Teleoperadores al Mobile: una batalla entre titans
Gairebé com un rellotge, cada dècada tenim una nova G al mòbil. El 5G aviat començarà a envellir, i tota l’atenció estarà posada en les espectaculars possibilitats del 6G, sobretot donada la llegenda que les generacions parelles són les més exitoses. Amb cada nova generació, les operadores de telecomunicacions es veuen obligades a realitzar inversions milionàries en infraestructures que vindran a substituir tot allò que ha quedat obsolet. Fent una analogia, desplegar una nova generació equival a substituir una autopista de dades per una altra de més ampla i ràpida.
Ara bé, un cop l'autopista està desplegada, per allà hi passa qui vol sense peatge. Hi passen dades de recerca, els nostres correus electrònics, però també hi passen Amazon, Apple, Netflix, Google, etc. –els anomenats over the top (OTT) en anglès–, i aquestes tenen un model de negoci profitós que utilitza aquesta infraestructura de franc. Aquesta autopista sense peatges es basa en el principi de la neutralitat de xarxa, que implica tractar per igual tot allò que hi passa sense sense prioritzar, discriminar o censurar; la xarxa no distingeix si es tracta de pornografia infantil, de donacions econòmiques per un terratrèmol o d'una sèrie. La neutralitat de xarxa se sustenta en l'argument que la tecnologia ha de ser neutra i que la responsabilitat recau en els usuaris.
Els models de negoci de les operadores han anat canviant. Eren uns monopolis que la Unió Europea va anar trencat amb processos de liberalització des de finals del segle passat, i que cada vegada operen amb uns marges més petits per un servei que donem per fet i amb poca capacitat per diferenciar-se, la qual cosa genera una clientela infidel que se'n va amb aquell que ofereix els preus més atractius. De fet, si fem memòria, comprovarem que la quota mensual de fa uns anys per 1 Gb és pràcticament la mateixa que una d’actual de 50 Gb. I, mentre això passa, aquestes mateixes operadores veuen com el pastís econòmic dels OTT que passen per les seves autopistes és cada vegada més gran.
Davant d'aquest panorama, les operadores han dissenyat una doble estratègia. La primera ha estat trucar la porta de la Comissió Europea per fer participar els OTT del cost de la infraestructura que utilitzen. Però, com que la Comissió Europea no és ràpida, també s'han dotat d'una segona estratègia: ampliar el seu model de negoci per competir en continguts. No és una estratègia del tot nova. Movistar, per exemple, fa anys que gestiona un canal propi que suposa una entrada addicional d'ingressos.
Amb l'Open Gateway, presentat aquesta setmana al Mobile, ara es tracta d'anar més enllà, oferint continguts però també trencant el monopoli dels dos sistemes operatius que dominen el món de les apps: Android i iOS, o dit d'una altra manera, Google i Apple. Com s'ho faran, les operadores? Aliant-se amb un sistema molt minoritari i especialitzat, Linux, i obrint-lo als desenvolupadors. No ho tindran fàcil, perquè hauran de penetrar en un mercat que Android i iOS dominen, ara mateix, al 95%.
Els canvis de model de negoci són habituals, però, quan es donen entre sectors tant potents, es generen dinàmiques molt interessants i autèntiques batalles entre titans.