La lectura silenciosa no es va inventar fins al segle IV de la nostra era. L’anècdota és coneguda: Sant Agustí es va quedar esbalaït quan va veure com Sant Ambròs, el seu mestre, llegia “passant la vista sobre les planes, fent que la seva ànima penetràs el sentit sense dir paraula ni moure la llengua”. La literatura ja acumulava segles d’existència gloriosa, la qual cosa vol dir que ni la seva existència ni la seva glòria van unides de manera indissoluble a la lectura en veu baixa. Hi vaig pensar no fa gaire, quan vaig sentir que Markus Dohle, l’executiu en cap de Penguin Random House (el primer grup editorial del món), augurava que el gran rival del llibre en paper no serà l’e-book sinó l’audiollibre, que viu un creixement rampant.
A casa som de l’escola de Daniel Pennac, que explica que la lectura en veu alta és la millor manera de crear lectors. Pennac insisteix que no es tracta només de llegir contes als més petits, sinó de continuar llegint-los històries més enllà del moment en què els infants ja ho poden fer tot sols. No sabia si contar-ho, perquè és una utilització de la vida privada amb un punt d’impudícia o d’ostentació, però ho contaré: ja ens hem llegit, d’aquesta manera, els tres primers volums de 'Harry Potter'. Si ho provau, veureu que la capacitat dels infants d’enganxar-se a la trama, de recordar-ne tots els detalls, de seguir la veu que llegeix amb l’ànim suspès d’un fil, superarà les vostres expectatives. Ho diu Pennac i és literal: el més sorprenent és veure com, en els moments més emocionants, els infants guaiten a les pàgines com si esperassin veure com en surten les criatures fantàstiques de J.K. Rowling. I no cal que digui que la lectura en veu alta no va en contra de la lectura individual sinó que l’estimula. No podem garantir, naturalment, que creem lectors futurs, perquè les adolescències són dures i els estímuls rivals són poderosos. De moment, ens ho passam bé. Els volums que venen dupliquen l’extensió, però ens trobam amb forces. Ho cont, també, per si a algú li va bé com a idea per a l’estiu.