15/03/2024

Les noies són així i els nois són aixà…

“Les noies d’entre 16 i 29 anys són les que obtenen millors notes en l’etapa formativa, però a l’hora de buscar feina tenen més problemes que els seus companys”, llegim a l’ARA. És una de les conclusions de l’Índex de Capacitats Econòmiques 2018-2023 elaborat pel Centre Reina Sofia del Fad Joventut.

Què vol dir que les noies treuen millors notes? És una mitjana entre totes les noies i tots els nois? Aquestes noies i aquests nois fan les mateixes assignatures? Són el mateix nombre de noies i de nois? Si en una classe de llatí hi ha dues noies, que han tret un cinc i un set, i dos nois, que han tret un deu i un dos, què direm? Si en una classe de matemàtiques hi ha tres noies i vint nois, com ho calcularem? Es fa la mitjana entre les notes (possibles aprovats i possibles suspensos) de cada alumne? Les notes d’assignatures com teatre o dansa, del batxillerat artístic, queden reflectides en l’estudi? Com s’avaluen? Els centres educatius avaluats són públics? També n’hi ha de concertats i privats?

Cargando
No hay anuncios

No entenc que els resultats acadèmics s’hagin de separar per gèneres, quan resulta que homes i dones tenim la mateixa capacitat intel·lectual (en general; si no entrem en detalls de cadascú). Tampoc entendria que se separessin, per exemple, per color de pell. Sí que entendria que l’estudi comprovés la capacitat econòmica de les famílies i el seu nivell, ja no d’estudis, sinó d’interès cultural. És evident que un pobre, per moltes raons, rendirà menys a l’escola. Pel que fa al fet de trobar feina, som al mateix lloc. Parlem de feina en general, de feina segons els estudis triats? Es mira a una edat concreta, la mateixa per a tothom?

Els estudis sobre si les noies o els nois treuen millors notes, es porten millor o participen més a classe no m’agraden, perquè suggereixen unes diferències que estem lluitant, justament, per evitar.