Fa nou mesos vaig escriure sobre la subvenció que rebrà el Consell de Mallorca per invertir a fer més intel·ligent la nostra illa. Quasi nou milions d’euros per fer un conjunt d’accions Smart, paraula de moda a les administracions, una cosa així com el Big Data a les empreses i que com vaig sentir dir a algú és com el sexe a l’adolescència: tots en parlen, ningú no sap realment com fer-ho i tots pensen que els altres ho fan.
L’aspecte positiu d’aquesta iniciativa és l’enorme disposició que té el Consell a millorar la seva infraestructura tecnològica per mirar de donar un millor servei al ciutadà, les ganes de fer-ho bé per dur a bon port aquesta iniciativa, a tal efecte han creat una comissió assessora en què participen el Consell, els ajuntaments, el govern autonòmic, la universitat, les empreses, representades entre d’altres per la patronal d’empreses tecnològiques.
La part negativa, és que volen fer molt amb uns doblers que no donen per tot i podem acabar fent una carretera pels serveis intel·ligents del Consell que quedi en caminoi intransitable.
Però prou metàfores, què ens faria Smart:
- Recollir dades significatives, per exemple el nombre de persones que són a una aturada de bus en un moment determinat, el nombre de cotxes que hi ha al mateix lloc en aquell moment i el nombre de telèfons mòbils connectats a l’antena més propera.
- Emmagatzemar aquestes dades. Són centenars de milions de fragments d’informació que han d’estar disponibles durant anys, això no és barat i tampoc senzill.
- Extreure conclusions d’aquestes dades. Seguint el mateix exemple, analitzar si seria convenient canviar la freqüència i els horaris del transport d’acord amb els patrons de comportament detectats.
- Posar la informació útil per als ciutadans i els turistes a la seva disposició de la forma més convenient. Aquesta passa ha de ser la darrera i ha de ser conseqüència de les anteriors.
Tant de bo siguem capaços d’aprofitar aquesta gran oportunitat de fer Mallorca millor per a tots.