El transport públic ja l’hem pagat
El transport públic no ha de ser gratuït perquè la gent valorarà més els serveis públics si ha de pagar per usar-los. Això que acabau de llegir és el curiós argument que esgrimeix el flamant conseller d’Habitatge, Territori i Mobilitat, José Luis Mateo, per acabar amb la gratuïtat del transport públic a les Balears. L’argument, de fet, no és pròpiament seu, sinó que és el que defensa el PP des de la seva arribada a les institucions de govern, ara fa un poc més d’un any.
L’argument obvia dos fets que el desmenteixen: u, els ciutadans ja hem pagat els serveis públics per endavant, a través dels nostres impostos. Tributam justament per això, per tenir serveis públics, i tenir-los de qualitat. Que alguns partits polítics hagin cregut que els doblers dels contribuents havien de servir per salvar els bancs (a canvi de res) de la fallida del sistema que ells mateixos havien causat, o fins i tot per finançar en B aquests mateixos partits, com va fer escandalosament el Partit Popular durant dècades (vegeu la sentència de la trama Gürtel), és una altra qüestió. Però els contribuents pagam impostos per tenir sanitat pública, educació pública, pensions de jubilació, subsidis d’atur i programes de suport per a les famílies i els particulars que els puguin necessitar (també per als immigrants, naturalment). I per tenir també, no cal dir-ho, un transport públic de qualitat. No l’hem de tornar a pagar, perquè ja l’hem pagat.
Dos, enlloc està escrit que els ciutadans no valorin els serveis si no han de pagar per accedir-hi. Si se’m permet l’anècdota, vaig ser a Luxemburg a començaments de l’any 2020, i em va agradar ser testimoni de com es posava en funcionament el transport públic d’accés gratuït per a tothom en aquella ciutat estat. Uns tramvies nous de trinca, impol·luts, còmodes, amb altes freqüències de pas, equipats amb la darrera tecnologia i, per descomptat, impulsats amb energies netes. Quatre anys més tard, el servei hi continua sent oferint la mateixa alta qualitat, i els nivells de satisfacció dels usuaris superen el 90%. A ningú se li acut embrutar ni fer malbé els vehicles, perquè el civisme no és una qüestió de fer pagar (i encara menys, de fer pagar dues vegades), sinó d’educació. Ara bé, és il·lusori demanar que vulgui transmetre educació als ciutadans qui no en té, i a més la menysprea.
El conseller Mateo també recorre al mantra del PP sobre la gratuïtat del transport públic, i és que el govern de Madrid (presidit pel malvat Pedro Sánchez, que vol desfer Espanya i entregar-la a bocins als catalans i als moros) no ha pagat encara la part que li toca de les bonificacions. És possible, però el Govern balear i l’Ajuntament de Palma tenen recursos per fer front a aquesta despesa. O haurien de tenir-ne, si el regidor de Mobilitat, el soldat reservista Antonio Deudero, no hagués renunciat a 13 milions d’euros de fons europeus per ampliar BiciPalma, l’eix cívic de Cotlliure i reforçar l’oferta de bus públic a Ciutat. Renunciar a una doblerada com aquesta (només perquè el senyor Deudero, el PP i els seus socis de Vox no “creuen” en la necessitat de cuidar el medi ambient a les ciutats, com sí que es fa a tot Europa) és una mostra insòlita i escandalosa d’ineptitud. De tota manera no ens ha d’estranyar, venint d’un regidor de Mobilitat que es mostra durament contrari a la gratuïtat del transport públic amb un argument encara més curiós: que la gent acaba agafant el bus “per no haver de caminar”. L’estultícia es desqualifica tota sola, però recordem que també existeix l’aporofòbia, és a dir, l’odi o l’oi contra els pobres. Hi ha qui no pot sofrir trobar-se’ls dins el bus, per exemple.