03/03/2023

Un adolescent s’educa als cinc anys

Per ventura és un poc antintuïtiu, però no s’educa un adolescent als 15 anys, sinó als cinc. La història recent del país, a més, ho ha il·lustrat amb proves tan irrefutables com la trajectòria de Felipe Juan Froilán de Marichalar y Borbón.

El 22 de maig del 2004, quan els seus tiets Felipe i Letizia varen contreure matrimoni a la catedral de La Almudena, Froilán va saltar a la fama davant 25 milions d’espectadors i ja va prefigurar, a la tendra edat de cinc anys, el que havia d’acabar essent una adolescència i una primera joventut 'complicades'. Qui no el recorda martiritzant els altres patges goyescos i, sobretot, clavant una coça monumental a la discreta Victoria López-Quesada y Borbón Dos Sicilias? Angelet...

Cargando
No hay anuncios

Ara el nostre royal més mediàtic –quart en la línia successòria– té 24 anys i s’acaba de mudar a Abu Dhabi després d’un llarg reguitzell de campechanadas, que sempre el situen al lloc dels fets: tiroteig a la discoteca Opium de Marbella, brega amb navalles a la sala Vandido de Madrid, tancament per part de la policia d’un after il·legal de la capital, fosc episodi de caça en què va acabar ferit a un peu... Des de Secundària arrossegava problemes amb els estudis –repeticions, abandonaments...– que es varen anar tractant a diversos internats estrangers i que han acabat aconsellant la coneguda 'Solució Emirats', de gran predicament a la família.

Actualment els adolescents són una gran preocupació social. I amb motiu: la setmana passada José Díaz Cappa, fiscal coordinador de Menors de les Balears, exposava a l’ARA que en el darrer any i mig els delictes comesos per menors han augmentat un 10% i que els més freqüents són els sexuals, els de violència domèstica, els de lesions greus i els relacionats amb la tecnologies.

Cargando
No hay anuncios

Díaz Cappa relaciona directament l’augment de la delinqüència provocada per menors amb les xarxes socials, que els han desposseït encara més de referents adults: “No veuen necessari acudir a ells, sinó que directament cerquen el contingut que volen”. Igualment considera la sobreprotecció un “factor de risc” i insisteix en la necessitat d’ensenyar els menors a ser responsables dels seus actes.

Paral·lelament, han estat setmanes molt dures pel que fa a la salut mental dels adolescents i han anat arribant notícies extremadament tràgiques, com el cas de les bessones de Sallent, l’intent de suïcidi a la Ràpita o l’ultimàtum de l’institut de Mislata, que es  declara incapaç de fer front a una responsabilitat tan gran sense recursos ni preparació suficient.

Cargando
No hay anuncios

És evident que la pandèmia va agreujar i accelerar una tendència que ja es començava a percebre i que va potenciar mals hàbits com la dependència tecnològica, el solipsisme emocional i la baixa tolerància a la frustració. Segur que ara la solució serà demanar/concedir 'més' (més recursos, més professionals, més programes...), i que tornarem a oblidar que la solució més eficient sempre sol estar en el 'menys'. En aquest cas, menys mòbils, menys sobreprotecció i menys distraccions que desviïn dels objectius educatius crucials.

Francisco Villar, coordinador de conducta suïcida en adolescents de Sant Joan de Déu, ho té clar: “No haurien de tenir mòbil abans dels 16 anys”. La situació de les nines és encara més dramàtica: els intents de suïcidi d’al·lotes menors d’edat s’ha triplicat els darrers cinc anys. Villar també ho relaciona amb el terrible efecte que tenen els mòbils en les joves: “Elles fan servir el mòbil per saber què espera el món d’elles, no per relacionar-s’hi. Comparen contínuament la seva felicitat i ho tenen molt difícil”. 

Cargando
No hay anuncios

Segurament és el moment adequat per recordar que els menors de les Balears són els que passen més temps davant les pantalles –vuit hores diàries, entre setmana; 10,5, els caps de setmana. No és hora de començar-nos a plantejar qualque cosa?

Però sobretot és el moment de recordar que un adolescent s’educa als cinc anys i que, per tant, hem de començar urgentment a prevenir els problemes de salut mental des d’Infantil i Primària, i això no significa més supervisió psicològica ni fer murals sobre el bullying o el suïcidi. Això significa, sobretot, no fer creure als infants que són el centre del món. Òbviament perquè no ho són ni ho seran, però, principalment, perquè no els convé gens pensar-s’ho.

Cargando
No hay anuncios

L’escola ha de tornar a ser un lloc d’aprenentatge, d’esforç, d’assumpció de responsabilitats, d’acceptació de les normes, dels límits i de les limitacions, i un potent generador de resiliència, capaç de garantir una autonomia personal primerenca i una bona gestió del fracàs i la frustració.

Haver convertit l’escola en un ChiquiPark permanent, on duim els nins, explícitament, a passar-s’ho bé, ser feliços i ajornar indefinidament la maduració; francament, no sembla la direcció correcta.