Renunciar al ‘perreo’
Si a bad gyal li agrada alguna cosa, aquesta és –juntament amb cantar– moure el cul. Així ho demostra cada vegada que als seus concerts sonen les primeres notes de Chulo –el seu darrer gran hit– i la catalana s’acota perquè els seus moviments de maluc siguin encara més exagerats i facin rebotar tot el seu cos (he tingut el privilegi de veure-ho en directe i he de dir que és realment hipnòtic). Això, el fet que tant ella com el seu fandom gaudim de veure-la ballar –juntament amb cantar– fa especialment greu el que li ha passat a la cantant amb el porto-riqueny Rauw Alejandro. I no ho dic perquè ell li demanàs de sortir a l’escenari a perrear. Ho dic perquè ella va haver de renunciar a fer-ho.
Abans d’entrar en matèria, però, he de dir que ha estat fascinant veure com el perreo s’ha situat en la primera línia de l’agenda mediàtica. No ha quedat gairebé cap mitjà d’àmbit estatal que no s’hagi fet ressò de la polèmica i, a més, posicionant-se a favor d’Alba Farelo (nom real de l’artista), abans i tot de saber què n’opinava ella. En qualsevol cas, em remet als fets: la controvèrsia va botar aquesta setmana arran d’un vídeo del concert de Rauw Alejandro a Puerto Rico, en què convidava la catalana –amb qui ha col·laborat en el remix de Zorra– a sortir a l’escenari. “Jo volia perrear amb Bad Gyal, però ella està tímida”, diu ell, a la qual cosa ella contesta: “A mi que no m’hi involucrin, que hi ha moltes nines guapes”. Però ell insisteix que està “solter”. Finalment, Farelo entra dient: “Jo faré el que el toca, que és cantar”, declaració que finalment va ocupar tots els titulars, erigint-la com a icona feminista.
En vista del rebombori, ambdós artistes van publicar, cada un, un comunicat a Instagram. En aquest cas, mereixen una especial lectura les paraules d’ella: “Si hagués perreat amb ell, s’haurien generat moltes xafarderies, quan un simple perreo no hauria de significar això. Sent que els mateixos mitjans que avui fan una denúncia ‘feminista’ són els mateixos que m’haurien titllat de tenir alguna cosa amb ell”. La clatellada de la cantant a tothom qui la va defensar ha evidenciat que potser el més greu no és que ens convidin a perrear. Potser el més greu és que no puguem fer-ho lliurement, i que la nostra idea de perreo sigui tan rància com la definició que en fa la RAE: “Ball en què (...) quan es balla per parelles, l’home es col·loca habitualment darrere de la dona”.