L’EDITORIAL

Per una escola coeducativa, amb la garantia de la Llei balear d’igualtat

2 min

L’aprovació, el juliol del 2016, de la Llei d’igualtat de dones i homes de les Illes Balears va ser molt celebrada per la cobertura legal que ofereix als drets de les dones, per la contundència contra la violència masclista i perquè estableix i regula els mecanismes, les mesures i els recursos “per promoure i garantir la igualtat d’oportunitats i la no discriminació per raó de sexe”, com diu des de l’article primer. Va ser celebrada i qualificada com una de les més avançades entre les de les comunitats autònomes que disposen d’una llei específica.

La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes de les Illes Balears té un apartat especialment dedicat a les mesures que s’han de fer efectives en l’àmbit de l’educació, i estableix el model coeducatiu com a patró a seguir per als centres educatius sostinguts amb fons públics. Un model, el de la coeducació, que, segons la mateixa llei, ha d’estar “basat en el desenvolupament integral de la persona al marge dels estereotips i els rols segons el sexe, l’orientació i la identitat sexuals, el rebuig de qualsevol forma de discriminació, el tractament de la diversitat afectiva i sexual, i la garantia d’una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere”. En els aspectes pràctics, la Llei d’igualtat balear diu que l’administració educativa autonòmica ha de garantir la posada en marxa en els centres de projectes coeducatius, ha de fer possible que cada centre tingui una persona responsable de la coeducació i ha de promoure la formació del professorat en aquesta matèria.

Com informam en el dossier dedicat a la coeducació, durant el curs 2017-2018 que ara acaba, vuit centres de Secundària de les Illes han treballat en programes transversals de coeducació. El curs que ve seran 22 i inclouran també la Primària. La incipiència dels projectes encara no permet veure’n resultats. Tot i això, és de celebrar que es facin les primeres passes per a una escola coeducativa, que és un dels pilars per a una societat més igualitària.

A l’Administració de les Illes li hem de demanar més recursos per fer aquest model extensiu a tots els centres educatius i perquè es pugui treballar amb la transversalitat necessària i amb la implicació de tota la comunitat educativa, molt especialment de les famílies, el paper de les quals és del tot essencial en aquest sentit.

stats