Aznar entra en campanya només a TV3
BarcelonaDissabte, al Telenotícies vespre, Ramon Pellicer informava que l’expresident José María Aznar havia entrat en campanya en un acte a Màlaga. El presentador resumia que Aznar havia defensat el llegat de la Transició, proposava derogar la llei de memòria democràtica i recuperar els delictes de sedició i de convocatòria de referèndum. I a continuació mostraven un fragment del discurs abrandat d’Aznar: “Aquí la mayoría de los españoles somos hijos de la Transición. No nietos de la Guerra Civil. Y si algunos quieren volver a ella no nos van a hacer retroceder a la mayoría. Y si alguno intenta otra vez dar un golpe de estado en España, se atendrá a las consecuencias con todas las consecuencias que tenga por delante”. El curiós és que en els informatius espanyols aquesta irrupció d’Aznar en la campanya electoral no la van considerar noticiable. Ni el Telediario, ni les notícies d’Antena 3, La Sexta i Telecinco van valorar com a rellevant aquesta intervenció.
El fet que Aznar al·ludís a l’independentisme feia les imatges destacables per al Telenotícies, però crida l’atenció que la resta d’informatius no mostressin cap interès en la figura d’Aznar i la seva reaparició en un míting electoral.
La reaparició de Txapote
L’eslògan ¡Que te vote Txapote!, popularitzat per la dreta, ha fet fortuna, de mica en mica, a la televisió. En l’entrevista que Jordi Évole li va fer a Pedro Sánchez a La Sexta, el periodista li preguntava per aquest lema, que fins i tot s’ha estampat en samarretes. Isabel Díaz Ayuso ha contribuït a popularitzar-lo en les seves intervencions públiques. Divendres, a La hora de La 1, Silvia Intxaurrondo i Marc Salas connectaven en directe amb Pamplona després de l’encierro. Un redactor a peu de carrer entrevistava uns nois de la ciutat perquè expliquessin com havia sigut la seva primera experiència corrent davant dels toros. I mentre un d’ells ho explicava, un altre espontani vestit amb l’equipament tradicional dels Sanfermines va interrompre l’entrevista i va agafar el micròfon. “¡Que te vote Txapote, Sánchez! ¡Que te vote Txapote!”, va cridar. El programa va tallar immediatament la connexió. Ni tan sols es va acabar l’entrevista. “¡Ay! Estos jóvenes y las primeras experiencias...”, deia la presentadora amb condescendència, com si no hagués passat res.
Dissabte a la nit, al programa _Xplica de La Sexta, José Yélamo entrevistava Borja Sémper, portaveu de la campanya del PP, i li ensenyava les imatges del públic de la plaça de toros de Pamplona corejant "¡Que te vote Txapote! ¡Que te vote Txapote!" Sémper admetia que la frase l’incomodava.
La manera com s’ha viralitzat el lema, esclatant encara més amb els Sanfermines, no només posa en evidència la instrumentalització del terrorisme que alguns partits han fet a Espanya. També la seva banalització. Una manera més econòmica de fer campanya. Demostra l’habilitat de la dreta per escampar amb eficàcia lemes molt simples i enganxosos per distorsionar la realitat política i treure’n rèdit.