Contra les receptes de sempre

3 min

Any 1928, Palma: “El ideal de todo mallorquín debe ser convertir Mallorca en una gran ciudad, y lo será el día que nuestras carreteras estén en el estado perfecto que reclaman los rápidos vehículos que tanto abundan y que han de ir aumentando prodigiosamente. Las distancias más largas [desde Palma] que son el puerto de Pollença y Capdepera podrían salvarse en una hora escasa y así desde cualquier población de la isla se podría ir al punto más lejano con la misma facilidad que nos trasladamos a las playas de Bendinat o el Arenal. El que tenga sus ocupaciones en Palma durante las horas de oficina, lo mismo podría vivir en la capital que en un pueblo el más distante, y de hecho, resultaría que Mallorca no sería sino una población dividida en deliciosísimas barriadas (...). El automóvil está destinado a ser el vehículo más útil y más práctico que el tren en los viajes de turismo, pero no lo será mientras no contemos con buenos caminos que nos lleven a todas las partes.” Us sona tot plegat? Aquest text, que m’ha fet arribar l’amic Joan Colom, és tota una declaració d’intencions.

Posem un poc de context. L’article va ser publicat al diari Patria, òrgan d’expressió dels partidaris del dictador Primo de Rivera. Ara fa cent anys els primers viatgers començaven a venir a casa nostra atrets pel bon clima, els paisatges paradisíacs i els preus competitius. El turisme, en aquell temps, era vist per la majoria com la manera de sortir de la pobresa, de progressar com a societat i d’obrir-nos al món. El negoci era rodó, i els cacics de l’illa veien en la ‘indústria dels forasters’ l’oportunitat de fer negoci a costa del medi natural en una societat on els controls democràtics eren inexistents. Així, es van posar les bases del nou dogma: la ‘modernització’. Construir més, fer més carreteres, més hotels i més cases. Sempre més, venent l’ànima i la terra. Era, en definitiva, la base teòrica del turisme balear com l’entenem avui. Un somni capitalista que ja s’està complint, i que converteix Mallorca en una ciutat-illa amb Palma com a epicentre. Recordem que avui les principals carreteres de l’illa suporten més d’1.200.000 trajectes diaris. Una bona mostra de la dimensió del col·lapse circulatori que sofrim.

Davant aquesta feta, la presidenta Marga Prohens s’omple la boca parlant de nous trens, prohibir el lloguer vacacional i incrementar els impostos als turistes… Però no us enganeu. La ideologia dels seus, el seu projecte, els seus interessos, va en un sentit totalment contrari a les seves paraules. Ja ho diu el diari Patria. Només així s’entenen decisions polèmiques i inexplicables, a càrrec del govern PP-Vox, com 1) l’augment en 10.000 nous cotxes de lloguer (fins a arribar als 100.000!); 2) la voluntat de llevar el carril bus-VAO de la via de cintura; i 3) el laissez faire de l’ajuntament de Jaime Martínez en matèria de mobilitat (i només poso tres exemples triats a l’atzar).

Deixeu-me fer un incís en aquest punt de la mobilitat a Ciutat. Avui ser vianant a Palma és un esport d’alt risc davant els patinets elèctrics, les bicis, les motos i la falta de sancions… i en paral·lel l’EMT és un caos: la reducció del nombre d’autobusos, els vehicles abarrotats, l’incompliment de freqüències o manca de validadors en línies importants en són un bon exemple. Fins i tot Vox ha exigit que l’Ajuntament compri nous autobusos! 

En definitiva, que no us entabanin. Els de Prohens queden retratats amb el que fan dia a dia, malgrat tots els discursos grandiloqüents i els teatrets que puguin fer. O algú es creu que el PP es posarà als hotelers a la contra? Idò no. Perquè, senzillament, posar límits al turisme –és a dir, actuar contra el lliure mercat– va en contra del projecte al servei dels cotxes i els guiris que fa dècades que la dreta balear està construint. Ja ho deien el 1928: “El automóvil está destinado a ser el vehículo más útil y más práctico que el tren en los viajes de turismo”. Ai las!

Per què, doncs, el Govern balear surt ara, a so de bombo i platerets, anunciant mesures –inexistents– contra la saturació? Jo tinc clara la resposta: perquè veuen que el poble s’ha cansat molt aviat d’ells. A tall d’exemple, un botó: ara fa uns mesos 50.000 persones col·lapsaren el centre de Palma contra la saturació turística convocades per la plataforma ‘Menys turisme, Més vida’. Al Consolat de la Mar tenen motius per estar nirviosos.

I és que només amb accions col·lectives com aquesta aconseguirem que les paraules buides de na Prohens i els seus prenguin forma. Només si els del PP tenen por de perdre les eleccions, faran alguna cosa. Tinguem-ho clar. Perquè no ens deixem enganyar. Si és per ells, la recepta és clara: més cotxes, més turisme, més carreteres. Aturem-los o continuaran amb aquest desgavell. Està en les nostres mans.

Professor
stats