El centrisme de Palma i del cotxe

05/05/2023
2 min

L’actualitat s’ha encarregat de desmentir aquells que defensen que als illencs no ens agrada anar amb transport públic, que allò que ens va bé és agafar el nostre cotxe i tirar milles. Des que el tren i els busos són gratuïts i s’han incrementat certes freqüències, des que la benzina està pels núvols i aparcar als grans centres urbans és un suplici, els mitjans de transport públics van plens. A vegades o sovint van tan plens que deixen usuaris a terra. Això, és clar, als trajectes coberts pel transport públic, perquè, com demostra la informació que ha treballat Aina Borrás sobre Mallorca, a la immensa majoria dels pobles de l’illa –una quarantena– els habitants no poden anar als pobles que tenen al seu voltant més que amb un vehicle privat, o a peu. No hi ha mitjà de transport públic per anar a fer feina al poble del costat, per anar a veure els amics o els padrins ni tampoc per anar a l’oficina bancària, ara que un bon nombre de municipis han quedat sense. A tots aquells pobles als quals no els passa per damunt la línia que connecta les ciutats més grans o els nuclis més turístics amb Palma s’hi ha de fer servir el cotxe particular, sí o sí. I això passa no perquè els mallorquins siguem Palmacentristes i cotxeaddictes de manera natural –igualment els turistes ja venen advertits que aquí, sense llogar un cotxe, poc es podran moure–, sinó perquè així es varen planificar les coses i perquè, sobretot, no hi ha hagut cap govern, ni de l’illa ni autonòmic, que hagi invertit temps ni doblers a fer una xarxa completa i eficaç de transport públic. Que no és tan difícil, que tenim la superfície d’una metròpoli. Que s’hi ha d’invertir? I tant que sí. Però si es fa, hi ha resposta. I hi guanyam tots i molt. 

stats