19/11/2022

El dret a una infància activa i compromesa

Un any més celebrem el Dia Universal dels Drets dels Infants, data en la qual ciutadans, organitzacions socials i administracions públiques reconeixem els drets de la infància, aprovats el 20 de novembre de 1989 per les Nacions Unides. Un d’aquests drets, cada vegada més reconegut per la funció social i pedagògica que desenvolupa, és el dret al lleure i al joc, és a dir, el dret a participar lliurement en la vida cultural, artística i lúdica de la comunitat. Un reconeixement que es fonamenta en els beneficis que les activitats de lleure aporten als infants i adolescents en el seu desenvolupament integral: per exemple, ofereixen la construcció de relacions i xarxes de qualitat, desenvolupen competències acadèmiques, laborals i socials i possibiliten l’aprenentatge i la participació social i ciutadana.

Justament a principis de mes diversos experts i expertes debatien a Barcelona, en el marc del primer Congrés Internacional de Lleure Educatiu i Acció Sociocultural, sobre els reptes que cal seguir impulsant per fer efectiu el dret al lleure dels infants i adolescents. Totes les entitats, institucions i administracions presents van coincidir en una idea principal: la urgència de trobar la manera de garantir l’accés al lleure a totes les infàncies, especialment les més vulnerables, i de fer d’aquests espais de lleure educatiu entorns segurs, de benestar i participació. 

Cargando
No hay anuncios

Per anar en aquesta direcció serà important abordar el lleure des d’una perspectiva clarament inclusiva, que avanci en l’activació d’un model actiu i comunitari que recuperi el capital social dels municipis i pugui reactivar el diàleg i l’acció entre l’espai públic i el privat. També continuar promovent el treball en xarxa entre els diferents professionals de l’acció social, educativa o de la salut per intercanviar informació i promoure la participació de tots els estaments en les diferents activitats (associatives, culturals i esportives) que s’ofereixen arreu del territori.

Hi ha, d’altra banda, dos aspectes vinculats a la qualitat pedagògica que són claus per a l’enfortiment del sector: la necessitat de formacions especialitzades que permetin compartir metodologies i bones pràctiques i la realització de recerques i avaluacions que aportin evidències científiques sobre l’impacte que té per als infants i adolescents participar en aquestes activitats i sobre la transformació que també acaben generant en el desenvolupament de comunitats i barris.

Cargando
No hay anuncios

Tots aquests reptes permetran incidir de forma activa en la promoció de polítiques públiques que reconeguin el valor que aporta el sector del lleure en la promoció social i educativa de la infància i l’adolescència, l’equiparin en importància a l’espai lectiu tradicional i permetin valorar-lo, cada vegada més, com un context privilegiat d’inclusió. Polítiques que promoguin espais de cocreació i coparticipació en les ciutats i pobles, comptant amb les entitats i organitzacions de la societat civil com a dinamitzadores claus d’aquestes iniciatives. 

Avançar en tots aquests reptes repercutirà en una millora del benestar per als nostres infants i joves, en un àmbit d’acció que els és tan propi com els espais de joc, de lleure i de desenvolupament cultural.