PalmaL'aeroport de Son Sant Joan és un negoci immens que, any rere any, s’allunya més de Mallorca, tot i ser-ne la principal porta d’entrada i de sortida. Avui, al Tema del Dia, oferim algunes de les xifres del gran negoci d’AENA a Palma –i deim algunes perquè, des de la sortida a borsa de l’empresa espanyola, el 2015, l’opacitat s’ha convertit en una de les seves característiques més accentuades. També hem volgut oferir allò que ens mostra: una infraestructura hipercomercialitzada on es ven una imatge de Mallorca tan estereotipada que als mallorquins se’ns fa difícil reconèixer-nos-hi.
Si bé només un de cada cinc passatgers dels més de 28 milions que passen per l’aeroport de Palma a l’any és resident a les Illes Balears o de nacionalitat espanyola, cosa que fa que AENA ho planifiqui tot o quasi tot d’esquena a la ciutadania més propera, s’hauria de pensar que els estrangers passen per Son Sant Joan atrets per una illa, per un paisatge, per una manera de ser i de fer i, segurament, també per una cultura que ens són propis. I fins i tot si una part de la realitat de Mallorca respon als tòpics i els promou, des del seu principal aparador, que és l’aeroport, s’hauria de fer un esforç per defugir els estereotips més barroers. I fer-ho per bé de tothom, en comptes de potenciar-los com a via per multiplicar els guanys.
Son Sant Joan és un dels tres aeroports més rendibles de l’Estat, però no és com els altres. A Mallorca no tenim trens ni carreteres per entrar i sortir de l’illa, i la proporció de l’ús del vaixell és ínfima respecte de l’avió. Per aquesta singularitat geogràfica, els aeroports de les Balears haurien de gaudir d’un tractament que tingués molt en compte aquesta particularitat a fi de deixar a cada illa un marge ampli d’autogestió i de decisió. En comptes de ser així, de cada any que passa, els nostres aeroports ens donen més l’esquena. Sense contemplacions.
Una mostra d’això, que pot ser testimonial però també prou significativa, és el mateix nom de l’aeroport. Oficialment és Son Sant Joan, però al rètol més gran de l’edifici es llegeix ‘Aeropuerto de Palma de Mallorca’, tot i que el nom oficial de la ciutat és Palma. La proposta del Consell de canviar-ne el nom pel de Ramon Llull i acostar els passatgers a la nostra cultura encara dorm. Cap facilitat ni una.