23/07/2024

La torxa olímpica de Monsieur Hulot

2 min
Una dona davant la Torre Eiffel el 23 de juliol.

The New Yorker acaba de dedicar la portada als Jocs Olímpics de París. Els ha quedat una declaració d’amor de Nova York a París. La torxa amb la flama olímpica entra a la capital portada sobre un modest velomotor per Monsieur Hulot, que condueix tot dret i impertorbable, amb la gavardina, el barret, la corbata de llaç i la pipa reglamentàries. De paquet viatja un nen que somriu tot cofoi mentre agita la bandera tricolor. El dibuix és tan suggeridor d’un temps i d’un país que gairebé se sent la banda sonora amb un acordió. És una il·lustració de línia clara que firma Paul Rogers, que explica: “He utilitzat el personatge creat per Jacques Tati com a encarnació perdurable de l’esperit de França”.

La portada de 'The New Yorker'

No sé pas si és tan perdurable com diu l’il·lustrador nord-americà. No sé quants francesos que fossin enquestats avui de manera espontània sabrien dir qui era Jacques Tati o podrien anomenar algunes de les seves pel·lícules. Perquè el seu personatge bondadós, modest, educat, pulcre, apassionat pel progrés d'una modernitat material que el fica en embolics, és ja pura nostàlgia. I l’esperit de França, com tants altres esperits nacionals, ha mutat, s’ha barrejat, ha canviat de valors i s’ha endurit.

Amb alguns d’aquests canvis, sobretot els lligats als drets i llibertats, hi hem sortit guanyant. Però mirar-me la portada de Monsieur Hulot amb la torxa m’ha fet sentir la punxada de la desaparició d’aquella vida de veïnat popular, de la festa major de Gràcia, per exemple, on a algú que temps enrere ens hagués dit que algun dia vindrien turistes a veure-la, li hauríem contestat que no hi era tot. Han desaparegut els Hulots (potser a Catalunya l’Espinàs va ser el darrer), i amb ells un tipus de personalitat que feia la vida més divertida, elegant i intel·ligent.

stats