L’IES La Ribera lluita per una escola pública i de qualitat
El claustre de professorat, amb el suport del Consell Escolar i de l’Associació de mares i pares de l’IES La Ribera, ens veiem en l’obligació, com a professionals d’educació, de donar a conèixer a la societat la greu situació de manca d’espai i sobresaturació que pateix el nostre centre i les condicions en què la Conselleria d’Educació pretén iniciar el proper curs escolar. Des de l’equip directiu i amb el suport del claustre i del Consell Escolar s’ha sol·licitat a la Conselleria d’Educació en repetides ocasions la finalització de les obres d’ampliació de l’institut sense obtenir, de moment, una resposta positiva. Davant el gran perjudici que any rere any el nostre alumnat pateix volem fer una crida per exposar públicament la situació en la qual ens trobam.
L’IES La Ribera va ser inaugurat l’any 2005 amb una projecció de 4 línies d’ESO, 16 unitats a 30 alumnes per unitat, amb un total de 480 alumnes. En aquest moment inaugural va quedar projectat un 2n pis de l’edifici per poder acceptar més alumnat si amb el temps era necessari. Actualment, a l’IES La Ribera ja hi ha 26 unitats (entre ESO i Batxillerat), que suposen 755 alumnes, i per al curs 2021-2022 està previst que els grups augmentin a 28 unitats i s’arribi així als 815 alumnes. Això suposa un increment de 335 alumnes, un 70% més, i sense que la Conselleria hagi construït els espais adients al llarg d’aquests 16 anys. En repetides ocasions se’ns ha argumentat des de Conselleria que no es feia l’ampliació perquè tenien la intenció de construir nous instituts a poblacions properes, fet que a dia d’avui encara no s’ha fet, i en cas que es fes, el termini de finalització d’obres seria molt més llarg que les obres d’ampliació del nostre centre.
Al llarg de tots aquests anys, el centre ha anat perdent espais propis per convertir-los en aules, esperant les anhelades obres, espais que permeten oferir una educació més plural, més adaptada a les necessitats del nostre alumnat, multidisciplinar, que ens permeten aplicar metodologies pedagògiques més innovadores i que donen resposta a una educació moderna i transformadora. Entre les actuacions fetes per aconseguir més aules cal destacar que es va convertir un final d’un passadís en aula, un magatzem també en aula, es varen perdre dos departaments didàctics també per transformar-los en aules, i per a l’aula d’acollida lingüística s’ha habilitat un passadís. Per la situació de pandèmia que estam vivint, en principi per un curs escolar, es varen convertir els dos laboratoris que hi ha (Física-Química i Biologia-Geologia), la biblioteca i una aula d’informàtica en aules de grups-classe, amb la qual cosa es varen perdre també aquests espais amb una clara finalitat pedagògica. I el que era una mesura puntual per a un curs sembla que s’anirà perpetuant i no hi ha una previsió a curt termini de recuperació d’aquests espais.
No contents amb la pèrdua de tots els espais que hem comentat, fet que limita l’educació del nostre alumnat a estar dins una aula i no tenir opcions de fer pràctiques de laboratori, de fer informàtica a una aula amb tot el material al seu abast, a gaudir de les activitats de foment de la lectura a la biblioteca, per al curs 2021-2022 la Conselleria d’Educació ha augmentat una línia més a 1r d’ESO, fet que implica 30 alumnes més i, en no disposar de cap espai possible, s’instal·larà una aula prefabricada, una evidència més de la sobresaturació d’alumnat que pateix el nostre centre. A més, per altra banda, la distribució i modificació de l’horari ens obliga a fer coincidir les classes d’EF amb els moments d’esplai, la qual cosa fa més difícil gestionar aquesta multitud d’alumnat. El compliment de les mesures de seguretat es fa molt més complicat en aquesta situació.
El fet que l’alumnat no tingui espai suficient per moure’s, que no es puguin dur a terme projectes per manca d’espai, que s’hagin hagut de sacrificar desdoblaments també per manca d’espai i que en definitiva es redueix a uns metres quadrats les seves possibilitats d’educació, fa que la situació en aquests moments sigui insostenible.
A les instruccions marcades per la Conselleria d’Educació es parla de crear entorns escolars saludables i tan segurs com sigui possible, tant físicament com emocionalment. Amb les ràtios i els espais disponibles al nostre centre és impossible crear un entorn escolar saludable ni físicament ni emocionalment.
Cal destacar el següent paràgraf que consta a Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació i que diu:
“Així doncs, la finalitat d’aquesta llei no és cap altra que establir una renovada ordenança legal que augmenti les oportunitats educatives i formatives de tota la població, que contribueixi a la millora dels resultats educatius de l’alumnat i satisfaci la demanda generalitzada a la societat espanyola d’una educació de qualitat per a tothom”.
Com es pot donar resposta a la finalitat d’aquesta nova llei educativa si els recursos d’espai al centre s’han reduït a la mínima expressió i tornam al model de centre educatiu de fa més de 50 anys en què es limitava a una aula per grup-classe?
Per què l’alumnat de l’IES La Ribera mereix menys que l’alumnat de qualsevol altre centre tant públic com concertat?
Per què l’alumnat de l’IES La Ribera no té dret a tenir pràctiques de laboratori o a fer informàtica a una aula específica i completar així la seva formació?
Per què l’alumnat de l’IES La Ribera no té dret a gaudir del foment de la lectura a una biblioteca? o tenir una sala d’actes?
És per això que públicament demanam a la Conselleria d’Educació que compleixi amb el seu deure de dotar com cal el nostre centre educatiu per garantir-hi una educació de qualitat i, per tant, que es dugui a terme l’ampliació del segon pis de l’institut que es va projectar, fet que suposaria poder atendre el nostre alumnat en condicions dignes i recuperar els espais perduts a favor d’una educació de qualitat.
A l’IES La Ribera continuam lluitant per una escola pública i de qualitat.