Professora de la UIBLa Cimera del Clima més llarga de la història va finalitzar fa deu dies amb un acord de mínims per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i amb un fracàs del pla que tenia com a objectiu crear un mercat comú de carboni. Les negociacions van ser dinamitades pels gegants de l’economia capitalista mundial, la qual cosa va desembocar en un document final molt poc ambiciós que pretén servir per complir l'Acord de París i comprometre a evitar que la temperatura mitjana del planeta pugi aquest segle per sobre d'1,5 graus.
En relació amb això i per aterrar a ca nostra els efectes del canvi climàtic, el projecte de recerca europeu Soclimpact –constituït per determinar l'impacte del canvi climàtic a les illes d’Europa– va preveure que a Mallorca el nivell de la mar pujaria 80 centímetres el 2100. En l'escenari optimista, aquest increment oscil·laria entre els 45 i els 50 cm amb l’impacte consegüent a les platges, ports i passejos marítims. En el més pessimista, el nivell de la mar haurà pujat 80 centímetres el 2100. Per continuar amb xifres que fan mal al cor i ens afecten de molt a prop, segons càlculs recents publicats pel col·lectiu ecologista Terraferida, els efectes del trànsit aeri entre el 1993 i el 2008 amb origen i destinació Mallorca és de 93 milions de tones de CO2.
Per tot l’anterior, sorprèn la descarada hipocresia de fer cimeres del clima per rentar la seva cada vegada més bruta (i dura) cara alhora que Aena ho té ja tot llest per a la reforma de l’aeroport de Son Sant Joan a Palma ampliant la terminal, modificant la pista d’enlairament i remodelant les maniobres a l’espai aeri. Tot això, òbviament, per tal de fer créixer a les nostres illes les xifres d’arribades de turistes i, amb això, les d’automòbils, les urbanístiques, el consum i la depuració d'aigua, el consum elèctric..., mentre que paral·lelament creixen la precarització, el preu de l’habitatge, l’escletxa de desigualtat…
En aquest context, la recentíssima presentació pública de la Plataforma contra l’ampliació de l’aeroport de Palma només pot ser una bona notícia i una fantàstica oportunitat per adherir-se a aquesta demanda que posa el sentit comú de la defensa del nostre planeta per davant dels obscens beneficis d’uns pocs. Però també esdevé una immillorable oportunitat per demanar als partits del Govern balear, a tots tres (PSIB, Podem i MÉS), si estan o no d’acord a complir amb els seus programes electorals i amb aquesta fins ara buida Declaració d’Emergència Climàtica feta fa no gaire. En els seus programes, MÉS proposava una nova relació amb l’Estat en la qual es controlaria l’aeroport i Podem rebutjava l’ampliació d’infraestructures com carreteres, ports i aeroport. Tots tres partits portaren l’exigència de cogestionar l’aeroport. Què tenen a dir i, sobretot, què faran PSIB, Podem i MÉS davant una decisió en la qual el Govern balear no pinta absolutament res però que té conseqüències que pagarem cares aquí?
Davant aquestes preguntes encara sense resposta, com a persones i entitats compromeses amb la nostra terra i amb l’emergència climàtica, podem ja prendre una decisió de valent: anar a la web www.aeroport.aguait.cat, llegir-ne el manifest, adherir-nos a la Plataforma, organitzar-nos i sortir als carrers massivament a reclamar als nostres governants complir amb els seus compromisos, abans que aquesta nova operació del necrocapitalisme sigui també un fracàs amb greus conseqüències per a tots nosaltres.