimentar plenament fent servir una pròtesi -els visors Oculus- que no tothom té a l’abast, encara que l’entrada de Facebook i Microsoft en aquest terreny sembli augurar-ne certa popularització. Milk i Koblin han creat VRSE, una aplicació per a telèfons iOS i Android que permet crear i visionar contingut de realitat virtual, però van dedicar bona part de la seva xerrada a recordar creacions anteriors alienes a aquesta tecnologia, com ara The Johnny Cash Project i This Exquisite Forest, centrades en la creació col·lectiva de vídeos i animacions mitjançant la xarxa.
Un altre tipus de fricció entre els avenços tecnològics i la vida real es va deixar veure en boca de David Cuartielles, un dels fundadors d’Arduino. Aquest ordinador econòmic de codi obert s’ha fet tan popular en àmbits com la robòtica, l’automatització i l’ensenyament que el seu principal fabricant s’ha atribuït la propietat del disseny i la marca, cosa que ha obligat els promotors originals a crear-ne una de nova: Genuino. Es veu que en les tecnologies lliures també hi ha gent massa espavilada.
Els qui la van encertar són Yancey Strickler i els altres dos fundadors de Kickstarter. La plataforma de micromecenatge més popular del món va trigar cinc anys a canalitzar els primers 1.000 milions d’aportacions de mecenes, però calcula assolir els 2.000 milions en només 16 mesos. Cada dia reben 400 projectes que busquen finançament, n’accepten el 75% i d’aquests només el 40% assoleixen l’objectiu d’ingressos. Que Kickstarter obri en espanyol -en català encara no, gràcies- coincidint amb el Sónar+D és pertinent: encara que els projectes més visibles són de caràcter tecnològic, la meitat dels que tenen actius són de música, editorials o de cinema. Veurem el que triguen els creadors d’aquí a deixar de fer verkamis per intentar accedir als 10 milions de mecenes potencials que hi ha a Kickstarter.