El pecat original de l’Educació i el fred a les aules
DocentEl primer esclat de la pandèmia de covid-19 en ple hivern va agafar per sorpresa el sistema de salut amb greus mancances materials i de personal. Mentrestant, les escoles estigueren tancades i les problemàtiques que es varen generar quedaren més dissimulades en l’àmbit domèstic. Es va parlar, entre altres temes, de bretxa digital i d’infants i joves que quedaven desconnectats.
Tornam a ser a l’hivern i dins una tercera onada de la pandèmia. Pareix que al sistema sanitari s’han superat alguns entrebancs materials i el que ens arriba és que als hospitals hi manquen llits i professionals.
A les escoles i els instituts, la nova envestida vírica ha aplegat amb els centres oberts i amb una onada de fred. Un altre pic l’hivern, aquella estació que es repeteix cada any. I estàvem preparats?
Em va resultar simptomàtic que, sabent-se que arribava la gèlida tempesta Filomena, Martí March no esmentàs l’assumpte de les temperatures en l’entrevista que li feren a la ràdio pública el dia abans d’iniciar-se les classes.
L’endemà començàvem amb les aules a unes temperatures de 8 o 9 graus o inferiors i fred durant tot el dia. Ens diran que no ventilàvem bé quan fèiem el que se’ns havia dit. Ens discutiran la validesa de les dades dels mesuradors de CO2 i de temperatura, però el tradicional termòmetre de paret no falla. Un altre termòmetre que no s’equivoca és el fred dels alumnes, que suplicaven si podíem tancar les finestres. Ho vaig viure com un maltractament i la cosa va durar dies. Curiosament, mentre ens congelàvem, un diari local parlava d’escoles segures. Com han de ser segurs uns centres educatius que no compleixen la normativa de riscos laborals?
Començaren a circular fotos de mesuradors que marcaven baixes temperatures per grups de WhatsApp i per les xarxes socials, paraules d’indignació, relectures de la normativa... La resolució conjunta de les conselleries de Salut i Educació apunta a una publicació del CSIC, Guía para ventilación en aulas. La guia ens recorda que la ventilació natural pot ser inviable en condicions meteorològiques adverses. Una onada de fred com la d’aquests dies són condicions meteorològiques adverses, no? A més, aquest mal temps se sol repetir en hivern. Així, abans d’arribar-hi, la guia proposa “avançar en les solucions segons els canvis meteorològics prevists” i parla de començar a implementar ventilació forçada i purificació d’aire.
Però no us feu il·lusions. El pecat original de l’Educació ens condemna a l’eterna precarietat. Per això, a la nostra escola, no hi ha persianes des de fa segles. Per això, fa un any, l’Administració va ficar mà al calaix i ens va agafar doblers que necessitam per a mil coses. Per això, a Palma, continuam tenint un bon grapat d’escoles segregades o, per això, a Campos, tindran autopista abans que escola nova...
No us feu il·lusions, va venir a dir Martí March amb les seves declaracions a aquest diari. La guia del CSIC és molt guapa per citar-la en una resolució, però de tot això de més recursos per a la ventilació, res de res. El conseller ho descartava amb una argúcia: “Només es recomana en situacions excepcionals”. Tenir tothom mort de fred en un moment en què s’estan aplicant plans de contingència des de principi de curs, en un context de pandèmia en el qual hi ha vigent un estat d’alarma i amb una situació sanitària que torna a col·lapsar les UCI no és una situació excepcional? Què més es necessita? Una invasió extraterrestre?
Llavors surten els qui ens recorden que vivim un moment en què tothom ha de donar de si i ens hem de conformar amb la situació. Però si fa molts d’anys que ens estam conformant amb la situació! Som campions a normalitzar situacions que no són normals. Fa anys vaig fer feina en un sistema escolar estranger gens modèlic. Però allà, si un mestre havia de faltar, era substituït el mateix dia. Aquí el moviment dels docents ja reivindicava la substitució immediata de les baixes el 2013. Al meu cicle, aquesta setmana, ha faltat una tutora per febre tres dies i no han enviat ningú. Les baixes per covid d’especialistes tampoc no se substitueixen tot d’una.
El pecat de l’Educació és tan original que ens fa oblidar i conformar-nos, Perquè seria possible renovar edificis antiquats i infraestructures obsoletes, però clar, no hi ha doblers. Els problemes derivats de l’infrafinançament del sistema educatiu se sobrepassen per la bona voluntat d’alumnes, famílies i docents. I ara ens animen a continuar aguantant, en aquest cas davant del fred, no sigui que ens enfadem i pensem que tot és conseqüència de la negligència d’algú de dalt.